Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

220 inlägg • Sida 12 av 15
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#166 » 18:36:53, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, fabriken som låg i lock haven, Pennsylvania blev översvämmad precis in på -72 talet av ån som tydligen rinner bredvid så alla verktygen försvann i den vevan. Piper hade då redan börjat tillverka en "ersättare" PA-28 serien som bara innehöll en tredjedel så många detaljer i kroppen på den gamla PA-24 serien. Eftersom PA-24 Comance var ett dyrt plan att tillverka så blev det ingen mer produktion efter denna översvämning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Håkan Frid

#167 » 09:28:35, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur bedömmer du flygegenskaperna på PA-24 jämfört med PA-28 då? Finns ju 28or med infällbara ställ också.
Har bara flugit "väl inkörda" PA-28 med lite av Volvo-142 känsla.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Janson1 (trådstartaren)

#168 » 10:14:14, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst bedömer jag PA-24 som mycket halare än PA-28, även dom RG-modeller som jag flugit. Sen är väl det totala användbara fartspannet högre på PA-24 (från lite under 50 knop till 180-185 knop) Däremot så stallar en PA- 24 lite mer bryskt än motsvarande PA-28 om den har den nya vingen i alla fall. Om man jämför mot den PA-28 med den gamla vingen sk metervaravinge så slår PA-24:an den ganska bra...
En PA-24 kan bedömas som lite mer svårlandad speciellt om man landar med lite överfart så småhoppar (inte studsar) den på banan en stund innan den sätter sig. Höjdroderverkan är nog lite bättre på backen än motsvarande PA-28.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Janson1 (trådstartaren)

#169 » 16:24:52, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har fått ett bränsleläckage... Det är säcktankar i vingarna och pga. åldern så har denna tank gett upp. Tanken tas upp och ner genom detta hål.
Skall väl förtydliga, nu sitter överdelen av tankarmaturen kvar i hålet
Bild

Så ser en tank ut när den är urplockad.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Janson1 (trådstartaren)

#170 » 22:03:21, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag var det så fint väder och tiden fans så en liten tur på 50 minuter blev det. Min kompis (Yucon, Maskinist) och jag var ute och provade div funktioner, vi trodde först att horisontgyrot var felinställt men efter att flugit helt rent med "kulan i mitten" så visade gyrot helt rätt.
Bild

Nu är det snart fullbordat, tom märkningen har kommit på plats på huven.
Bild
Senast redigerad av Janson1 12:00:38, 06-01-2019, redigerad totalt 1 gång.

12 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Janson1 (trådstartaren)

#171 » 11:58:24, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 23-25 januari kommer Transportstyrelsens representanter ut och gör en besiktning av IKF och även klubbens Cessna. Då gäller det att ha alla papper i ordning... Jag känner mig hyfsat trygg för alla papper just nu för både IKF och Cessnan som jag också har ansvaret för. Jag är sk CAMO för bägge planen (och några andra) CAMO står för Continuous Airworthiness Maintenance Orgination och denna organisation som jag är en kugge i har hand om planets fortsatta luftvärdighet. Från början är det fabrikanten som intygar luftvärdigheten och mitt jobb är att se till att det bibehålls år efter år.
IKF skall bara flygas privat utan kommersiellt syfte och går i ett regelverk, Cessnan som flygs i halvkommersiellt syfte går i en annan del av samma regelverk, så därför gäller olika regler för samma pryl beroende på vad flygplanet används till. Själva regelverket är ytterst föränderligt, just nu är det många lättnader på gång vad gäller gångtidsbegränsningar, kalendertidsbegränsningar. Men för några år sedan var regelsystemet på väg att begrava privatflyget pga av alla åtstramningar på allt runt flygmaterialet. Vi har väl inte riktigt hämtat oss än och det är tveksamt om vi nånsin är tillbaka riktigt. Jag började flyga 1992 och allt var faktiskt enklare då. Fast det är samma luft, samma flygplan, (ja antalet flygplan har gått ner) så är det mycket mer papper och byråkrati och väldigt många mer människor som skall vara inblandade för att ha ett luftvärdigt flygplan = fler som skall avlönas = dyrare för ägaren/brukaren/flygaren...

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

igelkottar

#172 » 12:01:04, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till Janson1 :thummar:

Ett himla bra och fint arbete ni gjort. :thummar: :thummar:

Edit:
stavfel i nicket :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ptr

#173 » 17:20:41, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Numera reagerar man när det kommer något surrande i luften. Var trevligt att titta på segelplanen med, men de ser man inte ofta numer.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

kimmen

#174 » 19:46:19, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Den 23-25 januari kommer Transportstyrelsens representanter ut och gör en besiktning av IKF och även klubbens Cessna. Då gäller det att ha alla papper i ordning... Jag känner mig hyfsat trygg för alla papper just nu för både IKF och Cessnan som jag också har ansvaret för. Jag är sk CAMO för bägge planen (och några andra) CAMO står för Continuous Airworthiness Maintenance Orgination och denna organisation som jag är en kugge i har hand om planets fortsatta luftvärdighet. Från början är det fabrikanten som intygar luftvärdigheten och mitt jobb är att se till att det bibehålls år efter år.
IKF skall bara flygas privat utan kommersiellt syfte och går i ett regelverk, Cessnan som flygs i halvkommersiellt syfte går i en annan del av samma regelverk, så därför gäller olika regler för samma pryl beroende på vad flygplanet används till. Själva regelverket är ytterst föränderligt, just nu är det många lättnader på gång vad gäller gångtidsbegränsningar, kalendertidsbegränsningar. Men för några år sedan var regelsystemet på väg att begrava privatflyget pga av alla åtstramningar på allt runt flygmaterialet. Vi har väl inte riktigt hämtat oss än och det är tveksamt om vi nånsin är tillbaka riktigt. Jag började flyga 1992 och allt var faktiskt enklare då. Fast det är samma luft, samma flygplan, (ja antalet flygplan har gått ner) så är det mycket mer papper och byråkrati och väldigt många mer människor som skall vara inblandade för att ha ett luftvärdigt flygplan = fler som skall avlönas = dyrare för ägaren/brukaren/flygaren...


Låter dyrt :uupps:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#175 » 20:51:28, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är resultatet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Göran Ekman

#176 » 20:59:07, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad står 250 för?
Ett tyckande från min sida. Jag tycker att Comanche är ett vackrare plan en Cherokee .
Lycka till med pappers jobbet.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Janson1 (trådstartaren)

#177 » 21:02:01, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

250 hp… Hästkrafter. Jo exteriört sett så vinner nog Comance:n över många plan...
Tackar Göran.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

gute84

#178 » 22:35:26, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

stämmer det att man inte få flyga planet om det inte finns en loggbok?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#179 » 22:42:35, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och nej, mest nej... Alla plan skall ha en loggbok som tillhör individen. Den kan ta slut (fullskriven) och då skall man i god tid ha beställt en ny av TS (gratis än så länge) har man torskat på det så kan man lite tveksamt göra en egen tillfällig loggbok som man sen överför till den nya när den kommer. Om man råkar tappa sin loggbok (vilket jag gjorde under flygning en gång...) så var det bara att beställa en ny och skriva att den gamla förkommit. Jag hade rätt tider att fylla i och kunde återskapa senaste service-tillfällena.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

gute84

#180 » 22:53:09, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag satt och kolla nån engelsk tv serie om kronefogden och då skulle dom inkassera ett plan och dom sa att det räckte med att plocka loggboken för att planet inte skulle kunna smita att det fungerade som ett registrerings bevis
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates