Sida 8 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:27:48, 21-06-2018
av Janson1
Nu har det hänt en del sen sist. Den har fått nya slangar i motor-rummet (8-10 st), ny tätning runt huven, golvet och sätena börjar komma på plats. Den har fått en propeller, en nog så väsentlig del... Ja, det börjar bli ett flygplan. I dag kom luftslangarna också, dom skall vi nog montera på söndag? Ett batteri saknas fortfarande men är beställt. Det närmar sig provstart av motorn snart... Vi tänkte slå i lite soppa en så där 20-30 liter per tank (den har 4 stycken) och kolla så det inte läcker.
En bild på flygplanet
Bild

Och en bild på inredningen som nu snart är på plats.
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:19:13, 03-07-2018
av Janson1
Kanske inte några nya bilder men nu börjar det dra ihop sig till motorstart… Batterit har kommit och är på plats. Det läcker inte soppa, än i alla fall. Bränslemängdsvisningen är lite sådär i funktion. Varje tank har varsin givare och sen visas den inkopplade tankens nivå på mätaren, vidare kan man tillfälligt tvångsvälja en annan tank att kolla nivån på en annan tank via ett knappsystem, allt detta är ganska gammalt och rackligt, jag hoppas jag får liv i det igen... Jag fick hem inkörningsolja i dag så det skall fyllas på, sen är det bara startvibratorn till vänster tändmagnet som skall fixas till. Vi har nu gjort den sista injusteringen av landstället och dess luckor så dom öppnar och stänger fint sådär lagom. Vi har fått tillbaka den andra komradion som har varit utlånad så nu har vi bägge com/nav radiorna färdiga att montera in. (det är snabbrack) Mattan var svår att få tag på men nu efter lite kompletterande uppgifter så verkar dom veta vilken det skall vara.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 07:45:10, 04-07-2018
av MN
Är det lite lite oroligt med tankmätare som inte visar rätt? John Denver sopade väl i Stilla havet pga detta?
M

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:02:08, 04-07-2018
av Janson1
Det är mer vanligt med felvisande bränslemängdsmätare på små gamla plan än att dom visar rätt... Men man gör alltid bränsleberäkningar inför varje längre flygning, och denna har ju 4 tankar att välja på.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:34:25, 04-07-2018
av Göran Ekman
Har du någon form av manuella nivåkontroller på bränslet någon form av nivåsticka?
På flyg sidan räknas det ofta på hur mycket bränsle behöver man för en viss flygning .Det räknas mellan vikt på bränslet som ska stämma med levererad volym i liter. En pilot litar inte blint på en tankmätare.
Göran i Björnarbo ,l

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:36:29, 04-07-2018
av mimeck
Spännande och intressant!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:55:18, 04-07-2018
av Sunne
Janson1 skrev:Det är mer vanligt med felvisande bränslemängdsmätare på små gamla plan än att dom visar rätt... Men man gör alltid bränsleberäkningar inför varje längre flygning, och denna har ju 4 tankar att välja på.

Bränsle tas enbart från en tank i taget då? Om det ändå tar slut, hur lång tid finns det på att få igång motorn igen efter att man skiftat tank?
Nu är jag inte någon flygare men kan vara bra att veta hur långt uppe man bör vara för att hinna åtgärda vissa trubbel :smile:
//Mattias

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:58:16, 04-07-2018
av Janson1
Vi pejlar alltid nivån manuellt om det går, det går på dom flesta plan men inte alla. Vet man inte så tankar man i den mängd man behöver plus 45 minuter (30 min) annars full tank. Edit: om man ändå kör slut på en tank så är det bara att dra av gasen och sen byta tank + elpump på om nu sådan finns. (Om man har sk. constantspeed propeller måste man dra av gasen innan tankbyte, annars övervarvar den en stund innan den hinner ställa om sig från fin stigning till grov stigning)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:23:00, 05-07-2018
av mimeck
Nu blev det lite svårt att förstå varför man måste dra av på gasen innan tankbyte..

Mopeder brukar gå sämre i samband med "tankbyte". (jag vet att det bara är en tank på moppar) Iallafall om man ändrar om kranen för sent.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:59:28, 05-07-2018
av igelkottar
Precis innan bränslet tar slut slut så brukar de rusa.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:15:06, 05-07-2018
av Janson1
Jo, när motorn går på säg 2300 rpm med 65 % effekt så står vinkeln på propellerbladen i ett visst läge, det som motsvarar 2300 rpm och 65 %. Om soppan tar slut strävar propellern att hålla ett maxvarvtal av 2300 rpm, alla undervarv gör att propellerns stigvinkel minskas för att fortsätta hålla varvtalet, till sist så är det flygplanets energi och framfart som håller varvet, den vindmilar. (följer med) Om nu motorn får soppa igen med ganska öppet gasspjäll ( 75 till 100 %) så kommer den direkt att ge 65 % effekt igen och med fin stigning på propellern så hinner den förbi målvarvet 2300 rpm med råge innan den hinner reglera ner till 2300 rpm igen = ett ganska kraftigt övervarv från någon sekund till flera sekunder beroende på hur långt ifrån målvärdet den var. Det är motorns olja som styr propellern och ett under/övervarv måste först ha uppstått innan regleringen börjar, så det tar helt enkelt tid för omställningen.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 16:53:42, 06-07-2018
av mimeck
Nu förstår jag lite mer. Tack för att du förklarade!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 08:42:11, 10-07-2018
av Janson1
Fortfarande inga bilder men jag tror det kan bli en liten filmsnutt på vår första motorstart…? Nu har vi fått igång den, det var lite meck. Först tände den inte alls, jag tror flottörnålen i förgasaren satt fast, Den sk. snapspumpen ville inte heller igång trots frenetiskt pumpande. När jag äntligen fick fram soppa så startade den snällt och ruskade igång även förgasaren som sen började flöda över så vi fick stänga av den illa kvickt. Men jag han kolla att bägge tändmagneterna fungerade och verkar stå rätt i tändläge och oljetrycket var inom gröna värden. Laddningen fungerade däremot inte, började att felsöka i går och konstaterade att det fanns ingen fältspänning fram på generatorn och det var avbrott till rotorlindningen (kolfel?). Vi ryckte av cowlingen och tog ner förgasaren, kunde väl egentligen inte hitta nåt anmärkningsvärt som skulle göra att den flödade över? När cowlingen (motorkpåporna) nu är borta så skall vi ändra en gummilist som ligger fel och fixa lite andra småpryttlar. Snapspumpen kom igång av sig själv senare när motorns vacum sög ur luften, den hjälpte så att säga till. Snapspump = Primer, en liten handpump som man har för att ge motorn en första sup innan motorstart, flygplan har ingen choke...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:35:30, 10-07-2018
av Janson1
Fortsättning... Förgasaren monterades och jag passade på att kolla så vevhusventilationen är säkert öppen vilket den är men då såg jag att det saknades en blindplugg på en av cylindrarna så den sög ju en massa tjuvluft den vägen, se bild:
Bild

Sen med en annan plugg monterad:
Bild
Ang generatorn så kommer nog kolen igång av sig självt bra den får gå ett tag. Vidare så var det en glappkontakt mellan D+ och regulatorn som jag tror jag hittade. Men förgasaren flödar nästan över fortfarande och det beror på att bensinpumpen lämnar nästan 2 Bar, den skall lämna under 1 Bar. Det visar sig sitta fel typ, en som är gjord för insprutning/turbo så nu får vi leta upp en av rätt typ inför nästa start. Dörren, det är ett surt kapitel... Fast den bara har en dörr så passar den ganska dåligt i dörrhålet.
Bägge öglorna till dörrsprintarna är exentriska via 70-80 fina splines så det finns många kombiationer där 75-80 % går bort precis direkt, men dom andra 20-25 % har vi bråkat med nu senaste dagarna, efter mycket justeringar så passar den hjälpligt. Vi tog bort gummi-listen för att lättare få till alltihopa så nu är det bara en ny list som saknas? Vid dagens provkörning så var oljetrycket i lägsta laget så övertrycksventilen har fått 3 extra brickor på fjädern, får se hur mycket det gör. Vi har två radior som nu har blivit monterade och vi har provat bägge navdelarna (VOR), bägge instrumentlandningssystemen både i höjd och sidled (ILS) och dom visar rätt och lika. Däremot fick jag inte Marker Beacon till att funka, vet inte om det är flygplanet eller min testutrustning som krånglar... Det får felsökas en annan gång. Vi passade på att tvätta planet från förra årets skit så nu skiner lacken och rutorna fick sig en körare med rubbing (typ Autosol) så dom blev mycket bättre, det närmar sig!!!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:18:18, 11-07-2018
av Janson1
Fortsättning 2: Min kompis och maskinist ANFA fortsatte med polering av rutorna både in och utvändigt, det blev riktigt bra. Vi har fått tag på en annan bensinpump av rätt typ som skall hämtas och monteras vid tillfälle. Min Cessna som jag har ihop med en annan medlem fick en ny propeller. Den gamla hade en stigvinkel på 53 " per varv och den nya har 57 " per varv. Detta innebär att den nya propellern skruvar sig fram 4 tum längre per varv än den gamla vilket blir ca 145 cm/varv statiskt. Nu "slirar" propellern lite och det måste den göra för att generera lyftkraft men den går ganska nära 145 cm per varv genom luften när man flyger (uppåt 95 % verkningsgrad) vilket blir nästan 200 km/h vid 2400 rpm. Våran Comanche däremot har ställbar propeller så där behöver man aldrig bekymra sig om stigvinkeln, den ligger alltid på bästa för stunden...