Janson1 skrev:Den 23-25 januari kommer Transportstyrelsens representanter ut och gör en besiktning av IKF och även klubbens Cessna. Då gäller det att ha alla papper i ordning... Jag känner mig hyfsat trygg för alla papper just nu för både IKF och Cessnan som jag också har ansvaret för. Jag är sk CAMO för bägge planen (och några andra) CAMO står för Continuous Airworthiness Maintenance Orgination och denna organisation som jag är en kugge i har hand om planets fortsatta luftvärdighet. Från början är det fabrikanten som intygar luftvärdigheten och mitt jobb är att se till att det bibehålls år efter år.
IKF skall bara flygas privat utan kommersiellt syfte och går i ett regelverk, Cessnan som flygs i halvkommersiellt syfte går i en annan del av samma regelverk, så därför gäller olika regler för samma pryl beroende på vad flygplanet används till. Själva regelverket är ytterst föränderligt, just nu är det många lättnader på gång vad gäller gångtidsbegränsningar, kalendertidsbegränsningar. Men för några år sedan var regelsystemet på väg att begrava privatflyget pga av alla åtstramningar på allt runt flygmaterialet. Vi har väl inte riktigt hämtat oss än och det är tveksamt om vi nånsin är tillbaka riktigt. Jag började flyga 1992 och allt var faktiskt enklare då. Fast det är samma luft, samma flygplan, (ja antalet flygplan har gått ner) så är det mycket mer papper och byråkrati och väldigt många mer människor som skall vara inblandade för att ha ett luftvärdigt flygplan = fler som skall avlönas = dyrare för ägaren/brukaren/flygaren...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster