Sida 38 av 46

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 20:17:37, 10-04-2017
av Janson1
Jag vet inte men antar att man får det om man kan visa på att det blir bra efteråt. Jag lämnade faktiskt in en tändmagnet för en del år sedan för om-magnetisering, det gjorde tyvärr inte ett skit skillnad... I just detta fallet så brukar det vara tändspolen som är vek och blir utbytt och sen är den bra igen. Dom här magneterna får man som flygtekniker inte göra så mycket med. En tillverkare, Slick går 500 timmar (intervall) sedan måste den in på en godkänd verkstad för "kontroll". När den gått 2000 timmar eller motorns maximala livslängd (3000 tim) så måste den överses alternativt bytas ut mot en ny eller nyrenoverad. Om man har en Bendixmagnet så är det 500 timmar kontroll eller 4 år mellan grundöversynerna, det blir ett dyrt kapitel att hålla en Bendix i liv i dag fast det är en mycket bättre magnet...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:41:31, 10-04-2017
av 63an
Inge bra väder i Påsk ändå så flyg efter Påsken då :coffee:

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 08:26:38, 11-04-2017
av MN
så mycket i luften ändå på väg till Blåkulla...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:09:06, 11-04-2017
av Janson1
Vi har kommit in i dataåldern även när det gäller flyget. Våran lilla twin (DA-42NG) har fått ny programvara i Garmin navigationssystemet för att klara GPS-inflygningar/landningar för en nätt summa av ett par tre hundra tusen kronor... Ja det var även en del hårdvara som byttes ut.
I dag vid servicen så uppdaterades även motorburkarna (ECU:erna), Tyvärr vet vi inte vad som ändras när det blir en uppdatering... Det jag märkte var att när man stänger av motorerna så förr rampades dom ner under ett par sekunder innan stillastående, nu stannar dom mer abrupt. Vidare så tyckte jag det var svårare att få dom till att gå i fas vid flygningen. På en tvåmotorig kärra strävar man i första hand till att få motorerna att gå exakt i samma varv annars "sågar" dom. I andra hand så finns det el/elektronik som ställer in motorerna till att gå i både varv och fas, dvs. man kan tex välja att först träffar vänster motors propellerblads-stöt vänster vinge och sedan träffar höger motors propellerblads-stöt höger vinge eller vill man att bladen träffar exakt samtidigt, en designfråga... På "våran" kärra har vi ingen automatik för att få dom till att gå i samma varv, det får man ställa in själv som pilot, men det var lättare förut innan programuppdateringen...
Bilder på våran twin? det borde finnas redan i tråden men jag kan väl nån i cockpitmiljö nästa gång det beger sig.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:02:09, 23-04-2017
av Janson1
Tändproblemet på den lilla MFI:n blev löst med 2 st nya magneter, nytt högspänningskablage och 8 nya tändstift. Det var faktiskt billigare att köpa hela kitet än bara magneter och kablage, man fick betalt för att ta emot tändstiften som annars kostar ca 250 spänn styck... Men det blev ett dyrt kalas ändå, ca 30000 för kitet.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 20:27:57, 20-05-2017
av Janson1
Ett för mig ganska återkommande jobb är att kalendergångtidsförlänga flygmotorer. Efter stipulerad livstid, här 12 år så kan motorn förlängas med max 5 år i taget, detta är andra förlängningen jag gör på denna individen. Man tar loss två eller tre cylindrar och tittar in i vevhuset och kontrollerar sen kamaxeln och dess lyftare så dom inte är angripna av rost. Samtidigt kollar jag själva cylindrarna så dom ser bra ut. Först gör jag en läcktest på alla cylidrar, om alla är ok då brukar jag välja högersidan som arbetsplats, men är någon cylinder behov av renovering/rep då tar jag den sidan istället...
Här syns vevhuset, (i cylinderhålet längst till vänster syns dom dynamiskt balanserande vevaxelvikterna)
Bild

Detta är det som jag kollar extra noga, kamaxel-loberna och dess lyftare.
Bild

Vidare så kollar jag givetvis oljefiltret och sugsilen så det inte är spånor där heller.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 20:33:43, 20-05-2017
av 63an
Följt dina trådar! Hur många timmar jobbar du? Alltså du håller ju på med fan allt möjligt, vad händer om du blir sjuk? Å när kör du igång superkärran? :skriva2:

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:19:05, 20-05-2017
av Janson1
Sen jag slutade jobbat blir det mest 8 dagarsveckor... Om jag blir sjuk så stannar fritidsflygsverige.
Som skomakarens kärring och smedens häst, dom får gå barfota. Mitt egna kommer också i sista hand.
"Superkärran" ligger tyvärr där i sista hand!
Nej men skämt och Cider. Jag känner att jag sitter fast i ett ekorrhjul där jag är den dresserade parasiten, jag släcker bränder åt höger, vänster och rakt fram mest hela tiden. Maj, Juni är dom månader som alla, verkligen alla skall ha liv i sin aerodyner oavsett.
Kloning? fåret Dolly var ju klonat, skulle jag kunna göra samma sak? Är det riktigt riskfritt tro? Fårskallar och allt det här...?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 00:18:08, 21-05-2017
av Bengt Erik Eriksson
Tillägnad kunskap kan de väl inte klona så det lär ju bli en fårskalle..

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 09:52:53, 21-05-2017
av igelkottar
Jag undrar om inte kloning funkat tidigare, :razz: fråga mig inte hur jag vet, men farsan var smart. :huh: :skratta3: :djaevul:

Edit ändring.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 11:35:10, 21-05-2017
av Michael Meier
:)

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 13:48:15, 21-05-2017
av Ptr
El

Modellflygplanen blir allt större i storlek, men det som är spännande är att de väljer el som en tillförlitligare motorlösning.

Än har jag då inte sett om någon som gjort laddhybrid, men det borde väl vara något. När mer kraft behövs så tullar man på batterierna som sen laddas i lugn och ro. Vid motorbortfall är där ett antal minuters gångtid att ta ut om det behövs.

Finns det någon sådan utveckling på de "riktiga" planen?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 13:50:03, 21-05-2017
av Ptr
När jag ändå är igång.

Varför är det sånt oljud på de små privatplanen? Är det propellerljud eller är det motorn man hör. Vissa är väldigt tysta men många surrar värre en en Johnson aktersnurra!

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:22:48, 21-05-2017
av Janson1
Om propellern är tvåbladig så låter den lika mycket eller mer än motorn. Däremot en tre-fyrbladig är oftast tystare, då är det värt med en riktig ljuddämpare.
Det här med elplan i fullskala är på gång, det finns segelflygplan som har en antingen "komma hem motor" eller så kan vissa plan komma upp själva med hjälp av elmotor. Jag tror dom klarar ca 15 min drift och har sen några minuter till om det inte räcker hela vägen...
Driftsäkerheten vet jag inte så mycket om än då det inte är speciellt utprovat.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 22:41:24, 21-05-2017
av Ptr
Är fler blad mycket dyrare?