Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

243 inlägg • Sida 16 av 17
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#226 » 06:26:27, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, en liten film på start från Öresten skall väl gå att ordna...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!



Per-Fredrik

#227 » 08:01:19, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var IKF i Sundsvall/Timrå i förrgår? Tror jag såg den parkerad på södra plattan när vi skulle ha styrelsemöte i flygklubben.
Fin kärra!
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

Janson1 (trådstartaren)

#228 » 22:47:10, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer gott, tackar. Från måndag till onsdag. Enkel resa 2 tim 10 minuter från Sundsvall till Kinna/Öresten. Om man skall åka bil samma sträcka så skall man räkna med minst 11 timmar, förmodligen uppåt 14 timmar med rast mm.

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Janson1 (trådstartaren)

#229 » 22:36:10, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så ställde vi av Comanchen inför vintern. Dess för innan så passade vi på att laga autopiloten så nu funkar den igen. Tyvärr är det en "dum" autopilot så vi funderar lite på att bygga om systemet så den blir lite "smartare". Men det ligger väldigt långt ner på att göra listan...
Till våren eller om det skulle bli otroligt fint väder en längre tid så ställer vi på den igen.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

mimeck

#230 » 19:58:37, 11-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställer man av och på flygplan som tex. en snöskoter som man har påställd under vintersässongen?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#231 » 20:07:29, 11-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip fast det blir inget straff om man inte har den försäkrad fast den räknas som luftvärdig (typ skattad men ej försäkrad) Däremot är det upp till piloten att inte flyga den när den bara är markförsäkrad.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Mats i Myrhult

#232 » 21:47:34, 11-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum autopilot. Är det risk att flyga vilse med en sådan?
Vad är det som är smart med en smart autopilot?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Janson1 (trådstartaren)

#233 » 23:08:39, 11-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, ja detta blir inte riktigt lätt att förklara men ett försök i alla fall: En autopilot kan vara enaxlig, dvs den styr bara skevroderna. En tvåaxlig, den styr både skevroder och höjdroder/trimroder och treaxlig, då styr den även sidorodret så flygplanet flyger alltid "rent". Med rent menas att den inte kanar utåt eller inåt i sväng utan tyngdkraften ligger alltid lodrätt neråt, man far inte utåt eller inåt i stolen vid sväng... Sen så kan man styra en autopilot på lite olika sätt. Vi börjar med den enaxliga, den som bara har ett servo som är kopplat till skevroderna. Med hjälp av skevroder kan man svänga till olika kurser utan några problem så länge man svänger ganska lite (max 20 graders bankningsvinkel) Våran Comanche har en enaxlig autopilot. I första läget som heter Wing level så strävar den efter att flygplanet ligger rakt på vingarna och den går då rakt fram. Men hjälp av en liten ratt kan man snedställa autopiloten så planet börjar luta åt ena eller andra hållet och då svänga till en ny kurs. ( i detta läget så bryr sig A/P (autopiloten) inte ett dugg vilken kurs som var eller blir. Om man väljer Heading så blir den kopplad till flygplanets HSI (Horizontal Situations Indicator) som har en liten "kursloppa" som man ställer på önskad kurs och sen så följer den kursen tills man väljer en ny och då svänger flygplanet till den nya kursen och rätar upp där igen osv. Detta är en sk dum autopilot. Fortsättning följer...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Janson1 (trådstartaren)

#234 » 09:05:56, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Del 2: Här så återanvänder jag ett par egna bilder. Först så min HSI i Comanchen. Själva HSI:en har två rattar, den högra ställer sk kursloppan (courser) till önskad riktning. Om A/P:ens väljarvred, (se bild två) så måste man välja HDG (Heading, bäring) och planet svänger upp till den kursen. Denna funktion är som den skall vara.
Bild
Bild
Om man ställer A/P:ns väljarvred i NAV (navigation) då skall den istället göra en kombination av först följa den gula course deviation nålen. Dvs. Man lägger in en radio (eller GPS) bäring och nålen far i väg åt något håll, nu skall flygplanet jaga ifatt nålen tills den ställer sig i mitten igen och då måste man som pilot ha ställt kursloppan på den kurs som man vill ha efter det att linjen är hittad. Det finns inget som säger att med nålen i mitten så är man på rätt kurs utan bara på rätt ställe för att sen styra upp till rätt kurs för att behålla linjen. Denna funktion saknar jag... Antingen är det felkopplat eller så finns inte funktionen? (Skall väl tilläggas också att den vänstra ratten justerar runt den inre rosen så den kommer att peka rätt när planet har hittat linjen som sen skall bli rätt kurs) Det är kopplat på ett annorlunda sätt så det lutar nog åt att det saknas nåt, tex en "smartcoupler" en liten pryl som sätts mellan radion (Garmin GNS-430) och den gamla A/P.???
(Jag hoppas jag fattat rätt ang denna funktion, det kanske finns fler här på M som kan verifiera eller rätta!)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Mats i Myrhult

#235 » 09:39:14, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag förstått skillnaden och det viktigaste kanske är att det blir bekvämare flygning ju fler axlar autopiloten kan kontrollera.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

kimmen

#236 » 09:54:41, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från början när planet var nytt, då fanns inte GPS, hur fungerade det då?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#237 » 18:40:57, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult. Både ja och nej. Poängen är inte hur många axlar det är totalt utan vad den kan göra med sin enda axel.
Kimmen: I detta fallet har GPS:n inte gjort så jättemycket, antingen flyger jag med data från navradion eller data från GPS:en. Navradion klarar att tex gå mot en kurs och när tex ILS:ens (Instrument Landing System) radiostråle träffar flygplanet så styr det upp i strålen och följer sedan den hela vägen fram, men bara fram, jag måste själv se till att den samtidigt att planet sjunker och går nerför så man träffar landningsbanan på slutet... En "smart" A/P fångar upp ILS-strålen och svänger in, en "dum" A/P fångar också upp ILS-strålen men svänger inte in utan bara fortsätter förbi utan att hitta tillbaka. Men allt detta kan jag leva med, det är bara att själv passa diviationsnålen och sen byta mode på Autopiloten alternativ vrida kursloppan allt eftersom. Om man nu kör detta med GPS så är finessen att det behövs inget ILS-system, det kan man simulera i GPS:en. Sen vid längre flygningar så kan man lägga in delmål i Gps:en som A/P sen styr upp mot ett efter ett. Där är GPS:en oslagbar!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

kimmen

#238 » 19:19:39, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, om ni är flera plan i strålen, då kommer ni att kanske mötas när ni kommer fram i kanske dålig sikt, har ni då kontakt med varandra?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#239 » 21:17:58, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, den här "strålen" eller radialen är ju flera mil lång så den risken är ganska obefintlig, sträcker sig dessutom i höjdled flera km upp. På ställen där det finns ILS så är det även kontrollerat med dubbel radioförbindelse och ofta radaridentifiering samtidigt inkl höjden. Men sen gäller det alltid att titta ut när det går att titta ut, typ vackert väder flygning
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

kimmen

#240 » 22:08:22, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då ska jag aldrig mera flyga någonstans på natten :sad:
Skoja bara :grin:

Förstår att möjligheten att mötas är liten, tänkte på när det är flyguppvisningar och träff på vår lokala flygklubb, Vallentuna, då kommer det många plan på samma gång och landar
Men det är nästan alltid bra väder då, hur dom kan veta det..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab