Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

689 inlägg • Sida 3 av 46
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#31 » 21:07:38, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan skall kanske omformuleras... Varför bakåt/utåt på en traktor?
Jag vet inte men förmodligen är dom båda uppfunna utan att veta om varandras egenskaper/funktioner och då blir det så.
50 % ni vet...
På full gas skall blandningreglaget stå fullt in (max bränslemängd) när man kommer upp på ca 5000 fot (drygt 1800 meter) då kan man börja magra pga tunnare luft.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



kimmen

#32 » 21:25:21, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har man utformat insugningsröret, är det långt eller kort, med tanke på högt effektuttag och högt varv

Har hört att det är längre slaglängder på flygmotorer, är det så?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#33 » 22:06:10, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högt effektuttag, högt varv. Tja en 360 cubictum (5,9 liter) på 180 till 200 hkr vid 2700 Rpm är väl inte så värst hårresande...
Detta är en 4 cylindrig motor med 2 cylindrar åt varje håll (Boxer). Jag vet inte exakt men jag tror dom är ganska kvadratiska vad gäller slag/dia. En snabb kalkyl ber. på 12x12 cm ger 85 Cubictum per cyl.
Förgasaren sitter oftast under motorn och dess kanaler går i genom oljetråget och fördelas där åt 4 håll, det ger en ca längd på knappt 40 cm styck och tjockleken lite under 40 mm så den drar i sig mer än insugets volym per sugslag om den får.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#34 » 22:40:35, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det vanlig startmotor och batteri på alla plan nu eller finns det plan där man drar i snurran för hand?
Dom riktigt tuffa grejorna finns väl inte längre...
https://www.youtube.com/watch?v=IACjOvyx5hs
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kimmen

#35 » 09:32:00, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här blir ju bara värre och värre... Går dom på vanlig bensin, samma som till vanliga dödliga bilmotorer?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#36 » 15:38:29, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta plan har startmotor men det går att rycka igång dom också om det kniper...
Dom går på sk flygbensin, det finns två huvudtyper, 100 LL som är blyad och 91/96 UL som är blyfri. Det är i princip bensin men den har högre krav på renlighet, högre kokpunkt, exaktare oktantalkontroll mm och den skall vara fri från etanol.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#37 » 15:59:09, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det någon miljötänk, katalysatorer eller liknande för den blyfria bensinen?
Är det torrsump för motoroljan?
Motoroljan är den rak eller?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#38 » 19:25:26, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimmen: Miljötänket är att vi som kan (dom flesta) kör på 91/96 UL (Unleaded) blyfri bensin sk alkylatbensin mod Aspen mfl.
Den är mycket renare än bilbensin och är i det närmaste absolut fri från bly till skillnad från bilbensin.
Dom flesta motorer som inte är godkända för aerobatics har oljesumpen i tråget under ihop med insugsrören.
Som inkörningsolja så används rak 40 utan tillsatser (additiv) möjligtvis nån tillsats för att den skall vara askfri.
Sedan kan man välja mellan rak 40. 50 . 60 olja eller multigrade 15W50 som jag mest häller i motorerna.
Rotaxmotorerna har 10W40 utan silikontillsats.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#39 » 20:45:35, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska dyrt bränsle, eller är det billigare till flyg?
Används tvåtaktsmotorer?
Du skrev magnettändning, har man tändhöjning med kurva eller är den fast, hög eller låg?
Det måste ställas höga krav på tändstift, från start till kontinuerlig hög belastning under lång tid
Många frågor, trodde inte det var så konservativt tänk, mycket intressant
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#40 » 22:17:25, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslet är dyrt, med skatt 20-22 kr/lit i vissa fall kan man få det skattefritt då minus ca 6 kr/lit.
Det finns nåt enstaka plan med tvåtaktare men dom har väldigt korta gångtider, en finsk utredning gav ett medel på 44 timmar. Vet ej tillförlitligheten på dessa uppgifter.
Magnettändningen har en automatisk lågläge vid start ca 0 gr. och ett drftläge ca 25 gr BTDC
Då det är ganska låga effekter per volym så är det nog ingen större match för tändstiften, det är snarare mer problem med stiften vid typ taxning och låga effekter.
Dom här motorerna är certifierade i mitten av förra århundradet eller så och man ändrar ogärna på en pryl som fungerar då omcertifiering är sketdyrt och tidskrävande. Kanske det kommer bli lättnader inom en inte allt för lång framtid...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mats_o

#41 » 22:35:38, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Porche gjorde en modern flygmotor av sin boxer 6:a men den kom aldrig längre än till provflygningar. Man lade ned pga riskerna med man ev skulle kunna bli stämda om det inträffade en olycka.
Man ansåg att de kostnaderna kunde bli för höga i förhållande till vad man räknade med att tjäna.
En bekant hade fått provflyga motorn och han hävdade att det var natt och dag jämfört med en klassisk flygmotor
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#42 » 22:38:50, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, jag har hört om detta med. Jag tror det var ett franskt plan som gick att köpa med Porchemotor, en Robin, uttalas nog Robäng.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mats_o

#43 » 19:20:29, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wikipedia säger mitten-slutet av 80 talet och att man la ned pga nedgången i marknaden så det kan ha varit flera skäl bakom
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#44 » 20:24:13, 29-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flygmotorn där framme (bak) behöver övervakning för att fungera bra och må väl så därför finns oljetrycksmätare (OILPRESS), oljetempmätare (OILTEMP), cylindertempmätare (CHT), avgastempmätare (EGT), varvräknare (RPM), ingastrycksmätare (MAP), bränsletrycksmätare (FUELPRESS), bränsleflödesmätare (GAL/H), insugstempmätare (INLETTEMP), ibland turbotempmätare (varma sidan TIT). Som pilot måste man passa detta så mätarna stannar inom gröna värden, vilket faktiskt inte innebär några större problem.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

olle67

#45 » 21:10:19, 29-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brorsan pojk Heter Robin............undrar varför......... :screwy: :lmao:
olle67
 


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se