Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Bli pilot

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 15:48:13, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur jobbar piloter på t.ex. SAS, hur mycket tjänar de och är det värt att bli pilot?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



mimeck

#2 » 18:22:07, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya planer?

Tror att chansen att bli pilot på SAS är minimal. Snudd på obefintlig.

Enligt vad jag hört finns det för många pilot wannabees och för få flygplan i tjänst.

Jag vet ju egentligen inte vad jag pratar om nu eftersom jag bara är en simpel bonn-dräng mm.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

eqlazer

#3 » 18:54:37, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Hur jobbar piloter på t.ex. SAS, hur mycket tjänar de och är det värt att bli pilot?

Vad som är "värt" är ju helt upp till dig. Lön, arbetstider, kollegor, förmåner, resor, förslitningsskador, pendlingsavstånd och så många fler faktorer är det bara du själv som kan göra prioriteringar bland.
Lön är inte allt enligt mig i alla fall. Och ska den kunna bli riktigt hög ska man också jobba nära pengar på ett eller annat sätt.
"Hög" lön brukar också innebära lång utbildning, dyrt boende (storstadsregionerna) och andra nackdelar som man kanske inte tänker på i första taget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

Janson1

#4 » 20:12:26, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar på en flygskola för blivande kommersiella piloter, både för flygplan och helikopter. Flygplan: Efter utbildning ca 7-800 tusen plus en del levnadskostnader så har man en rating på tex Boing 737 NG och man kan få köpa sig en plats på Ryan Air som styrman i x antal timmar om man är tillräckligt duktig och kommer in. Jag tror man sen är garanterad en plats efter provtiden som styrman. Lönen, när man äntligen får sin lön vet jag inte vad det blir men man får bara lön i luften, ej när man står i Amsterdam och väntar en halv dag.
Andra piloter har tur och får ett jobb med lön från början, då som styrman. När man efter flera år kan bli Kapten då går lönen upp men räkna med 10 talet år innan dess. På helikoptersidan har jag egentligen ingen pejl på arbetsläget, det finns jobb om man är beredd på att flytta var som helst i hela världen och bo precis hur som helst.
Men skall tilläggas: Att flyga är en livsstil, jag vet! Och man skall som sagt inte bara räkna pengarna...
Edit: felskrivit
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck

#5 » 20:40:20, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"köpa sig en plats på Ryan Air som styrman "

Menar du att man betalar för att få vara styrman?
Hur mycket kostar det?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#6 » 20:48:40, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man betalar, jag skall fråga om hur mycket det kostar.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

busholle

#7 » 21:09:31, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pilot är konstigt nog ett yrke som behållit sin status trots enormt överutbud av arbetskraft.
Piloten som nödlandade i Hudsonfloden nämnde i utskottsförhör att han hade haft bättre betalt på McDonalds om han räknat sin arbetstid.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se