Jag får i bland förfrågningar om tekniken i flygplan och helikoptrar, ja främst flygplan, då små enmotoriga sk. sportplan vad nu det uttrycket kommer i från...
Till vardags så mekar jag med plan mest hela tiden åt folk nära (I kommunen) och långt bort (norrland) och har kommit i kontakt med många flygare och deras flygplan.
Jag förstår att det även här på Maskinisten finns ett visst intresse för teknik... så jag tänker dela med mig av min "värld" för dom som är intresserade. Jag håller på med plan som är gjorda i trä och duk (tyg), aluminium, glasfiber/kolfiber, med bensinmotorer och dieselmotorer (ej turbin) från dom äldsta instrument (runda klockor som är uppfunna nästan innan el fanns) till EFIS (Electronic Flight Instrument Systems) med skärmar som presenterar allting på ett lättöverskådligt sätt, både motordata, posisionsdata och flyghöjd, riktning, fart, ja nästan allt vad man kan önska och lite till.
Jag gräver ibland ganska djupt i systemen vid felsökning, på så vis får man en bra förståelse för systemen som bara måste funka...
Så, nu är det upp till oss maskinister att hålla liv i tråden med påståenden, undringar, frågor mm.
Välkomna att fylla på
Jens