Sida 1 av 2

Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 21:40:09, 16-04-2015
av Janson1
Hej, lite bakgrund: Jag hade förra året åtagit mig att reparera en 6 cyl flygmotor (Continental O-470K Boxer)
Tyvärr hade motorjournalen brunnit upp så den verkliga gångtiden är lite diffus, men vad jag minns ca 600 tim av dess 1800 tillgängliga plus ev upp till 50% extra. Reparationen från början var att byta kamaxel och lyftare pga gravrost. När man delar en sådan här motor skall man enligt manualen även byta alla lager, sedan ville teknikern/ev brukare även att jag kollade upp vevaxeln så jag lät göra en magnaflux på den vilket innebär att man kör en väldigt hög ström genom veven (ca 1000-1200 Amp) och sedan med magnetisk vätska så kan man se sprickor i strukturen och den klarade testen men var utsliten i lagerlägena, mer än 5 hundradelar ovalitet. Jag anlitade en välkänd firma som slipade om veven och jag skaffade alla delar som behövdes inkl underdim.lager. Nu skall motorn monteras i flygplanet men dess tekniker kan inte se att den är omhärdad efter omslipningen och jag fick på begäran kvittot från ägaren och där står inget om härdning.
Min fråga till er: Hur fungerar det med härdning?, hur djupt går den? Jag har frågat firman om dom möjligtvis har kontrollerat ythårdhet före och efter omslipning men deras svar dröjer...Vad händer om den är nerslipad under härdningen? mm...
Era reflektioner
Jens

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 11:39:30, 17-04-2015
av Turbodiesel
Det där är väl bara tillverkaren som kan svara med säkerhet på. Vet att vissa ythärdade (nitrokarburerade/nitrerhärdade) axlar i vissa fall går att slipa till första UD, i andra fall till andra. Och i några fall inte alls (utan att göra om processen då förstås).



Flygmotorer lämnar lite mindre rum för antaganden, än en gammal nuffield skogstraktor..

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 16:24:32, 17-04-2015
av Henkeforsberg
Ythärdningar brukar det stå Max härddjup 0,5mm på vad jag sett hos t.ex. Bodycote som utför sådant. Men sedan beror det ju förstås på en massa saker. Sålänge första underdim. inte är av jänkemodell utan t.ex. 0.25mm på diametern så borde man inte slipa igenom det hårda skiktet.. Men hur som helst så syns det ganska tydligt på ytan på axeln om man kommer igenom den hårda ytan, och den som slipade den borde ju upplyst kunden om detta om det nu var en seriös firma som utfört slipningen.
Och att mäta hårdheten brukar lämna märken i ytan, iaf dom metoder jag sett, då det låter ju inge vidare att göra efter att slipningen är klar. :/

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 19:53:42, 17-04-2015
av Janson1
Det finns speciella ytor sk testytor som är slipade/härdade men inte har nåt lagerläge.
Denna axel är slipad 0,25 mm vilket blir 0,12 på härdtjockleken. Intressant med att det märks om man går igenom härdningen
Hur märks det? Blir det färgskillnad på materialet? Olika färg på ev gnistor vid slipning?
Denna firma verkar slipa vevaxlar i storpack så dom borde ha pejl på detta...
Om man frågar fabrikanten så säger dom: slipa hos oss eller en flyggodkänd verkstad eller släng den
Problemet är att det inte finns godkända verkstäder i Europa, men denna individ är inte flygnormalklassad så där finns en öppning för en annan lösning.
Jag har använt detta företag förut och dom har gjort ett jättebra jobb så brydde inte om att kolla upp igen för det var ju redan gjort.
Men som sagt, jag väntar på ett svar i från firman i fråga.
Det är bra att få flera inputs från er så fortsätt gärna.
Tack

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 20:28:53, 17-04-2015
av jörgen.ottosson
Jag kan ingen ting om flyg och dess regler......

...men härdning kan man bara göra före slipning. Vid härdning förändras strukturen i materialet, så att även formen ändras. Vevaxeln är troligen induktionshärdad, vilket innebär att man använder ett särskilt verktyg (hel maskin) som värmer en liten yta på vevaxelns lagerbana samtidigt som den roteras, och kyls nästan direkt efter. (av vätska/gas från samma verktyg/maskin) Detta är inget an gör på enstaka detaljer, utan en process som måste utprovas noga för att härdbilden i stålet ska bli rätt. (fel utfört kan det ge en härdning som orsakar haveri, härdfel )

Jag kan inte tänka mig att någon som slipar en vevaxel någon sin härdar om den. Och om han skulle härda om den så gör man det i så fall före slipningen, sedan riktar man och sedan slipar till rätt mått.....

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 21:00:12, 17-04-2015
av Janson1
Ok, en bra input Jörgen, när jag läser det så låter det självklart. I detta fall så är det för sent med efterhärdning?
Flyg eller ej, det är ju egentligen samma motorer och samma problematik.
Däremot tror jag inte den induktionshärdas (med högfrekvens?) utan jag tror det kallas nitrokarburering, är det nån som hört talas om detta?

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 21:02:46, 17-04-2015
av Henkeforsberg

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 21:11:25, 17-04-2015
av jörgen.ottosson
nitrokarburering (nitrerhärdning) är en variant på en sätthärdningsmetod ( man lägger in det man vill härda i en ugn med en atmosfär som innehåller kväve, och låter det krypa in i ytan på stålet......det ger en väldigt tunn (lite djup) hård yta och används ofta på stå med låg kolhalt som inte är härdbara på normalt sätt ) tvivlar på att man gör det på en vevaxel som sedan ska slipas , men å andra sidan så konstruerar inte jag vevaxlar. :klia:

http://www.kihlbergshardindustri.se/Karbonitrering.asp

http://www.kihlbergshardindustri.se/Nitrering.asp

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 21:22:45, 17-04-2015
av fretchi
Jag skulle också sätta min femma på att den är induktions eller flamhärdad med tillräckligt djup för underdimensionsslipning. Annars skulle det ju vara ett himla företag att slipa om veven. Härda, rikta, slipa...

Har du någon dokumentation till motorn? Borde ju stå i repmanual om den bör härdas om vid omslipning.

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 22:15:12, 17-04-2015
av Janson1
Boken är från 60 talet men det står att den skall "renitrided" efter omslipning

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 22:40:08, 17-04-2015
av PeterR
Låter som "omhärdning" är krav enligt verkstadshandbok? Kan det duga med härdning med blodlutsalt? Då borde inte vevaxeln bli alltför deformerad.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaliumferricyanid

/Peter R

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 22:52:52, 17-04-2015
av Janson1
Om den nu skall omhärdas så får det bli "by the book"
Hade den suttit i en nuffield som Turbodiesel skrev om så hade jag skitit i omhärdningen och bara åkt

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 22:55:22, 17-04-2015
av fretchi
Nitrering verkar ju vara det metoden som används just för att slippa efterbearbetning.

Ja, antagligen skulle den klara många timmar utan härdning. Men jag förstår att man inte chansar när just den delen medverkar till att hålla en uppe i luften :)

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 23:04:28, 17-04-2015
av Janson1
Jag antar att det är viktigt att härdningen inte går på djupet, det är väl nästan som att jämföra med en mindre diameter på tappen ur hållfasthet/vridstyvhet.

Re: Ev problem med en vevaxel...

InläggPostat: 23:20:13, 17-04-2015
av Michael Meier
jens berglund skrev:Problemet är att det inte finns godkända verkstäder i Europa, men denna individ är inte flygnormalklassad så där finns en öppning för en annan lösning.
Jag har använt detta företag förut och dom har gjort ett jättebra jobb så brydde inte om att kolla upp igen för det var ju redan gjort.


Vad var frågan till slipverkstaden ? (som du väntar svar på)