Det är bara friktionen och pinnbultens sträckning som håller allt på plats. Jag vill påstå att normalt sett är detta inget problem, har aldrig varit, och bör ej bli. Konstruktionen är från 40 talet och bara fungerar. Då dom flesta fpl och hkp är inne för service var 50 flygtimma/1 gång om året så borde sånt här fångas. Jag känner så gott som alltid på magnetbultarna, förgasarbultarna och insugsrörens bultar så dom är dragna. Men mellan 0 och 50 timmar finns ingen reglerad serviceåtgärd så om något glöms upptäcks det först (ev) om 50 timmar eller det blir ett akut problem. Sedan under dom här 500 timmarna som magneterna sitter där så kollas tändläget var 100 timma med ev justering och då måste bultarna lossas ett halvt varv för att magneten skall gå att vridas på, och sen drar man bultarna igen. Ett scenario är att åtdragningsmomentet har stått i tumpound men momentnyckeln har varit i fotpound, Nm, Kilopound eller så och det har krävts omräkning där det blivit fel? Dessutom så har många momentnycklar väldigt dåliga skalor, det är linjer som skall till hälften vara synliga på en del och på andra skall precis hela linjen vara synlig men det stämmer inte riktigt 100 %. Vidare så krävs det näst intill höksyn för att se helt rätt om man nu inte har en digital
nyckel som skriver i klartext inställt värde, då är det kanske bara omräkningen som kan gå fel? Handhavandet av momentnyckel hoppas jag inte blir nåt problem då det är certade tekniker som gör jobbet? Alla momentnycklar som används skall vara kalibrerade på något sätt, typ ett kalibreringsinstitut gör årlig/varannanårskalibrering och ger ut ett dokument med ev. felvisning som man sen får lägga till/från på. En annan tänkt anledning till händelsen var att magneterna är målade och brickan skulle ha spräckt bort färgen precis på öronen så det blir ett mindre moment ev nästan glappt? Nu kunde inte jag se att någon färg hade försvunnit, dessutom bedömde jag detta som uteslutet då färglagret var alldeles för tunt från början. Ja, jag var med om denna händelse men blev inkopplad först när flygetyget stod på backen med en rejäl oljepöl och hela underredet fullt av
olja... Dom som flög märkte ca tio minuter innan landning ett konstigt ljud och motorn ändrade gången något, piloten fick öka effekten något för att behålla prestandan, annars inget annat onormalt. Eftersom det var vänster magnet som ramlat väck så skulle den aldrig mer att gå och starta efter detta då den bara startas på vänster magnet för att sedan gå på bägge. Av en otrolig tur så hittade jag alla pryttlar på en liten hylla i skrovet precis framför motorn som hade fångat upp två planbrickor, två taggbrickor, två muttrar, drevet med dess två lösa dämpgummi och packningen satt kvar. (magneten hängde i tändkablarna och dödarkabeln) Eftersom precis alla delar fanns fans kvar vågade jag montera tillbaka alltihopa, justera in och starta. Det gick även på 4-5 liter olja, som tur var så fanns det fortfarande olja kvar (ca 5 liter, vilket är tillräckligt)