Sida 1 av 22

Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 16:54:09, 25-09-2016
av Janson1
Ja som överskriften lyder, jag har ihop med två andra flygnördar en Piper Comanche som vid flygskolning landade utan att hjulen var utfällda. Här en dålig bild på kärran när den var i ett stycke.
Bild

Själva buklandningen hände 2008 i samband med nödövningar. Motor, propeller, underrede och klaffar fick stryk, ingen brand uppstod. Sen har åren gått och först började vi reparera den på jobbet men pga div flytt, omorganisationer så blev den mer eller mindre ståendes kvartsfärdig.
Till sist tog jag med mig kroppen hem, en kompis har vingarna mm. och min arbetskamrat tog hand om motorn.
Efter det att plåten under blev utbytt så blev den även strippad på sin färg och här är den upphängd, avfettad, redo för grundfärg/topplack. Kanske lite dålig bild men fler kommer!
Bild

Detta är en av klaffarna, här får den en ny skalplåt, där den blev utsliten i samband med markkontakten... Först borrar man och passar in hålen med sk Cleco Fastenes för att sen slutligt nita ihop grejerna igen.
Bild

Det finns en del bilder på planet tagit både som fungerande flygplan och bilder från haveriet, demonteringen och uppbyggnaden som jag inte har men skall försöka skaffa och lägga in här.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:58:41, 25-09-2016
av Göran Ekman
Om du målar planet blir det tyngre . En del kärror poleras ,ser ju rätt bra ut tycker jag . Eller finns det något jag inte känner till som spelar roll.
Göran i Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:19:51, 25-09-2016
av Janson1
Korrosion... Det är ett litet helsicke att ha ett välpolerat plan i längden. Men du har helt rätt ang viktökningen, ca 6-8 kg gissar jag på.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:22:40, 25-09-2016
av Janson1
Skall väl tillägga att detta plan är en bra modell för att vara plåtrent då så gott som allt är handknackat i aluminium, alla lock och skyddskåpor, övergångskåpor mellan vingar och kropp mm.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:45:02, 25-09-2016
av Göran Ekman
Har något minne från min period som flygplans tankare på Arlanda att en del bolag körde med delvis polerade kärror . Hörde någon siffra som jag inte minns om vad de sparade i vikt på något stort. Med de tusen tals timmar en trafikare gör under sin livstid kanske det har betydelse. Å andra sidan de flesta kärrorna är lackade. Så skillnaden kan inte ha så stor betydelse i praktiken . Men läckert är det med polerad metall
Göran i Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:13:37, 25-09-2016
av Janson1
Lite data om planet när det var nytt 1964: Tomvikt: 770 kg Max vikt: 1315 kg Bränsle 226 liter/163 kg. Detta ger en nyttolast på ca 380 kg, så man kan åka fyra 80 kg:s personer med max soppamängd, om man minskar soppamängden kan man lasta mer. Startrullsträckan är 230 meter och landningsrullsträckan är lite mer än 200 meter om man använder bromsarna bra, detta med max flygvikt 1315 kg. Den har ett ganska stort bagagerum med egen lucka som lastar 90 kg totalt.
Den stiger med 1350 fot/min och kan nå 20000 fot men stiger är inte bra dom sista 10000 foten.
På låg höjd marchar den vid 75% effekt 148 knop (ca 275 km/h) och på bästa höjd 157 knop (290 km/h) Sen, det fina... den har sk konstant speed propeller så när man skall ner är det bara att doppa nosen lite och den går upp till maxfart (Vne) 166 knop (305 km/h) utan att motorn varvar över, den ligger på samma varv hela tiden tack vare ställbar propeller tex 2300 rpm.
En flygmaskin som startar kort, landar kort, går fort, flyger långt, lastar otroligt mycket har den inga nackdelar? jodå, den drar soppa... 50-54 liter/timman med ett bränsle som kostar ca 20 kr/litern. Men det kan jag leva med då man åker fort och bekvämt och kommer ganska långt på en timma eller två. Som jämförelse: Min bil gör 59 km/h i medelfart.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 08:44:35, 26-09-2016
av Håkan Frid
Är det Comanche som ibland ses med extratankar i vingspetsarna?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 10:22:05, 26-09-2016
av Janson1
Japp. (blandannat)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:48:59, 26-09-2016
av 63an
De är ju väldigt låg förbrukning om man ser på prestandan! :skriva2:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:28:43, 26-09-2016
av Lundmark
Är det 6 or (540 motorer) i dom där kärrorna?
Är det mkt underhåll på konstant speed propparna?

Stort jobb ni lägger ner, ska bli kul å se slutresultatet! :)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:42:36, 26-09-2016
av Janson1
Här en bild på vänster klaff lagad och nymålad och en bild på undre motorkåpa avlutad och färdig för lack.
Bild

Om man bara flyger runt fältet så blir det dyr flygtid men skall man en bit så blir det inte dyrare per sträcka i alla fall, tom lite billigare än ett mindre plan som oftast inte går mer än 100 knop, typ min Cessna...

Våran Comanche har en Lycoming O-540 motor med förgasare, är på 250 hkr och kan köras på blyfri bensin. Underhållet på själva propellern är att den skall in för service var 6:e år eller 2000 tim och det är ganska dyrt per gång, i mellantiden är det väl egentligen ingenting alls i kostnad. Totalt sätt är det mera underhåll då den har infällbart ställ också, men jag/vi gör ju jobbet själva på våran fritid.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:23:04, 26-09-2016
av Lundmark
Ser kanon bra ut! :thumme:
Lackerar man med någon spec etsande grund eller är det standard typ 2 komp färg? Grund, topplack?

Jasså den går på blyfritt, går det, är det tillåtet att köra med vanlig macksoppa? Eller är det tvunget å vara 100LL?
Så länge man kan göra mycket av underhållet själv går det säkert att spara många slantar! :thummar:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:30:45, 26-09-2016
av Janson1
Vi lackerar den med Randolph färgsystem, både grundfärg och topplack är epoxybaserat och bägge färgerna är vita, praktiskt.
När jag tänker blyfritt så menar jag 91/96 UL flygsoppa som säljs av Hjelmco i Sollentuna, jag tror han även tog fram denna bensin för ca 20 år sedan sk alkylatbensin. Sen går motorn lika bra med bilsoppa men slangarna kanske inte tål etanolen så man måste byta en del grejer. Denna kärra har säcktankar i gummi som kanske inte heller tål bilbensin med etanolinblandning?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:34:17, 26-09-2016
av Lundmark
Okej. Ja på det viset. Är den soppan billigare än 100LL?
Nej just ja, macksoppan har ju etanol i sig..
Epoxy färger är rejäla grejer! :)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:39:11, 26-09-2016
av Janson1
ca 70 öre billigare (skattelättnad)