Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda sätt att tvätta hjulen

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 10:08:15, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

4 personer gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



PJA

#2 » 15:48:44, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De glömde tvätta hjulet bak. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

Holger

#3 » 21:30:45, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huga! Är inte det där svinfarligt? Det bara suger i magen när jag ser det! Väntar bara på att ett hjul suger fast sig i vattnet och flygplanet sticker nosen i vattnet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Björnolsson (trådstartaren)

#4 » 20:20:55, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste se till att bromsa och hålla koll på höjden
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Christian H

#5 » 11:51:08, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björnolsson skrev:Man måste se till att bromsa och hålla koll på höjden


Helt rätt, man måste ha hjulen bromsade för annars exploderar hjullagren snart. Under min aktiva tid som jordbruksflygare var vi under några år i Sudan (60 - 70 talet) på vintrarna och sprutade skadeinsekter på bomull. Det var varmt och sprutvätskan klibbade fast på undersidan av flygkroppen så vi brukade faktiskt metoden med tvätt på de stora bevattningskanalerna. Mekarna tyckte om det när de slapp arbeta med klibbiga kletiga maskiner. Vi använde Piper Pawnee 235 och 260 samt några Ag Cat med lilla PW 985 med 450 Hk, härligt ljud i de senare motorerna.

Som någon tror här så suger inte hjulen fast i vattnet. Vattnet blir hårt som asfalt i den farten och man kan faktiskt studsa upp igen om man trycker på för hårt. Attityden håller man med höjdrodret så man inte står på näsan, men i övrigt så glider planet fram på ytan precis som på vilken landningsbana som helst. Klart är dock att om man minskar farten så skär man givetvis igenom vattenytan så småningom. Man kan jämföra detta med att åka vattenskidor utan skidor men bara på fotsulorna, det går faktiskt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F

gaffa

#6 » 11:58:10, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså du har varit sprutflygare det var ju väldigt intressant! Har du några bilder från den här tiden som du vill dela med dig av? Har flugit i Skåne också?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Christian H

#7 » 12:54:12, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Jaså du har varit sprutflygare det var ju väldigt intressant! Har du några bilder från den här tiden som du vill dela med dig av? Har flugit i Skåne också?


Jo visst finns det bilder. Jag hann med hkp också inom jordbruksflyget. Sprutade potatis i Skåne sista året 1977 med en Hughes 300. Jobbade på Skåneflyg en säsong. Sen blev det Grönland och senare Norge med Sikorsky 61N i totalt 12 år. Sen blev det vanligt trafikflyg med fasta vingar. Höjdpunkten i mitt flygarliv var att få flyga som befälhavare på B727-200. Sen blev det bara modernare "dam-maskiner". Samtliga maskiner/individer på bilderna har jag flugit som kapten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det kommer några till.

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F

Christian H

#8 » 13:10:08, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Jaså du har varit sprutflygare det var ju väldigt intressant! Har du några bilder från den här tiden som du vill dela med dig av? Har flugit i Skåne också?


Några maskiner/individer som jag också flugit. Jetstream 31:an är omreggad tror jag, jag flög den hos Swedair och Air-X/Arosflyg, men kan ha fel, i så fall har jag inte flugit precis den individen utan några andra.

Bilden i förra inläggat med en PA36:a i skogen är en sk Piper Pawnee Brave. Den motorn exploderade för mig under skogssprutning 1977 i Värmland. Allt gick bra. Jag bifogar några bilder på den motorn också. Mittcylindern på höger sida är helt borta och man ser endast en bit av kolven som ser ut som en hopknycklad kapsyl. Orsaken var tillverkningsfel i de nya Tiara Continentalmotorerna 300. Från cylindrarnas nedre kant lossnade bitar som blev gjorde att vevstaken skar. Vi hade 3 eller 4 maskiner det året som kraschade hos Laroyflyg.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F

gaffa

#9 » 13:49:36, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättefina och intressanta bilder! Flög du hos Laroy i Eslöv när du jobbade med jordbruk och skogsbekämpningar? Min far och många andra i trakten anlitade denna firma för rapsbaggebekämpning, det var imponerande att se hur bra de lyckades pricka alla småfält och hur lågt de flög, nästan samma höjd som vissa har traktorsprutans ramp på idag. Laroy utförde väl bekämpningar på uppdrag av både Gullviks och Lantmännen?

Jag har även ett minne av att vi några år tidigare fick pudrat DDT med helikopter i rapsens blomning mot skidgallmygga och rapsvivel skördeökningar på uppåt 50%!!

Här är en bra filmsnutt och det är ju så här man minns dessa modiga killar. Titta speciellt vid 1 minut på filmen hur noga han är att spruta ända ut i kanten under alla trädgrenarna! https://www.youtube.com/watch?v=3jWufkTHbj8
Senast redigerad av gaffa 14:43:10, 26-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Volvot24

#10 » 14:18:13, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första inlägget...

Är det detta som kallas för vattenplaning?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skru'are

#11 » 15:15:17, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte räcker att tvätta med vatten, så får man borsta också... :coffee:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Christian H

#12 » 17:46:10, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Jättefina och intressanta bilder! Flög du hos Laroy i Eslöv när du jobbade med jordbruk och skogsbekämpningar? Min far och många andra i trakten anlitade denna firma för rapsbaggebekämpning, det var imponerande att se hur bra de lyckades pricka alla småfält och hur lågt de flög, nästan samma höjd som vissa har traktorsprutans ramp på idag. Laroy utförde väl bekämpningar på uppdrag av både Gullviks och Lantmännen?

Jag har även ett minne av att vi några år tidigare fick pudrat DDT med helikopter i rapsens blomning mot skidgallmygga och rapsvivel skördeökningar på uppåt 50%!!

Här är en bra filmsnutt och det är ju så här man minns dessa modiga killar. Titta speciellt vid 1 minut på filmen hur noga han är att spruta ända ut i kanten under alla trädgrenarna! https://www.youtube.com/watch?v=3jWufkTHbj8


Jo det var hos Gullviks Flygavdelning först innan flygchefen Laroy Månsson tog över det hela själv. Sen var det Söderala flyg i Söderhamn (som jag flög för i Sudan bl.a.), Göta Lantmän i Norrköping och när de sålde sin flygavdelning så blev det Kungsflyg i Norrköping som tog över. Helikoptersprutningen var ett säsongsjobb för Skåneflyg som Erling Carnland i Eslöv ägde. efter det blev det helikopter på Grönland i 3 år innan norrmännen gjorde razzia för att få ihop piloter med S61N rating till flygning i Nordsjön i oljebranschen. Efter 7 i Norge år tröttnade jag på hkp och gick tillbaka till flyg med fasta vingar. Sen blev det Jetstream31, BAe 146 hos Malmö Aviation, sen ett par år på B727 och avslutade med BAe 146 AVRO som fabriksinstruktör för British Aerospace. Det blev bl.a. 8 år i Belgien som köpte 36 st av typen. Totalt sett blev det 42 år i luften. Numera håller jag mig bara till traktor. Har en fin BM Volvo 400 Buster från 66. Samma som vi hade hemma på gården när jag var ung.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F

Christian H

#13 » 17:48:57, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Om det inte räcker att tvätta med vatten, så får man borsta också... :coffee:


Jo du, jag var traktormek innan flygandet tog över. Fy tusan vad det kunde komma in skitiga traktorer för reparationer ibland. Det blev regler för bönderna att tvätta av det värsta innan de uppsökte verkstan, vi ville ju inte ha stora lerhögar inne på fingolvet där man skulle skruva.
Användarvisningsbild
Christian H
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:52, 18-02-2014
Ort: Bretagne, Frankrike
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM Buster 400, Iseki TX1510F


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se