Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

689 inlägg • Sida 39 av 46
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#571 » 05:59:46, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller aluminiumpropellrar som har fast bladvinkel (vanligast på små kolvmotorplan med inte allt för hårresande prestanda) så är dom gjorda i ett stycke. tre eller flera blad av metall är ställbara och väldigt mycket dyrare att både köpa och underhålla. Det finns däremot tre och fyrbladiga träpropellrar som är fasta och således hoplimmade i navet, vissa av dom är "On Condition" vilket innebär att man inte behöver göra nåt speciellt med dom så länge dom är friska, dom har ingen max kalender eller gångtid utan bedöms av en tekniker.
En On Cond. propeller är oftast det billigaste alternativet vad gäller underhåll.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#572 » 22:29:44, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ju en del problem med en stötdämpare som till sist blev lagad. Det dröjde inte mer än två månader så blev det samma fel på stötdämpare två på samma flygplan... Nu har jag ju fått upp snitsen på detta jobb så det är bara att ta ett djupt andetag, bita ihop och göra en repris på stötdämpare två!!! Se tråd "löda stötdämpare fjäder..."

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Lars-Peter D

#573 » 06:47:36, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undran: Om man förflyttar sig till 1940 +/- 5 år.... Inertia starter/elektrisk startmotor/annat? Under vilken tid, var vilken startmetod motor vanlig, ungefär?

(Om vi håller oss till militära flygplan. Tidiga Bf 109 med DB605 motorn hade inertia. (Vad kan en sådan ha vägt?) Merlin, elektrisk? Start med krutpatron el motsvarande? 1945 var väl det mesta med elektrisk start?
Nyfiken....)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Janson1 (trådstartaren)

#574 » 13:49:55, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag aldrig har grejat med dom så vet jag inte men, En AN-2 har en 9 cylindrig stjärnmotor på ca 1000 hp och den har ett svänghjul, om jag får gissa så knappt 20 cm stort som en elmotor varvar upp (inertia) och sen kopplas in i motorn via en klokoppling, jag tror detta totalt sett är lättare än en vanlig startmotor och ett bautabatteri. Framför allt fanns det "nödvev" som man via en uppväxling kunde spinna upp hjulet för hand och sen koppla in, vissa hade ingen elstart utan bara en vev. Allra vanligast på flygmotorerna är att man slår igång dom direkt på propellern, det kan man göra i dag med på dom flesta små propellerplanen typ Cessna och Piper. (Bra om batteriet är slut...)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#575 » 09:31:07, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från teknik till pappersjobbet. Jag tror flyget tillhör ett av det mesta pappers-generering. Jag har nu gjort ett prov hos Transportstyrelsen avd. luftfart som luftvärdighetsgranskare och det kändes så långt ifrån vardagen man kan komma...
För att få besiktiga ett plan som man samtidigt mekar med kräver godkänt i detta prov så jag blev tvungen. Jag är ingen "pappers människa" utan tycker om att meka med prylarna. Men, pappersbiten skall ju också lira. Snart får jag besiktiga dom små en och tvåmotoriga kolvmotorplanen under 2730 kg.
Totalt sett har det blivit förenklingar inom privat luftfart det senaste året. Man får som pilot/ägare göra sk ägarunderhåll inom ett fördefinierat spann såsom byta lampor, komponenter, i vissa fall olja/filter, mm och sen signera i flygplanets dagbok. Alla flygplan har en loggbok där alla flygningar skrivs in, datum, vem, från/till, tid, flygtid resa, total flygtid, ibland tachotid, flygningens art (privat, skol, teknik, mm) och sist en underskrift av piloten.
Tänk er detta till bilen...
Vidare har fpl-loggboken även gula servicesidor där piloten kan skriva in ev fel, (skall ej förväxlas med gula post-it lappar som finns i en del loggböcker...) Vidare skriver en tekniker eller ägaren in i dom gula sidorna när en service/rep är utförd.
Det finns även rosa sidor som tekniker eller ägaren kan skriva in kvarstående anmärkningar som är ok att flyga vidare med.
Dom gula sidorna motsvarar lite bilens servicehäfte.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#576 » 22:05:05, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare inom pappersnischen, Jag behöver gå till en flygläkare varje år numera eftersom jag blivit över 50 bast. Normalt sett kan flygläkaren skriva ut en sk. "medical klass 1 eller 2"
Men jag ser väldigt dåligt på ena ögat och kan inte läsa en fördefinierad text på en meters avstånd med detta dåliga öga, med andra ögat inga problem. Transportstyrelsens datasystem tycker att jag har analfabetism på ena ögat så därför kan inte min flygläkare utfärda ett medical cert till mig utan bara rekommendera TS att skriva ut detta istället.
Det är ju tusan att vara analfabet på ena ögat... Men, hade jag varit analfabet på riktigt så hade ni övriga här på detta forum aldrig läst om detta!!
Det är en konstig värld vi lever i...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

63an

#577 » 22:29:25, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan de vara jobbigt men då skulle du analysera vad en tekniker på kärnkraften får utstå i pappersexercisen på underhållsidan! Man får bara åtgärda det som står på arbetsordern å rasar väggen på sidan där du jobbar får du inte staga den :lmao: Än värre det gäller inte driftteknikerna, vi har/hade egen sign. på allt så de var spårbart in absurbdum! Driftteknikerna sign. OK! :aaargh: Vem faan är OK när stationen ska ställas till drift efter revision ? Helt plötsligt faller alla förutsättningar om vem som driftsatt vad? Jag genomskådade snart hur de inte skulle vara så jag var på allt jag såg å högtalarna ekade runt anläggningen :SLUTA !!! Sen gick jag till kontrollrummet å undrade vad problemet var? Du får inte göra sådär! Då svarade jag helt simpelt men driften kan strunta i de mesta utan att högtalarna ekar! Jag tror på goda grunder att de drog en lättnadens suck när jag tog pension :skratta3: :djaevul: Ska väl också säjas att särskilt en hos oss gick ofta ut på larm order men tänkte inte på varför utan höjde larmgränsen eftersom, han var nog inte OK å jag hörde att han satt i rullstol å var helt borta mot omvärlden! De värsta han fixade var ett snabbstoppsrum där han ökat larmgränsen till 50 grader å vem kom på de jo jag såklart! :aaargh:
Hur fan han kunde bli anställd är ju en bra fråga å han förstod tydligen inte att larmet var ett skvaller om att nånting var fel. Så kan de också vara på kitsliga arbetsplatser när det bara är människor! Spårbarhet är jättebra! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#578 » 13:55:32, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man fråga på vilket verk du var 63.an??
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#579 » 15:06:20, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsmark från laddning av 1an men blev på 2an! Omsusad person som läste lusen av de priviligerade ! Funkade så att de som jobbat på annat ställe exv. Råcksta osv. de kom först å vrakade mellan jobben men man genomskådade direkt vid rundpresentaion vad de var för ena! Som städkärring var chef för alla skriv tjejer milde tid karln var säkert Säpo i de tysta men trevlig! Fanns duktiga också men de tog låg silhuett oftast...Grannen var skifting. å kom från sjön Latare typ har man sällan mött frågade alltid när man begärde tillstånd om tillträde vad de var för fel, till sist bad jag att han skulle följa med ut å hjälpa oss att utröna felen! Kul minne : jag ökade mot ritning till 110% på 2an men där hade min chef inverterat på arbetsritningen så de hade blivit sänkning istället tur som fan att jag tänkte till å han fick göra om en ny ritning! Han var annars en mästare på elektronik å satt bara med ritningar, gissar att nån festkväll hägrade just då, å inte en kommentar efter heller! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ove.G

#580 » 15:54:04, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då måste du vara där 1981 då jag började med byggande av 3an o 4an
ända fram till 1989 då vi byggde G6 an i Älvkarleby
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

63an

#581 » 16:51:55, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Vi hade liten jaktmark så vi drevade över 3ans shacktning :skratta3: Nu hänger jag inte med för nån 4a finns inte ens nu! :vissla: Nu låter vi Janson få tråden tillbaka eller hur? :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ove.G

#582 » 18:13:02, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut ursäkta intrånget.
4 ans utlopp är klart men ingen reaktor.
Back to

2 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Janson1 (trådstartaren)

#583 » 21:51:25, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara tekniken inom flygplanen som kommer på fråga, även fältet där man startar och landar behöver vård. "Mitt" fält är en 680 meter gräsremsa som behöver ständig vård/handpåläggning. I går vart det arbetsdag, med hjälp av en liten grävmaskin, traktor med Bigabkärra och en rotationslaser lyckades vi få bort en av fältets största håla.
Det var ca 10 cm djupare just där.
Här grävmaskinen i action, lägg även märke till krattan som behövdes hela tiden...
Bild

Efter det att det var avvägt och finfördelat så vattnade vi det och passade på att plantera lite gräsfrön för att få en hållbar svål.
För ändamålet behövdes en vattenkanna med stril, denna första prototyp var omöjlig att använda då det inte rann särskilt fort ur "strilen".
Bild

Det blev till att införskaffa en riktig kanna för att inte bli galen, vi hade ca 450 liter vatten som skulle ut.
Vidare så provgrävde vi ett öppet dike för att utröna om det blir bättre avrinning till hösten/vintern/våren.Detta återstår att se...
Bild

Man skall nog inte gräva för nära själva fältet, det måste finnas avåkningsytor...
Ja, detta är ett sätt att fördriva en onsdag på, man kan väl ha betydligt tråkigare denna vackra dag.

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#584 » 22:53:30, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är med lite saknad en individ försvinner från vårat flygfält. Denna Socata Rallye är nu såld och skall plockas ner för att bli donator till en annan individ. Vi har här plockat bort ena vingen och stabilisator/höjdroder.
Bild

Här syns delar av vingkopplet, den ena vingen är borta och den andra lös men fortfarande på plats.
Bild

Det är lite förvånande att det mesta sitter ganska löst trots att det är lite rostigt på utsatta ställen. Det var inga större problem att ta bort vingarna men det är mycket skruva. Tyvärr var motorn lite rostangripen på ventillyftarna, kamen såg ut att ha klarat sig ganska bra. Men motorn behöver isär och fixas för ca 50000 spänn om den skall bli brukbar för normalklassad fpl. Om motorn skall sitta i ett experimentalplan så kan blivande ägare få göra reparationsjobbet själv till kanske halva priset...
edit: felstafning.

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#585 » 07:33:48, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu åker vingarna, här lastade och klara.
Bild

Ett par dagar senare var det dax för kroppen.
Bild

Nåt positivt också, nu har vi plats i hangaren för en ny (annan) flygmaskin!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se