Sida 1 av 2

Helikoptercert.

InläggPostat: 00:07:16, 20-06-2015
av sakkis10
Hej, vad kostar det ungefär att ta helikoptercertifikat och hur mycket kostar en helikopter som kan ta cirka 5-8 personer?
Är det något särskilt certifikat man måste ha för att flyga yrkesmässigt?

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 00:47:08, 20-06-2015
av Towil

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 11:38:02, 20-06-2015
av sakkis10
Japp, det var rätt dyrt :). Hur många passagerare får plats i en Robinson R44?

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 11:43:51, 20-06-2015
av Towil

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 11:50:02, 20-06-2015
av sakkis10
Ok. Finns det nån marknad för att flyga yrkesmässigt?. Hur mycket kostar ungefär ett flycert. för helikopter för att flyga passagerare?

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 11:52:51, 20-06-2015
av magloman
Hitta en fin 2014 där med 6 passagerare. den kostar typ 27 miljoner !? WTF? Är dom gjorda i guld??

http://www.aviationclassifieds.com/2014 ... ale/176464

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 11:53:18, 20-06-2015
av magloman
..tror jag är i fel bransch, ska nog börja bygga helikoptrar :mrgreen:

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 12:08:22, 20-06-2015
av Bengt Erik Eriksson
Kan man ta hkp cert utan att passera fpl?

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 12:53:00, 20-06-2015
av Ivar Risslén
Det brukade gå att gå den militära vägen för att få flygcert. Hur det är nu för tiden vette tusan.
Det finns en äldre tråd där det diskuteras flyg.

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 14:54:57, 20-06-2015
av Janson1
Först måste man ta ett privat cert för hkp, man behöver inte ha flygplanscert innan. sedan ca 200000 sek senare har man ett cert som man får flyga passagerare med så länge dom inte betalar mer än det kostar per person och tid. För att få ta betalt måste man ha ett kommersiellt cert CPL för ytterligare ca 150000 sek. Sedan så kan man bli anställd vid ett hkp bolag och flyga kraftledningskontroll, gasledningskontroll och efter en kompletterand utbildning får man flyga med hängande last. Alternativt kan man skaffa ett eget bolag och flyga med folk. Man skiljer på rundflyg där man startar och landar på samma plats, det är enklare att få tillstånd för det än flyg från punkt a till b, typ linjetrafik.
Man får ha stor plånbok alternativt bra förbindelser med banken... för några miljoner blir det innan man kommit igång. En Robinson 44 tar tre passagerare och är nog den mest ekonomiska hkp att börja med. Man får dom från 7-800 tusen till närmare 2 miljoner beroende på hur mycket gångtid/kalendertid det är kvar innan grundöversyn. Det finns en 5 sitsig tror jag den är, EC 120 kolibri, en fransk turbinhkp som går att köpa för pengar...
Sedan finns det rysk hkp MI-2 som tar 8 personer och har två motorer och som har en prislapp där det går att lösa ekonomin, jag har själv provat denna hkp och den lika lättflugen som vilken annan hkp från västvärlden.

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 16:55:20, 20-06-2015
av sakkis10
Ok, hur mycket packning får plats i en Robinson om alla platser är upptagna?

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 17:14:39, 20-06-2015
av magloman
Skaru köra turer till burg(tyskland)? :mrgreen:

Skulle ha nån rysk som lyfter många ton :thumme:

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 17:19:54, 20-06-2015
av sakkis10
Haha, nej inte till Tyskland. Tänkte att man skulle kunna köra turister till fjäll och lite så :).

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 17:23:34, 20-06-2015
av Towil

Re: Helikoptercert.

InläggPostat: 18:16:27, 20-06-2015
av sakkis10
Kan man ha en helikopter för att både hjälpa till vid t.ex. skogsbränder å köra vattenbomber och köra kalk i skogen som till att skjutsa folk?