Sida 43 av 46

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 06:41:48, 20-07-2019
av Janson1
Annorlunda, nej men byggd i gammal teknik, rörram och sen klädd med tyg, sk. dukad vinge och kropp. Sen är vingarna fastsatta med ett antal plattade rundstänger som man sätter i kryss dels mellan kroppen och vingarna och dels mellan övre och nedre vingar. Det blir starkt, den tål +-6 g.
Bild

Själva motorn är en 6 cylindrig Lycoming O-540 cu på 250 hkr, det är förövrigt exakt samma motor som i min Comanche fast denna motor har numera fast propeller (ej ställbar).
Bild

Cokpitmiljön då? Jo den har två sittbrunnar där man får ta sig ner, man flyger den från baksits och tar passagerare/insruktör i framsits.
Bild
Man siter alltså ganska öppet, det är bara en liten ruta precis framför sittbrunnen och man måste vara årstidsklädd när man flyger...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 12:31:34, 20-07-2019
av Michael Meier
Janson1 skrev: .... Det blir starkt, den tål +-6 g. ....


Huga ! ja gillar inte när vingar går av och ett helt gäng likasinnade hamnar på fel fot även om detta plan inte kan jämföras med en GA 8.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 23:12:49, 05-08-2019
av Janson1
Nu är det snart dags för ett kamaxelbyte på en Lycomingmotor. Jag tänkte dels berätta lite om hur det går till med tillstånd, kontrollant mm och dels hur det går till "hands on". Det började med att det skulle göras en korrosionskontroll, jag gör väl ett 10-15 tal/år... Denna gång så var det rost på kamaxel och lyftare, både ny rost och gammalt nertuggat sedan tidigare. Innan jag får plocka isär motorn så måste jag ha ett tillstånd via EAA = Experimental Aircraft Association avd. Sverige. Så jag börjar med en ansökan där jag skriver vilket plan, vad som skall/tänkt göras och sen måste jag ha en kontrollant som besiktigar mitt jobb. Normalt sett så får man inte dela en flygmotor, man får ta loss cylindrar, ta av oljetråget och bakre apparathuset men inte klyva blockhalvorna. Men på ett X-klassat plan kan man få tillstånd att göra detta ändå. Om man delar på blockhalvorna så måste man byta ramlager, tar man av vevstakarna från veven så måste man byta både lager, vevstaksbultar och dess muttrar. Så för att byta kamaxel och dess 8 lyftare så blir det alltid en massa mer grejer att köpa och byta... Fortsättning lär följa senare för nu har EAA semester.

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 23:19:12, 05-08-2019
av Janson1
Skall väl nämna att Starduster Too i inlägg #631 gjorde sin flygning nu i lördags efter en målning/reparation/uppfräschning och tändmagnetbyte på motorn. Allt gick bra, inga oljeläckage eller nåt annat obra…

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 17:47:56, 06-08-2019
av Janson1
Ett litet mellanjobb, slipa in läckande ventiler. Efter det att cylindern är avplockad så skall ventilerna av. Med hjälp av två 17 u-ringnycklar och en 9ans långhysla så är det bara att trycka ner ventilen och plocka bort knastrena.
Bild

Här ventilerna lösa och redo för urplockning.
Bild


Här syns ventilsätena och hur avgas-sätet har fått små rostprickar och samtidigt har bägge sätena sjunkt lite precis i mitten.
Bild


Med hjälp av denna rivare så rätar man upp slipstenen innan bearbetning
Bild

Här en bild på själva slipmaskinen från Black&Decker, denna maskin är från den tiden innan namnet blev översatt till "Svart&Ryker", Detta är en mycket bra slipmaskin som jag får låna men ej köpa... Tyvärr glömde jag fota demonteringen av cylindern på planet och jag glömde nog även fota ventileriet efter inslipningen...
Bild

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 18:00:36, 06-08-2019
av Ove.G
Ja gamla tider,,,

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 18:16:53, 06-08-2019
av tronde
Janson1 skrev:... man flyger den från baksits och tar passagerare/insruktör i framsits.

Hva er logikken bak dette? Tyngdepunkt og vektfordeling?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 22:36:30, 06-08-2019
av Janson1
tronde: Jag vet inte om det är med vilje eller bara blivit så? På en "lillcub" så flyger man från baksits och har sin spanare i framsits, logiskt egentligen. Men i supercub som är en förstorad/förbättrad lillcub, där flyger man från framsits och har en ev passagerare i baksits. Jag misstänker att tyngdpunkten spelar en viss roll. Jag flyger en del sådana skapelser ibland och man ser lite bättre framåt om man från början sitter fram, men jag flyger dom från baksits också och det får helt enkelt gå. Man får zickzacka på marken så man inte av misstag taxar in i nåt skit...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 23:57:10, 06-08-2019
av PeterR
Är det inte ett arv efter den tid då skytten, av praktiska skäl, satt framtill?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 07:12:30, 07-08-2019
av Janson1
Jo, det kan ha varit så...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 08:39:17, 07-08-2019
av Göran Ekman
PeterR skrev:Är det inte ett arv efter den tid då skytten, av praktiska skäl, satt framtill?

Skytten stod eller satt väl i den bakre sittbrunnen för att kunna skjuta bakåt och sidorna. Kulsprutan framåt sköttes väl av piloten.
Göran i Björnarbo

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 03:36:30, 09-08-2019
av Jim_the_one
Mycket intressant tråd. Det tog en stund att läsa igenom alla 43 sidorna men hoppas på fler.

Är du ofta i Falköpings bygden?

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 09:02:09, 09-08-2019
av Janson1
Jim_the_one: Ja faktiskt, Ålleberg närmare bestämt... (i CAMO och service ärenden)

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 21:52:16, 23-08-2019
av Janson1
Nästa projekt är kamaxelbyte pga korrosion på kamaxel och dess lyftare. För att komma åt kamaxeln på en Lycomingmotor så måste den först ur och sen strippas på alla detaljer så som luftledplåtar, cylindrar, förgasare, oljetråg, magneter, vacuumpump, bensinpump, oljefilter, startmotor, generator, svänghjul, apparatbakstycke. Har jag glömt nåt? Ja kamaxeln sitter ju i mitten så allt runtomkring skall loss. En liten bildserie:
Bild
Bild
Bild
Bild
Fortsättning följer...

Re: Annorlunda teknik i flyg?

InläggPostat: 22:00:14, 23-08-2019
av G-son
...och plötsligt sitter man och tänker på VWs boxermotor, av nån obegriplig anledning.