Sida 1 av 46

Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:35:51, 15-04-2015
av Janson1
Jag får i bland förfrågningar om tekniken i flygplan och helikoptrar, ja främst flygplan, då små enmotoriga sk. sportplan vad nu det uttrycket kommer i från...
Till vardags så mekar jag med plan mest hela tiden åt folk nära (I kommunen) och långt bort (norrland) och har kommit i kontakt med många flygare och deras flygplan.
Jag förstår att det även här på Maskinisten finns ett visst intresse för teknik... så jag tänker dela med mig av min "värld" för dom som är intresserade. Jag håller på med plan som är gjorda i trä och duk (tyg), aluminium, glasfiber/kolfiber, med bensinmotorer och dieselmotorer (ej turbin) från dom äldsta instrument (runda klockor som är uppfunna nästan innan el fanns) till EFIS (Electronic Flight Instrument Systems) med skärmar som presenterar allting på ett lättöverskådligt sätt, både motordata, posisionsdata och flyghöjd, riktning, fart, ja nästan allt vad man kan önska och lite till.
Jag gräver ibland ganska djupt i systemen vid felsökning, på så vis får man en bra förståelse för systemen som bara måste funka...
Så, nu är det upp till oss maskinister att hålla liv i tråden med påståenden, undringar, frågor mm.
Välkomna att fylla på
Jens

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 15:08:14, 16-04-2015
av Holger
Bra initiativ! :thummar:

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 16:25:00, 16-04-2015
av Bengt Erik Eriksson
Då undrar jag hur i hela friden en motor fungerar med cylindrarna nedåt.. blir det inte olja på kolvarna då?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 16:33:12, 16-04-2015
av Janson1
Jodå, det är ett problem, men bara när den står still. Dom stjärnmotorer jag har sett har en extra kopp mellan dom två nedersta cylindrarna som samlar upp oljan och pumpar tillbaka den till tanken. På radfyrorna hamnar oljan i ventilkåporna och pumpas/trycks tillbaka till tanken. När man stannar motorn så rinner det givetvis en del olja som stannar i förbränningsrummet så därför MÅSTE man dra runt motorn flera varv för hand så man vet säkert att den inte får vätskeslag med avslagna cylindrar, sönderslitna drev i startern mm. Är dom slitna så tar man ur stiften och gör rent innan uppstart.
Mycke mek blir det...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:02:27, 16-04-2015
av olle67
Så ligger motorn i brorsans Chipmunk,annars ser dom noll ut genom rutan..
Bild

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:09:50, 16-04-2015
av Janson1
Jo, det är ett bra sett om man vill ha sikt och propellern inte rotande i backen på marken, motorn upp och ner eller ner och upp, vilket var det? Cylindrarna hänger i alla fall neråt.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:12:15, 16-04-2015
av olle67
Japp,cylindrarna neråt....själv hade ja turen o få provsitta Arne Saeters Mustang P-51 Old Crow när han ägde den,efter de så förstår ja varför dom kör sick-sack på marken...precis noll sikt framåt.....tyvärr han ja aldrig få en tur i luften innan han sålde den...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:15:35, 16-04-2015
av Janson1
ja det var synd! Det måste vara något av det häftigaste i upplevelseväg...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:32:15, 16-04-2015
av olle67
Brorsan som har chippen,hade bokat en tur med en P-51 i Galveston förra hösten,dan innan landa han i Houston o fick ett mess på telefon att Mustangen hade kraschat o båda omkom....

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:38:40, 16-04-2015
av Janson1
skit, tråkigt... jag tror han har sagt detta.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 19:40:07, 16-04-2015
av olle67
Ok,vi var ju över i Oktober på flygshowen,då berätta han om det.....små läskigt..

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 22:49:42, 17-04-2015
av Janson1
En motor som har kommit för att stanna är Rotax 912 och 914 det är en 4 cylindrig bensin motor med vattenkylda toppar och luftkylda cylindrar Den finns i tre huvudutförande sen en massa tillägg hit och dit. 80 hk, 100 hk och turboversion på 115 hk
Det är en boxermotor med växellåda, när propellern gör sina 2500 varv så gör motorn ca 5000 varv/min Pga av sin ringa effekt sitter den mest bara i tvåsitsiga plan men det förekommer fyrsitiga med... Den har torrsump och oljan trycks tillbaka från vevhuset till tanken med hjälp av läckluft som far förbi kolvarna när den går. Den har två st förgasare Bing av konstantvacum modell med gasspjäll för börvärdet och vacumdriven trottel för det verkliga ärvärdet. Även turboversionen har samma förgasare men annan bestyckning och lite mer slangar.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 22:52:25, 17-04-2015
av fretchi
Använder den alltså vevhustrycket för att leda oljan till tank? Finurligt.

Varför både luft och vattenkylning?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 23:01:53, 17-04-2015
av Janson1
Om man tar ut lite högre effekt per volym så räcker inte luftkylning till, (jag antar det är därför dom flesta mc blir vattenkylda) så därför vattenkylning, sedan så finns det två finnesser med hälften varje, 1 man slipper att täta med packningar mot cylindern, utan vattnet är instängt i toppen med bara en in och en utgång, mindre läckagerisk.
2 Om nu vattnet rínner ut så kan man halta hem på låg effekt och klara sig med luftkylning bara ett tag i alla fall. Dom som blivit av med vattnet har tyvärr inte fattat det... tempen går först upp för att sen gå ner igen när tempgivaren smälter bort och ramlar ur.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 08:32:27, 18-04-2015
av Göran Ekman
Har något vagt minne av att det monterads/ konverterades Volvos bensin sexa i aluminium för montering i flyg , vad vart det av detta?
Göran i Björnarbo