Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Pilot på t.ex. SAS

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 23:27:35, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hur jobbar en pilot på t.ex. SAS ungefär?. Jobbar han/hon en period och ledig en period eller är det så att man kommer hem på kvällarna?. Hur mycket tjänar dessa ungefär?. Hur långa kan arbetsskiften vara?. Vilka olika flygplansmodeller använder SAS?. Om man jobbar på SAS får man då typ bara flyga en flygplansmodell eller är det många olika?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



bengt jansson

#2 » 23:54:37, 03-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på den här sidan http://www.svenskpilotutbildning.se/bli-flygplanspilot/ så får du lite uppslag.
Att jobba som pilot är nog inte så glamor som det var en gång.,,,, Utbildingen får du bekosta själv. Sedan måste du ha flygtimmar ,....
När vi hade ett flygvapen att tala om för 20 - 30 år sedan blev många fältflygare piloter på SAS och Linjeflyg efter avslutad tjänst . Så är det inte längre!
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Stridis2

#3 » 08:06:55, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en elev för säkert tio år sedan som gick på TFHS (trafikflygarhögskolan). Hon konstaterade kallt att efter avslutad utbildning så kunde man kanske få jobb på något obskyrt litet afrikanskt flygbolag för att skaffa sig timmar. Överlevde man där i några år så kunde man byta upp sig till något lite mindre dåligt. Ytterligare ett antal år som man lyckas överleva så byter man upp sig igen osv. Efter ganska många år så kunde man komma till något europeiskt bolag, men det tog en herrans massa år innan man hade en chans att hamna på SAS. Risken var, enligt henne, mycket större att man dog än att man hamnade på SAS.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nordlander

#4 » 08:56:51, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft samma funderingar. Läste den här tråden på flashback och kom på andra tankar.

https://www.flashback.org/t2237798
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se