Sida 9 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:11:01, 17-07-2018
av Janson1
Den nya bensinpumpen hämtad och monterad, det blev bra bränsletryck efter bytet. Elfelet hittat på generatorn så nu laddar den också. Eftersom både generatorn fungerade och inga olje eller bränsleläckage kunde ses så monterades cowlingen (motorkåporna) tillbaka och passades in. Jag tror även oljetrycket ligger i rätt härad också. Vi fick en ny dörrlist i dag som vi inte hann prova, men nåt skall vi ha till nästa gång...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:10:50, 17-07-2018
av 63an
Får se fram mot provkörning nu då :thumme:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:36:17, 17-07-2018
av Janson1
Ja, min kompis ANFA har gjort en liten film där jag startar upp och taxar runt lite förstrött, Han har lovat att försöka få in filmsnutten här...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 14:51:51, 10-08-2018
av Janson1
Ja, nån film verkar det inte bli men vi mekar vidare så smått... Vi har riggat om skevrodrena lite, vi har kollat höjdrodrets riggning och skall kolla sidorodrets riggning nästa gång. Mattorna har nu ochså dykt upp och sådär utan att montera dom så ser dom ut att passa.
Mer och mer ett flygplan. Jag har väl inte riktigt haft all tid i sommar till att meka med Comanchen då jag har lagt ner jättemycket tid till att hålla den övriga flottan flygande. Det finns nåt vi kallar "brandflyg" det är en samhällsnytta där vi privata klubbar flyger och spanar efter ev bränder upp till 3 gånger per dag och just detta året så har vi nog flugit bortåt 3 vänder dagligen hela sommaren... Mycket flygtid blir det för kärrorna och för dess personal och mycket jobb för mig, jag har tre stycken av dessa som jag servar på "kontrakt", så 8-10 servicar är väl gjorda bara på dessa tre individer denna sommar mot normalt kanske 4-5 servicar. Nu tror jag inte vi får uppleva en lika varm och torr sommar mera i mannaminne men man vet ju aldrig... Hur som helst så har brandflyget hittat en del bränder i år, det är nog nåt slags rekord faktiskt. Sammantaget så har Comanchen fått lite mindre tid i alla fall...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:30:27, 19-08-2018
av Janson1
I dag blev det lite tid över, vi fick finjusterat landstället så den gröna lampan "Ställ ute och låst" tändes vid rätt tillfälle. Vi han även börja med mattan, den passar nog bra men den saknar hål för bälten, för landställslarm, för nödfällningslucka mm så den behöver lite handpåläggning innan den passar bra och blir användbar.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:21:51, 28-09-2018
av Janson1
Detta kan vara svårt at se vad det föreställer men det är plastkåpans baksida till takväljaren...
Bild

Den är född med fyra tankar: inboard L, outoard L, Inbord R, outboard R. Till detta finns det en femläges bränslekran (femte läget off). Men den har bara en bränslemätare så när man väljer en tank så väljs denna tanks givare samtidigt. Allt väl!! Det sitter även fyra "overrideknappar", en för varje tank så man kan "tjuvtitta" hur mycket soppa en annan tank har just för tillfället så man väljer rätt tank nästa gång det är dags att skifta tank. Fortfarande allt väl? Systemet består av en sk "wafferswitch" en slags roterande strömbrytare med lite lagom utslitna kontakttungor och fyra växlande tryckknappar som går över vald tank, så trycker man på en av dom tre resterande knapparna så visas den tankens volym istället. Ja, så är grundfunktionen, allt väl fortfarande? Problemet är: dels är den lilla orienteringstaggen slut på samtliga wafferswitchar, (jag har fyra stycken) så den kommer i fel läge lite då och då. Sen är de dom fyra "overrideknapparna", dom är allmänt glappiga, den ena är nog dessutom smittad av Coka Cola eller liknande... Att få ihop detta till en fungerande enhet igen har sina problem... Det finns nya modifierade system att köpa som passar rakt av och är godkända, i USA i alla fall... Men vi har bestämt att försöka få till originalet!!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:29:27, 28-09-2018
av torbjorn_forsman
Såna där vridomkopplare av amerikanska märken är ökända i radiosammanhang. Bl a för att pappersbakeliten kan lösas upp och förstöras av vissa sorters sprayoljor. Tyska och japanska liknande omkopplare verkar vara gjorda av bättre material.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:32:35, 28-09-2018
av Janson1
Ja denna omkopplare var den "bästa", behövde bara lagas på ett ställe...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 01:37:01, 29-09-2018
av PerÖ83
Gasförgararsnöret :thummar: :klia:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:50:43, 29-09-2018
av Janson1
I dag blev det lite tid över för Comanchen också... Vi monterade den reparerade bränslemängdkontrollen och den fungerade INTE, eller? Ja nåt vajsing är det nog, får felsöka nästa gång. Däremot så hann vi ta ner cowlingen (motorkåporna) och ta väck förgasaren, den skall få en ny flottör med tillhörande attiraljer, bild lär komma!!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:21:21, 03-10-2018
av Janson1
Ja nu var det dags för flottörbytet, Det är ett litet kit för en dryg tvåtusenlapp bestående av huvudartisten: flottören och packning, upphängningsstift med saxpinne, ett par aluminiumbrickor till inkommande bensinanslutning och lås för skruvarna.
Bild

Så här ser den ut inuti, det finns Grållar med samma typ av förgasare fast något mindre...
Bild

När man monterat den nya flottören så måse den justeras in med hjälp av ett borr på 13/64 dels tum vilket blir 5,15 mm men fick bli 5,1 mm, (hellre lite för hög nivå än för låg nivå då man alltid kan magra men inte rika över max) som man mäter in höjden på flottören i förhållande till toppdelen med packning. Man bänder lite försiktigt i en tab tills det blir bra, om inte bägge flottörhalvorna är lika blir man tvungen att även göra en inviduell bändjustering mellan halvorna, mina var lika.(denna gången)
Bild

Sist när man är nöjd så i med saxpinnen, ihop med förgasaren och som allra sista grej så låser man skruvarna med medföljande bänd-upp lås.
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:33:44, 03-10-2018
av Skru'are
Det var inte dyrt. Det är stöld. :djaevul:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:42:29, 03-10-2018
av Janson1
Tja, det är flyg...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:17:00, 04-10-2018
av lagun49
Hur fungerar en sådan förgasare, när man flyger "på rygg"? :klia: :klia:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:11:07, 04-10-2018
av Janson1
På rygg = inte alls. Eller rättare sagt, motorn går några sekunder sen dör den och man måste vända tillbaka innan den startar igen...(vindmilar under tiden)
Skall man flyga avancerat så är det insprutning och inverterat bränslesystem, helst även inverterat oljesystem.