Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

689 inlägg • Sida 2 av 46
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#16 » 16:40:45, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du menar ett plan i Eskilstuna som dom bogserade segelplan med. Utav någon anledning sitter originalmotorn där igen... Vet ej varför, om det berodde på att en av inisiativtagarna gick bort och dom andra inte orka driva vidare projektet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 20:35:52, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett antal sådana projekt där en befintlig bilmotor används som grund och sedan en hemmatillverkad växellåda.
Många drabbas nog av konstiga problem, tex efter x antal timmar så går vevstaken av, den som sitter längst i från svänghjulet.
Kan vara torsions-svängningar? På en flygmotor, speciellt 6 cylindriga så har dom rörliga motvikter på veven längts i från propellern och jag tror det håller såna svängningar i schack.
På vissa plan så finns det fält på varvräknaren som man inte får ligga på, bara passera, noga utprovat!
På jobbet så har vi nog den enda bilmotorkonverteringen som verkar funka i längden, men dom har nog haft många nötter att knäcka, vissa prylar är uppe i 15:de versionen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 20:13:41, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl nämna att Rotax flygmotorer har CDI tändning med ett starttändläge och ett driftläge runt 25 gr och tidigare.
I flyg är det modernt med tanke på att nästan alla andra har magnettändning, en sådan som sitter på gamla Volvo bensintraktorer fast ett annat märke Tror jag. Bendix och Slick är dom vanligaste.
Anledning till 40-50 talsteknik i flyg är att det är enormt utprovat och driftsäkert, dock inte bränslesnålt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Björn.O

#19 » 20:22:40, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta med översyn vid vissa gångtimmar på flygmotorerna, det måste väl finnas många länder i världen där det är noll kontroll på sådant ? Jag kan tänka mej att många flyger på så länge det håller... Kan t.ex en motor i en Cessna 172 gå 20000 timmar med bara vanlig service eller vad är den verkliga livslängden ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Janson1 (trådstartaren)

#20 » 20:34:48, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en del länder där det råder nollkoll, det kan man läsa i haveristatstiken.
Jag är tveksam till att folk vill flyga så länge dom bara går utan nån större service...
En Lycomingmotors tänkta livstid är 2000 flygtimmar och 12 år. I Sverige får man gångtidsförlänga till max 3000 tim. och obegränsat antal år med 5 år i stöten.
Jag tror inte det är några större problem att flyga mera, i vissa länder får man flyga "on condition" så länge motorn har bra oljetryck, inte drar mer än 36 qt (ca 34 liter) per 100 tim för en fyra och har bra läckvärden på cylindrarna, inte massa spånor i oljan och inte bortrostade kylflänsar.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#21 » 20:38:07, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O: som svar på 20000 tim så tror jag faktiskt inte dom pallar det då dom körs så kroniskt på fullgas och 75% effekt.
Jag vet inte om bilmotorn skulle palla fullgas och lite under så hemskt många tusen mil... Eller gör dom det?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Björn.O

#22 » 20:58:47, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK :thumme:
Flygandet verkar ha minskat nuförtiden iallafall här uppe, så 3000 timmar räcker nog länge kan jag tänka.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Janson1 (trådstartaren)

#23 » 22:00:10, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så är det tidens tand som sätter stopp för vidare flygning. Kamaxlarna på våra vanligaste motorer ligger högt placerade i vevhuset så dom får väldigt mycket fukt efter flygning under nerkylningen och blir smörjda sist vid uppstart, hårt liv att vara kamaxel där. Många väljer att totalrenovera motorn i detta läge, dom brukar ha hunnit med bortåt 1500 timmar i alla fall.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#24 » 20:29:19, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta flygmotorer har förgasare, då en stigförgasare som saknar choke, när man skall kallstarta så finns det två sätt/system för detta. Antingen har man en speciell primer, snapspump som man handpumpar in soppa precis innan insugningsventilen på tre av fyra eller fem av sex cylindrar innan start. Eller har man inget snapssystem utan använder axpumpen i förgasaren direkt, x antal slag/gasande beroende på ute och motortemp. En del motorer har insprutning, fint skall det vara. Men dom fungerar inte som en "normal" insprutning, utan den är helt manuell och det är tvunget med bensinpump för att det skall funka och gör man fel så dränker man motorn fullständigt och man behöver inte göra mycket fel för att den inte skall starta. Fått för mycket eller för lite soppa? Men när man väl fått igång motorn så har den en del fördelar gentemot förgasare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#25 » 20:33:39, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med manuell insprutning, menar du då att man sköter blandningsförhållandet själv, eller vad?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Janson1 (trådstartaren)

#26 » 20:42:36, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja allt är manuellt, när man skall starta skall blandningreglaget stå på stängt, sedan startar man elpumpen, full gas, öppna blandningsreglaget och räkna tex till fem och stäng blandningsreglaget, stäng gasen och gasa sen 4 mm, starta motor, när motorn tänder så fort som f*n in med blandningreglaget, stannar den så ut med blandning igen och gör om. Sen när motorn går så kan blandning vara fullt inne eller nästan i alla fall. stäng av elpumpen och förvissa dig att motorn nu går vidare med mek. motordriven pump. Klart! Denna fas lyckas nästan alltid.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#27 » 20:47:01, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Blir som en blandning av 2000-tal och T-ford. :klia:

Kan du då tabba dig och dra i blandningsspaken under färd så du leanar den för mycket?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Janson1 (trådstartaren)

#28 » 20:49:53, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jadå, men det är bara att trycka in handtaget lite grann igen så går den vidare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#29 » 20:51:36, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns ju lite riskabelt om någon råkar minska bränslemängden medan motorn går för full mutter.

En konservativ bransch det där, men intressant att höra! :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

kimmen

#30 » 20:53:31, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick förmånen få följa med på en flygtur med ett litet cessna plan. Vad jag reagerade på var att gasreglaget var omvänt, intryckt full gas, ut tomgång, varför omvänt, eller var det något annat reglage, det här var länge sedan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se