Sida 42 av 46

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 17:29:05, 19-10-2017
av Janson1
Väldigt mycket låses med låstråd men som sagt inte allt, tex förgasare och magneter.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 18:22:19, 19-10-2017
av JOLOF
Min minnesbild är att man får inte byta ut ens en bricka mot en annan konstruktion på ett flygetyg. I vissa fall inte ens byta tillverkare.
Betraktas som en omkonstruktion.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:17:43, 19-10-2017
av Janson1
JOLOF: skall man hård-dra det så är det så...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 20:27:39, 08-02-2018
av Lars-Peter D
Landande flygplan...: Att sätta fart på ett stillastående hjul sliter en hel del? Finns det ingen som har uppfunnit ett enkelt sätt att få rotation på hjulen innan sättningen? Eller finns et någon grunka för ändamålet? Frågan dyker upp i sinnet, varje gång man ser rökpuffarna vid landning.....

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 20:45:46, 08-02-2018
av G-son
Lite däckslitage vid landning är sannolikt "billigare" än alla kilon en sådan apparat skulle väga - den sitter där hela tiden planet flyger och kostar bränsle, minskad lastkapacitet o.s.v, för att göra nytta cirka en sekund.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 00:13:10, 09-02-2018
av PerÖ83
En bekant till mig som jobbar som flygmek. Sa till mig, att de som sliter minst är att sätta ner planet "hårt" så att hjulen kommer upp i fart fort.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 07:22:15, 09-02-2018
av Janson1
Det som sliter allra mest är när piloten håller på bromsarna vid landning så hjulet förblir stillastående en längre tid. Många däckbyte blir det...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 23:49:45, 09-02-2018
av Jac
Lars-Peter D skrev:Landande flygplan...: Att sätta fart på ett stillastående hjul sliter en hel del? Finns det ingen som har uppfunnit ett enkelt sätt att få rotation på hjulen innan sättningen? Eller finns et någon grunka för ändamålet? Frågan dyker upp i sinnet, varje gång man ser rökpuffarna vid landning.....


Kanske gyrokrafterna gör planet tungmanövrerat?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 00:14:31, 10-02-2018
av Skru'are
Det har gjorts försök med att spinna upp hjulen, men det är svårt att reglera hastigheten exakt.
Redan små avvikelser gör att det inte lönar sig. Slitaget blir ändå ganska stort.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 08:38:48, 18-04-2019
av Janson1
En fortsättning kanske eller en ny tråd? Nu skall min gamla helikopter göras luftvärdig igen då min kompanjon har fått tillbaka sitt cert för typen (Hiller 12) För att få den luftvärdig så måste det göras en 150 timmars/årlig tillsyn, dvs byta olja/filter, byta ELT-batteriet, kontrollera fart och höjdmätare, kontrollera/byta första förband och brandsläckare. Kontrollera alla pryttlar enligt tillsynslistan, göra tändinställning, komptest, ev en rotorbalansering? Ja, det är en del att göra inför... Sist så skall den besiktigas, sen klar.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 10:00:25, 18-04-2019
av 63an
Helicoptrar är dyra leksaker att handskas med tyvärr :huh:

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 10:47:05, 18-04-2019
av igelkottar
Allt som man kan flyga med är väl dyrt tyvärr, om man inte åker ...


Bild

:djaevul: :lmao2:

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 12:11:17, 18-04-2019
av BM425
Typ sån här?


Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 12:52:59, 18-04-2019
av Janson1
Japp en likadan fast min är en b-modell. Denna C-modell har rund kupa medans våran har lite plattare kupa framtill... Ja någon bild skall väl gå att få till.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:55:42, 23-04-2019
av Janson1
En bild från helgens hkp-mekande. När man skall göra en korrosionskontroll så kollar man bla kamaxel och dess lyftare, dom här är helt ok. Nu får den 5 år till innan nästa kontroll.
Bild