Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

689 inlägg • Sida 40 av 46
Diskutera flygteknik här

Bygert

#586 » 10:34:28, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikat lite i tråden och en sak funderar jag över, allt är ju så onaturligt rent. Kan inte föreställa mig att det aldrig inträffar att det läcker lite olja, massakreras en fluga, nån sätter ett skitigt tumavtryck osv osv... Så hur går det till att hålla så rent, allt kan väl inte fara väl av högtryckstvätt heller?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Janson1 (trådstartaren)

#587 » 10:52:31, 16-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, vi har oljeläckage lite då och då men vi är väldigt noga med att torka upp direkt för att kunna detektera ev. läckage mm. Sen så ingår tvättning efter flygning oavsett om det behövs eller ej. Men på eran begäran så skall jag ta lite bilder under min kärra från det att den är nytvättad tills den har kräkt ut lite eller mer olja genom vevhusventilationen...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#588 » 22:45:38, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första bilden i avdelningen "skitna flygplan" detta var lätt att skölja bort...
Bild

Vid provflygning efter service för att hitta ev fel så fungerade inte vare sig fartmätare eller höjdmätare med nån reda. Det visade sig att det flyttat in pilotmask i dom statiska luftintagen, dom som går till höjdmätare, fartmätare och variometer. Här bild på det ena hålet, det finns ett på var sida på bak-kroppen som är förbundna med varandra via en t-koppling där mitten går vidare till instrumenten.
Bild

Vidare hängde den lite på vänster vinge, man fick hålla emot lite för att den skulle flyga rakt. Det sitter trimplåtar för detta, ett på varje skevroder som man kan böja i på backen och sen prova i luften om det blev bra.... Jag brukar sträva efter att trimplåtarna är så raka som möjligt och väljer den sida som ger totalt rakaste plåtar, i detta fall på vänster skevroder som nu syns på bild.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#589 » 00:11:15, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transponder, en pryl som finns i dom flesta flygplan, en slags radarsvarare som svarar med en code från 0000 till 7777 när den blir belyst av en speciell radar som flygtrafikledningen har. Dom flesta transpondrar rapporterar även höjden i hundratalet fot med 1013,25 Hpa som tryckreferens (Mode C) Vissa nya transpondrar har även Mode S, dom sänder code, höjd och identifieringscode så trafikledningen kan se vilken individ utan att prata med planet i fråga. Vi andra som saknar Mode S flyger omkring med en standardcode 7000. När vi sedan ropar upp flygkontrollen så får vi en specifik code tex 2351 och då kan dom utskilja vilket plan jag flyger och dom kan sen leda mig rätt.
Här en bild från nätet på en väldigt vanlig transpondermodell King KT 76 A
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#590 » 21:53:48, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lite nytänkande inom flyget också, så de så... Här är det en Lycomingmotor som har fått sitt magnettändsystem utbytt mot ett Plasma tändsystem i dubbelt utförande, ja det är dubbelt men ändå inte... Här är bilden som jag tog för att komma ihåg hur det satt innan jag började rota.
Bild

Problemet var att när den var kall så gick den riktigt på bägge tändsystemen, om man stannade den så var den svår att få igång och gick bara riktigt på ena systemet. Systemet består i grunden av två Plasma tändkontrollburkar där varje burk driver två tändspolar som i sin tur driver fyra tändstift. Ingångarna som triggar är däremot olika på system ett och två. Det ena systemet har två st hallgivare som sitter i en av Plasma egentillverkad burk som monteras istället för höger magnet. Det andra systemet har två stycken induktiva givare som sitter på startkransen längst fram bakom propellern. På startkransen sitter sedan två "järnpinnar" som far förbi givarna, pinne ett ca 40 grader innan ÖDP och pinne två på ÖDP (ca) Däremellan skall den tända... Bägge systemen har varsin absolut-tryckgivare som är kopplade till insugningsröret och känner således indirekt gasläget. Vidare känner burkarna också varvtalet och kan justera in tändpunkten med hänsyn till både gasläge och varvtal. Som säkerhet har det ena systemet ett eget extra blybatteri ifall flygplanet blir strömlöst skall man kunna flyga en stund till och kunna landa säkert fast bara på ett tändsystem. Problemet var att ena tändsystemet lägger av helt eller delvis. Jag har hittat glapp/avbrott på dom två skärmade sladdarna som går från dom induktiva givarna framme vid propellern till den ena styrburken, jag skall byta dom nästa gång. Dom som sitter där nu är väldigt tunna och jag tror helt enkelt dom har vibrerat sönder inuti. Själva givarna skall mäta ca 500 ohm och dom är hela.
Fortsättning lär följa...
Jag har fått två Rotax 912/914 motorer på halsen också, den ena har tappat kompet på en cylinder och den andra startar ej...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ptr

#591 » 00:42:50, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på det där tändsystemet till modellmotorer där tillverkaren råkade sätta dit en metalltråd istället för magnet eller hur det var och hipps vips kom på att hela den delen av tändmodulen som var en del av hans levebröd var onödig! Kommer inte ihåg på vad sätt det var, men en artikel i Modellflygnytt vart det om det i alla fall.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

mimeck

#592 » 18:18:09, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pilotmask ?? Va hunn ä dä?

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#593 » 06:14:44, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr: detta känner jag ej till...
Mimeck: Pilotmask, ett samlingsnamn på div kryp och ohyra som flyttar in i dom statiska och dynamiska uttagen på flygplanen och sen dör där inne av olika anledningar.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#594 » 20:07:31, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är sladdarna utbytta mot en betydligt kraftigare modell och kärran går på alla 8 tändstiften, frid och fröjd. Man kan skymta den gamla bortklippta kabeln uppe löst på motorn.
Bild
Ett annat fel som har varit periodiskt är att det går inte att gasa, man trycker in gasen men motorn reagerar i princip inte alls, böjer sig gaswiren på nåt mystiskt vis? Fryser venturiet igen? eller vad? I dag visade sig felet för mig!! Jag kollade och gas-armen rörde sig, blandingsarmen följde också med, spjällaxeln likaså. När jag drog i alternative air, då blev det fart i rovan, den fick ingen luft via luftfiltret, jag trodde det var tätt och motorkörde vidare med alternativluften istället. När vi sen skruvade ner luftfiltret for det ut en rund plåt med två hål i, fjärils-spjället hade lossnat och låg i vägen för luftströmmen men bara någon gång då och då. Sicka knepiga, långsökta fel man skall vara med om...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ove.G

#595 » 20:31:57, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter alvarligt om det inte går att gasa när den är i luften

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Janson1 (trådstartaren)

#596 » 22:24:24, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, egentligen kan det felet inte bli då man precis innan takeoff skall dra ut alternative air knappen. Men jag tror inte det har kopplats ihop med fungera/fungera inte med just alternativluften?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#597 » 07:49:39, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för spjäll?

Hör det ihop med två luftvägar, alternativluft?

Eller varför sitter det spjäll i luftkanalen :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#598 » 17:37:51, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har förgasarmotor så har man ett slags trevägs-spjäll där motorn antingen suger kall filtrerad luft (läge "stängt") eller suger ofiltrerad varmluft via ett avgasrörs spillvärme (läge "öppen") för att smälta bort ev. förgasaris. Om man har insprutning då behövs ingen varmluft för att just bensinförångningen finns inte. Utan i stället har man ett extra spjäll som man öppnar om man misstänker att luftfiltret har tätnat/frusit igen (detta har hänt mig). En avart på detta är ett magnetlåst spjäll som självöppnar om filtret tätnar/fryser.
Men denna kärra i föregående inläggen har en egentillverkad luftburk med två tvångsstyrda spjäll, när det ena är öppet är det andra stängt och vice versa. Nu hade det spjället som normalt skall stänga filterluften ramlat väck och ibland kommit i vägen för luftströmmen när det andra spjället skulle vara stängt = tätt... Jag tycker detta spjäll kan vara borta, då kan det inte bli detta fel.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#599 » 18:48:09, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, så lite skrot som möjligt i insuget lär väl vara prio uno.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ove.G

#600 » 18:56:13, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller ett speciell anordning för uppvärmning av förgasare
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se