Sida 10 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 00:00:26, 05-10-2018
av lagun49
Janson1 skrev:På rygg = inte alls. Eller rättare sagt, motorn går några sekunder sen dör den och man måste vända tillbaka innan den startar igen...(vindmilar under tiden)
Skall man flyga avancerat så är det insprutning och inverterat bränslesystem, helst även inverterat oljesystem.


Jo, jag fattar det. Spitfire hade väl ett avancerat förgasarsystem för att kunna göra halsbrytande manövrar, eller minns jag fel? :klia: :klia:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 06:15:48, 05-10-2018
av Janson1
Pass. Men så länge man gör positiva manövrar så funkar förgasare alldeles utmärkt.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:01:57, 05-10-2018
av igelkottar
Så länge man bara flyger lugnt, rakt och utan diverse trix så kan man åka med utan att må pyton. :mrgreen: :vissla:

Bra jobbat av dig Janson1 :thummar:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:18:46, 05-10-2018
av Janson1
Tackar igelkottar!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:01:20, 20-10-2018
av Janson1
I dag fick vi vägt kärran, den väger 844 kg men när det gäller flyg så måste man även räkna ut tyngdpunktscentrum (CG) 280 kg på framhjulet och 282 + 282 kg på huvudhjulen. Detta är med all inskriven utrustning och icke utnyttjbart bränsle i tankarna vilket jag gissar är runt 25 liter totalt fördelat på 4 tankar? + 9 quarters (ca 8,6 liter) olja i motorn. För att kunna räkna ut CG så måste man först ha en referenslinje tex propellernavet eller brandskottet. Sedan så mäter man i tex cm hur långt det är till noshjul, huvudhjul och räknar därifrån. Sedan har fabrikanten angett i typcertifikatet främre och bakre godkända tyngdpunktslägen, dom kan variera beroende på om man åker lätt eller tungt lastad eller om man flyger bara "rakt fram" eller flyger aerobatic. Vid aerobatic så är oftast tyngdpunktsläget mycket snävare. I praktiken så skall tyngdpunktscentrum ligga ungefär en tredjedel in på vingen framifrån sett och därifrån plus-minus x avstånd ifrån. Vågarna som vi använder är tre stycken plattor, en under varje hjul och sen en ansluten avläsningsenhet om skriver ut i klartext vikten per platta och sen totalt. Alla vågar till flyg måste vara kalibrerade och det gäller bara ett år åt gången. Egentligen kalibreras dom inte utan dom bara kontrolleras mot flera fastställda vikter tex 100 kg, 200 kg 300 kg osv. Sen får man gå in i en tabell och lägga till eller dra ifrån vikt. Våra vågar vägde lite för mycket så fick dra bort några kg...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:10:22, 28-10-2018
av Janson1
Nu så helt plötsligt så är kärran nästan klar för besiktning av Transportstyrelsen. I dag började vi på "det sista" typ, lite skyltar, ett dörrstopp, tre inspektionsluckor som skulle på plats, låning av skevroderlinor, mm. Nu så skall pappersbiten städas upp och kollas igenom så det finns försäkring, luftvärdighetsbevis, radiotillstånd, miljövärdighetsbevis,vikt o balansbesked, vägningsprotokoll, Nationalitets och registreringsbevis, lastinstruktion, grundspecifikation 4 blad, tillägg till grundspec. flyghandbok, tillägg till flyghandbok, senaste revision, mycke papper blir det...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:05:56, 28-10-2018
av 63an
Att myndigheterna ska ha så lätt att göra de mesta omöjligt? Annars så ska de väl certas föra flyga också, ett par flygglasögon går väl åt :cool: :cool:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:45:05, 29-11-2018
av Janson1
Jahopp, i tisdags förra veckan fick jag besked från TS och jag får själv skriva ut luftvärdigheten (ARC) för ett år åt gången, så i fredags försäkrades den och blev luftvärdig. I söndags var det fint väder, ett riktigt perfekt förstagångsflygväder men då var ingen av mina kompisar/delägare lediga så ingen flygning den dan. Mån, tis, onsdag perfekt väder, jag jobbade. I dag är jag ledig och får hjälp men det regnar småspik, skit också. Får väl byta kattluckan istället...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 10:10:00, 29-11-2018
av kimmen
Hur flyger man första gången med ett plan, högt, fort, lågt, eller är det bara upp och iväg, hoppas på det
bästa

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:26:48, 29-11-2018
av Janson1
Det är en del förberedelser innan, först så markkör jag en bra stund, även på fullgas om jag orkar hålla den kvar på bromsarna. Varvtalsregulatorn skall reglera till 2575 varv/min, alla motorvärden inom grönt. Komradion och ntercomen testas. Magnetcheck, varmluft, bränsletryck med och utan elbränslepump. Om allt verkar bra kommer jag att ställa upp och dra iväg och stiga till säker höjd kvar i "tratten" dvs där motorn kan stanna och ända kan man glidflyga tillbaka till fältet. Landstället kommer jag ha ute hela första vändan. Så, bara flyga runt i tratten i 10 minuter och känna på den, därefter göra ett landningsvarv, om allt känns bra så landar jag den och kollar att allt verkar som det brukar. Därefter så kollar jag efter ev. läckage och onormalheter. Farterna kommer jag hålla inom flyghandbokens rekommendationer.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:40:08, 30-11-2018
av mimeck
????????? "låning av skevroderlinor" ??????????

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:53:56, 30-11-2018
av torbjorn_forsman
mimeck skrev:????????? "låning av skevroderlinor" ??????????


Skulle tro att ett s saknas.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:32:07, 30-11-2018
av Janson1
exakt, låsning av skevroder skall det givetvis vara...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 23:40:54, 30-11-2018
av kimmen
Första service borde komma ganska tidigt, oljebyte, ventiljust. Efterdragningar?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 01:50:21, 01-12-2018
av Janson1
Den får gå 50 flygtimmar innan nästa oljebyte. Ventilerna har hydrauliska lyftare så någon ventiljustering utgår. Det är ingenting som skall efterdras, man bara kollar normalt att allt sitter fast och är rätt. Däremot så är det inkörningsolja i den just nu pga nya kolvringar, vid nästa oljeyte blir det den "normala" oljan sedan.