Duk som yttersta klädseln på plan. Ja förr så hade man tyg av bomull, lin (linne) sedan blev det polyester av olika slag, ett firmanamn är Dakron som är ytterst starkt. Det finns i tre tjocklekar där planets maxfart sätter tjockleken. Jag byggde en Jodel för 15-20 år sedan och den har tyg men man kallar det alltid duk. Jag minns inte farterna för duken men jag har nummer två på Jodelen och den har en maxfart på 120-130 knop vill jag minnas... Jag använde produkter från Randolph. Först limmar man med nitratlim (Rand-o-bond) på alla trästruktuer där duken skall fästas. Sedan klipper man till duken efter bästa tycke och tänker till så skarvarna blir rätt i förhållande till färdriktningen. Man lägger sen duken rätt och väter duken med nitrate-thinner så den fäster på understrukturen. Nu är det dax för krympning så den blir spänd, det gör man med ett strykjärn eller varmluftpistol (det hade jag) och värmer till den är "lagom", om man släpper ett mynt så studsar det ett par gånger... Man får inte spänna för mycket, då kan strukturen buckla i hop sig, inte bra. Då det oftast är glest mellan spryglarna och dom är dessutom smala så måste man även sy fast duken, man sätter ett förstärkningsband över tilltänkt söm och syr fast duken mot strukturen, jag sydde fast överduken med underduken på alla spryglar där det gick. Sedan när den är fastsydd så klistrar man på ett
band över alla sömmar för att ytterligare förstärka duken, man vill inte ha punktbelastningar. Nästa åtgärd blir att impregnera duken så den inte läcker vare sig
luft eller vatten, man använder då Rand-o-Proof, ett grönt medel på nitratbas. Efter detta kan man ev finslipa duk som "står upp" så det blir en len yta. Nu sitter duken på plats, både limmad, sydd och tätad mot väder men den tål inte sol så nu är det dags att lägga på nästa lager, Rand-o-Fill, Aluminium blandat i lim med butrate-thinner. Detta sprejas eller penslas på precis som dom andra sorterna. Aluminiumet skyddar mot uv-strålningen och förlänger livet på duken med flera decenier... Sist så kommer toppfärgen sk. Dope en slags slamfärg tror jag som har butrate-thinner som förtunnare. Detta skall helst sprutas på, då blir det nog bäst. Färdigt! Om man har gjort så här med sitt dukplan så blir det väldigt mycket lättare om man behöver göra små reparationer på duken under dess leverne.
En mindre skada, då tar man butrate-thinner och löser upp ett par tre lager och fyller sen tillbaka. Om det är en större skada tar man nitrate-thinner och löser upp allt intill duken.
Alla ev. skador blir på detta vis hyfsat enkelt att laga.
Många "fuskar" här och tar bil-lack men spricker färgen så är det nästan omöjligt att få till nåt bra utan att byta hela duken...