Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

689 inlägg • Sida 41 av 46
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#601 » 19:10:01, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotax som är vattenkyld har som icke godkänt tillbehör vattenmantlad värmare som monteras mellan förgasare och insugningsrör. Annars fungerar förgasarförvärmning med fabriksbyggt spjällhus väldigt bra och det är certifierat också.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#602 » 21:22:26, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa problem, en Rotax 912 motor som har bränt på en cylinder.
Bild
Bild

Vid närmare kontroll så tycker jag den går otroligt tungt runt. Det är vevaxeln som trögar så nåt har hänt där inne också. Jag funderar på om den blåst in smält aluminium i vevhuset? Jag kunde inte se nåt anmärkningsvärt i alla fall. Normalt kan man vrida runt motorn med två fingrar på propellern (utan tändstift), här krävs det betydligt mer. Oljetempen som normalt ligger på 90-95 grader var uppe i 120 grader på dom tio minuter som flygningen tog.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#603 » 20:34:15, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare problem... Det finns något som heter "critical task" = arbete på kritiska detaljer såsom roder, styrsystem mm. En flygmotor har oftast två st. tändmagneter, en höger och en vänster, sk. dubbelt tändsystem. Dom här två magneterna skall bytas/underhållas var 500 timma (Slick) eller in för grundöversyn vart fjärde år (Bendix). Då krävs det att man tar loss bägge magneterna och skickar i väg dom för översyn/kontroll. Sedan skall dom monteras igen och justeras in i tidpunkt och fas. Detta är gränsfall till sk "critical task" och i så fall skall det kontrolleras enligt "independent inspection" vilket kan innebära att en oberoende tekniker kontrollerar jobbet och skriver även han/hon sin namnteckning på utförd kontroll. Nu till problemet, fast allt gjorts rätt enligt regelboken så ramlar den ena magneten av helt efter ca 40 flygtimmar. Var har det brustit någonstans? Hur kan det överhuvud taget hända? Vad kan förbättras?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bengt Erik Eriksson

#604 » 20:57:30, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara att ta fram handduken och torka svetten ur pannan...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

JOLOF

#605 » 21:09:32, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ytterligare problem... Det finns något som heter "critical task" = arbete på kritiska detaljer såsom roder, styrsystem mm. En flygmotor har oftast två st. tändmagneter, en höger och en vänster, sk. dubbelt tändsystem. Dom här två magneterna skall bytas/underhållas var 500 timma (Slick) eller in för grundöversyn vart fjärde år (Bendix). Då krävs det att man tar loss bägge magneterna och skickar i väg dom för översyn/kontroll.


Försöker man inte planera så att man bara byter en magnet åt gången? För magneter kanske det innebär att man byter den ena i förtid.
På motorer kan man ofta få gångtids/kalendertids-förlängning på den ena när man byter den andra.

Janson1 skrev: Nu till problemet, fast allt gjorts rätt enligt regelboken så ramlar den ena magneten av helt efter ca 40 flygtimmar. Var har det brustit någonstans? Hur kan det överhuvud taget hända? Vad kan förbättras?


Aj då! Otäckt. Menar Du att magneten lossade från pinnskruvarna, eller om det nu är skruv?
Sånt här brukar bero på att montör/kontrollant blivit avbruten mitt i....
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

kimmen

#606 » 21:47:06, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm.. Det sitter väl i märgen att man drar fast efter sig. Är det inget annat som kan ha orsakat felet. Åtdraget fast det inte sitter fast?
Djävulen sitter i detaljerna
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#607 » 22:45:49, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om aerodynen står på samma flygfält så kanske ägaren går med på byte av en magnet i taget trots allt extrajobb och extrakostnaden. Men om det skiljer 40-50 mil mellan uppställningsplats och verkstd, då blir det svårare.
magneten sitter fast med två muttrar. Så i motorn sitter det två pinnbultar där man trär på magneten som sen låses fast med hjälp av två planbrickor (ganska tjocka), två taggbrickor och sist två muttrar av vanlig 5/16 UNC som bara dras åt till rätt moment, klart! Eller??

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#608 » 23:46:18, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vågar du/ni bara dra fast den och köra 500 tim?
Eller begär du en uppföljning, vad säger då kunden, han tror den kanske lossar igen uppe i luften
Ni vet ju igentligen ingenting vad som har orsakat händelsen
Aj, ingen rolig situation
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPEG

#609 » 00:16:02, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du beskrev förbandet som planbricka - taggbricka - mutterpinnskruv. Då finns det väl ingen låsning mellan magnetens fläns och planbrickan, som motsvarar taggbrickan.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Janson1 (trådstartaren)

#610 » 07:06:25, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara friktionen och pinnbultens sträckning som håller allt på plats. Jag vill påstå att normalt sett är detta inget problem, har aldrig varit, och bör ej bli. Konstruktionen är från 40 talet och bara fungerar. Då dom flesta fpl och hkp är inne för service var 50 flygtimma/1 gång om året så borde sånt här fångas. Jag känner så gott som alltid på magnetbultarna, förgasarbultarna och insugsrörens bultar så dom är dragna. Men mellan 0 och 50 timmar finns ingen reglerad serviceåtgärd så om något glöms upptäcks det först (ev) om 50 timmar eller det blir ett akut problem. Sedan under dom här 500 timmarna som magneterna sitter där så kollas tändläget var 100 timma med ev justering och då måste bultarna lossas ett halvt varv för att magneten skall gå att vridas på, och sen drar man bultarna igen. Ett scenario är att åtdragningsmomentet har stått i tumpound men momentnyckeln har varit i fotpound, Nm, Kilopound eller så och det har krävts omräkning där det blivit fel? Dessutom så har många momentnycklar väldigt dåliga skalor, det är linjer som skall till hälften vara synliga på en del och på andra skall precis hela linjen vara synlig men det stämmer inte riktigt 100 %. Vidare så krävs det näst intill höksyn för att se helt rätt om man nu inte har en digital nyckel som skriver i klartext inställt värde, då är det kanske bara omräkningen som kan gå fel? Handhavandet av momentnyckel hoppas jag inte blir nåt problem då det är certade tekniker som gör jobbet? Alla momentnycklar som används skall vara kalibrerade på något sätt, typ ett kalibreringsinstitut gör årlig/varannanårskalibrering och ger ut ett dokument med ev. felvisning som man sen får lägga till/från på. En annan tänkt anledning till händelsen var att magneterna är målade och brickan skulle ha spräckt bort färgen precis på öronen så det blir ett mindre moment ev nästan glappt? Nu kunde inte jag se att någon färg hade försvunnit, dessutom bedömde jag detta som uteslutet då färglagret var alldeles för tunt från början. Ja, jag var med om denna händelse men blev inkopplad först när flygetyget stod på backen med en rejäl oljepöl och hela underredet fullt av olja... Dom som flög märkte ca tio minuter innan landning ett konstigt ljud och motorn ändrade gången något, piloten fick öka effekten något för att behålla prestandan, annars inget annat onormalt. Eftersom det var vänster magnet som ramlat väck så skulle den aldrig mer att gå och starta efter detta då den bara startas på vänster magnet för att sedan gå på bägge. Av en otrolig tur så hittade jag alla pryttlar på en liten hylla i skrovet precis framför motorn som hade fångat upp två planbrickor, två taggbrickor, två muttrar, drevet med dess två lösa dämpgummi och packningen satt kvar. (magneten hängde i tändkablarna och dödarkabeln) Eftersom precis alla delar fanns fans kvar vågade jag montera tillbaka alltihopa, justera in och starta. Det gick även på 4-5 liter olja, som tur var så fanns det fortfarande olja kvar (ca 5 liter, vilket är tillräckligt)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#611 » 07:47:22, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Du beskrev förbandet som planbricka - taggbricka - mutterpinnskruv. Då finns det väl ingen låsning mellan magnetens fläns och planbrickan, som motsvarar taggbrickan.


Planbrickan är såklart problemet, nordlock är lämplig ersättare, problemet med nordlockbricka är att den går att sätta fel... å andra sidan har jag en känsla av att J inte sätter brickor fel :)


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Rubert

#612 » 07:51:20, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att taggbrickor används i skruvförband på flygmotorer.
På det företag jag arbetade på var taggbrickor och alla andra skärande låsbrickor totalförbjudna.
Anledningen påstods var att skärande låsbrickor kunde "äta" sig ner i godset och orsaka att skruvförbandets förspänningen minskade/upphörde.
Alternativet till skärande brickor var välvda brickor.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Michael Meier

#613 » 07:56:14, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett problem med Nordlockbrickan att räfflorna deformerar material, krymper bulthålet, får kompenseras med en lätt inre radie.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen

#614 » 08:19:04, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Taggbricka på aluminium är ingen bra kombination, så planbricka och taggbricka är nog den bästa lösningen i alla fall, den har fungerat förut
Men momentnycklarna, hur är det fatt med dessa?
Man litar tydligen helt på dom
En momentnyckel står man ju alltid och vrider,känner tittar på innan man använder den

Slentrianfaktorn, är det där felet är?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

davidof

#615 » 09:25:02, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ingenting som najas med ståltråd inom flyget?
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se