Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Ev problem med en vevaxel...

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera flygteknik här

Michael Meier

#16 » 23:55:47, 17-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jens berglund skrev: .... Nu skall motorn monteras i flygplanet men dess tekniker kan inte se att den är omhärdad efter omslipningen och jag fick på begäran kvittot från ägaren och där står inget om härdning ....


jens berglund skrev: .... Denna firma verkar slipa vevaxlar i storpack så dom borde ha pejl på detta...


medföljer inte ett dokument, så är inte denna individ (vevaxel) godkänd för användande.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



jörgen.ottosson

#17 » 14:12:19, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jens berglund skrev:Boken är från 60 talet men det står att den skall "renitrided" efter omslipning


Ja, det låter som Nitrokarbureringen ska göras efter om slipning...... :klia: .....jag hade inte valt varken metod eller arbetsordningen så.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 16:42:44, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael: #16 därom tvista de lärde...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#19 » 20:28:47, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

: )

Beskriv lite om vad flygnormalklassad innebär i detta fall ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#20 » 20:49:12, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu inte specifikt men... Ett normalklassat plan typ Cessna 172, Piper PA-28 som går kommersiellt får bara underhållas av certifierad verkstad och dess personal. Alla delar skall ha en slags ursprungskontroll sk. EASA FORM, FORM ONE eller i vissa fall FAA 8130 FORM tror jag det heter. Alla delar som skall underhållas tex förgasaren skall skickas till godkänd flygverkstad vid underhåll/nytt liv och dom får utfärda en EASA FORM som säger att dom gjort jobbet enligt tillverkarens normer och tester. Om man har ett plan som bara flygs privat och i flygklubb så får ägaren/brukaren i vissa fall göra ganska mycket underhåll själv och behöver bara anlita Certifierad tekniker en gång om året.
På X-klassade plan kan man som ägare själv få göra väldigt mycket, t.o.m. bygga det själv med hjälp av kontrollant och ev teknisk granskare. Man kan få tillstånd via EAA Experimental Aircraft Asociation att göra en "större" rep/underhåll och då inte alltid behöva blanda in en godkänd verkstad.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#21 » 21:01:23, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vevaxeln är redan monterad såklart,
behöver någon på slipföretaget hålla veven i handen för att kunna ge något som helst svar som är till nytta för situationen?
Det är ju ett pris på godkännandet, vill dom ha ersättning för nedlagd tid ? eller finns motivationen att hjälpa till ändå ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#22 » 21:23:49, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas på att dom har något slags kontrollsystem där dom gör jobbet efter någon slags mall, dom måste ha hög kunskap om vevaxelslipning då dom slipar flera per vecka. Dom borde stöta på avarter då och då...
Och ja, motorn är ihop plockad, skickad till norrland, monterad men ej provstartad.
Jag tycker det skulle ligga i slipföretagets intresse att gå till botten med detta, dom lämnar t.o.m. 12 mån garanti, vad det nu innebär...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#23 » 22:40:40, 29-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxeln slipas först, därefter nitrokarbureringen. Jag har fått kontakt idag och... Stämmer detta? Enligt uppgifter:
En rätt härdad axel håller längre om man tappar oljetrycket, den skär inte lika fort som en ohärdad axel. Däremot kan en ohärdad axel vara starkare då den effektiva diametern är större. Det normala slitaget påverkas tydligen inte nämnvärt.
Kommentera!!

Tappar man oljetrycket på denna motor under flygning så tappar man även propellerns tryck som skall vrida bladen till högre stigning. Utan olja så putter fjädern tillbaka bladen till minsta stigning och motorn rusar och vevstakarna går av = totalhaveri.
Jag har sett detta själv, minst fem vevstakar av, av 6 möjliga, de ni, slå detta!
Jag lovar att leta upp nån bild eller två på denna totalskurna motor. (Lycoming IO-540)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#24 » 07:31:30, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dax att damma av denna tråden tro...
Är det någon som vet varför man efterhärdar ram och vevtappar på vevaxel?
Vad händer om man behåller samma hårdhet rakt igenom?
Någon som vet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MN

#25 » 08:23:31, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att anledningen till att ythärda en vevaxel skulle vara att den skulle hålla ett par sekunder till innan allt vrålnyper om oljetrycket försvinner anser jag vara skitsnack. OM oljetrycket försvinner i en flygmotor skulle jag ha andra bekymmer än om axeln var härdad eller ej.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jörgen.ottosson

#26 » 17:26:55, 01-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika hårda ytor skär inte lika lätt som lika hårda ytor när de belastas utan smörjning, så det kan ligga något i det, men det låter mest som hokus pokus.....för babit och stål har olika hårdhet redan från början.

Tyvärr kan jag inget om flyg och dess regler....så det kanske är helt rätt, måste göra så. :insomnia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Håkan Frid

#27 » 08:39:57, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ythärdning används för att få upp hårdheten i lagerlägen, för att öka livslängden på dessa. Dvs livslängd under normal drift.
Skulle man genomhärda hela axeln skulle den bli för hård och förlora i seghet, vilket inte vore bra för en vevaxel som har mycket pulserande belastning och behöver all seghet den kan få.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se