#10 » 14:54:57, 20-06-2015
Först måste man ta ett privat cert för hkp, man behöver inte ha flygplanscert innan. sedan ca 200000 sek senare har man ett cert som man får flyga passagerare med så länge dom inte betalar mer än det kostar per person och tid. För att få ta betalt måste man ha ett kommersiellt cert CPL för ytterligare ca 150000 sek. Sedan så kan man bli anställd vid ett hkp bolag och flyga kraftledningskontroll, gasledningskontroll och efter en kompletterand utbildning får man flyga med hängande last. Alternativt kan man skaffa ett eget bolag och flyga med folk. Man skiljer på rundflyg där man startar och landar på samma plats, det är enklare att få tillstånd för det än flyg från punkt a till b, typ linjetrafik.
Man får ha stor plånbok alternativt bra förbindelser med banken... för några miljoner blir det innan man kommit igång. En Robinson 44 tar tre passagerare och är nog den mest ekonomiska hkp att börja med. Man får dom från 7-800 tusen till närmare 2 miljoner beroende på hur mycket gångtid/kalendertid det är kvar innan grundöversyn. Det finns en 5 sitsig tror jag den är, EC 120 kolibri, en fransk turbinhkp som går att köpa för pengar...
Sedan finns det rysk hkp MI-2 som tar 8 personer och har två motorer och som har en prislapp där det går att lösa ekonomin, jag har själv provat denna hkp och den lika lättflugen som vilken annan hkp från västvärlden.