Habegäret blev till slut för stort så nu är denna EFIS beställd
https://www.lxnavigation.com/iris-efis- ... -efis-80-m Sen behöver själva fartmätaren i den grundprogrammeras för att passa Comanchen exakt. En
analog rund fartmätare har färgade fält, vit båge innebär fart med utfällda klaffar (55-108 knop, 101-200 km/h),
grön båge fart med infällda klaffar och infällt landställ (62-156 knop, 115-289 km/h),
gul fart i lugn
luft (156-176 knop, 289-326 km/h) och rött streck blir max tillåten fart (176 knop, 326 km/h)
Så är original fartmätare graderad. Sen så har man andra typiska farter såsom max fart med landställ ute, max fart för manövrering av landställ, sen en annan intressant fart som benämns Va, design manöver fart, den fart som man kan ge fulla roderutslag utan att flygplanet tar skada. Vid max flygvikt 1315 kg är den 125 knop, 231 km/h och vid delvikt 863 kg är den bara 104 knop, 192 km/h.
Är det någon som kan räkna ut varför högre totalvikt på kärran ger högre max manöverfart och inte lägre?
Hur som helst så vill jag få med dom här extra fartmarkeringarna i det nya instrumentet. Sen om man tittar lite närmare på den gamla fartmätaren till höger så förutom dess olika färgmarkeringar så har den även ett vred som man ställer om en del av skalan på så man får även CAS, CalibatedAirSpeed dvs fart som är korrigerad med hänsyn av rådande höjd och
temperatur på luften (ja egentligen skall det sk. platsfelet vara inräknat men det är försumbart vid marchfarter). Det som mätaren mäter är IAS IndikeradAirSpeed, dvs fart som fartmätaren upplever när man flyger. Men denna fart stämmer bara på havsnivå 1013 Hpa och + 15 grader C i luften, vid andra lufttryck, höjder, temperaturer så visar den fel, därav fartmätarens andra justerbara skala så man kan korrigera och får således en mer rättvis fart. Generellt så visar fartmätaren mindre fart på högre höjd samtidigt som flygplanet går fortare än på låg höjd. TAS TrueAirSpeed får man bara om man räknar på tryckhöjd, temp och vind eller så låter man GPS:en visa farten, det är nog det exaktaste man kan ha... Detta nya instrument visar alla tre farterna samtidigt så man kan se vilken höjd som ger mest fart på riktigt, samtidigt som man får en vindpil med både
riktning och vindstyrka på köpet...