Sida 1 av 1

AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 14:52:16, 14-07-2015
av Holger
Hejsan,

jag har alltid undrat över AVACS-flygplanen.

Bild
Originalets URL: http://forums.pelicanparts.com/uploads24/11271436876391.jpg

Just under start och landning måste ju flygplanskroppen utsättas för enorma påfrestningar som utgår från radarskivans vindmotstånd när den är lite snett bakåtlutad på grund av start och landningsvinkeln (kanske inte så mycket under start)?!

Någon som har lite koll på dessa?

Bild

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 21:12:47, 14-07-2015
av cekstam
Det är nog inte värre än att den möjligtvis blir tyngdlös utifrån planets perspektiv under dom ögonblicken, luftmotståndet som trycker den bakåt är nog inte högre vid start/landning än vid marchfart. Bara okvalificerade gissningar från min sida.

-ekstam

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 22:41:24, 14-07-2015
av Holger
Nja den visar ju buken under landning och måste dra något fruktansvärt i det tunna hullet. Under march är den ju aerodynamiskare (frisbee).

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 00:53:23, 15-07-2015
av magloman
är det inte en magnetantenn då, så dom tar av den vid start sen sätter pån efteråt?

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 09:21:06, 15-07-2015
av Holger
Öh, nej ...

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 11:41:33, 15-07-2015
av ja-bond77
:mrgreen:

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 20:02:04, 15-07-2015
av MN
Holger: Disken är nog inte bara popnitad i ytterhöljet... F ö kan man ju ha större grejor på ryggen http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q= ... 9662216760

MN

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 08:42:28, 16-07-2015
av Holger
:thummar:

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 13:40:01, 19-07-2015
av jcb3cx
Talleken må jo tåle mye krefter ; på spørsmål om hva talleken var til svarte min fru helikopterlandingsplass !
Jcb

Re: AVACS - stora påfrestningar?

InläggPostat: 18:20:51, 19-07-2015
av JOLOF
Holger Du kan nog vara lugn! :thumme:

"Tallriken" ställer till med mycket:
- Deltar i lyftkraft (+/- beroende av flygläge: anfallsvinkel)
- Böjmoment i alla riktningar orsakat av acceleration/deceleration
- Aerodynamiska störningar på lyft- och styrytor. Skuggning

Säkert mer som jag inte kommer på just nu. Jag är motor- inte flygplankille.

All denna påverkan tar fpl-tillverkaren hand om i form av restriktioner i flyghastighet, på-/avdrag, stig-/sjunkhastighet, max hastighet i roll- och pitchled, tillåtna flyglägen och allt vad det mer kan innebära i jämförelse med ursprungliga fpl.

Försökte förgäves jämföra den vanliga SAAB 340B, passagerarplanet, med Flygvapnets S100B ARGUS, signalspaningskärran med takboxen.
Vill minnas att S100B hade begränsningar. Då har ändå takboxen troligen mindre påverkan på skrovet än tallriken.
Men som pensionär har jag inte tillgång till korrekta data. Det som står i i JANES World Aircraft och liknande publikationer verkar inte helt tillförlitligt.

Man måste gå till "pilotens flyg-handbok". Den är sanning och lag!
Då dyker det säkert upp andra termer än de jag använt ovan.