Det finns lite nytänkande inom flyget också, så de så... Här är det en Lycomingmotor som har fått sitt magnettändsystem utbytt mot ett Plasma tändsystem i dubbelt utförande, ja det är dubbelt men ändå inte... Här är bilden som jag tog för att komma ihåg hur det satt innan jag började rota.
Problemet var att när den var kall så gick den riktigt på bägge tändsystemen, om man stannade den så var den svår att få igång och gick bara riktigt på ena systemet. Systemet består i grunden av två Plasma tändkontrollburkar där varje burk
driver två tändspolar som i sin tur driver fyra
tändstift. Ingångarna som triggar är däremot olika på system ett och två. Det ena systemet har två st hallgivare som sitter i en av Plasma egentillverkad burk som monteras istället för höger magnet. Det andra systemet har två stycken induktiva givare som sitter på startkransen längst fram bakom propellern. På startkransen sitter sedan två "järnpinnar" som far förbi givarna,
pinne ett ca 40 grader innan ÖDP och pinne två på ÖDP (ca) Däremellan skall den tända... Bägge systemen har varsin absolut-tryckgivare som är kopplade till insugningsröret och känner således indirekt gasläget. Vidare känner burkarna också varvtalet och kan justera in tändpunkten med hänsyn till både gasläge och
varvtal. Som säkerhet har det ena systemet ett eget extra blybatteri ifall flygplanet blir strömlöst skall man kunna flyga en stund till och kunna landa säkert fast bara på ett tändsystem. Problemet var att ena tändsystemet lägger av helt eller delvis. Jag har hittat glapp/avbrott på dom två skärmade sladdarna som går från dom induktiva givarna framme vid propellern till den ena styrburken, jag skall byta dom nästa gång. Dom som sitter där nu är väldigt tunna och jag tror helt enkelt dom har vibrerat sönder inuti. Själva givarna skall mäta ca 500 ohm och dom är hela.
Fortsättning lär följa...
Jag har fått två Rotax 912/914 motorer på halsen också, den ena har tappat kompet på en cylinder och den andra startar ej...