Sida 11 av 21

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:19:46, 01-12-2018
av mimeck
Janson1 skrev:exakt, låsning av skevroder skall det givetvis vara...


Funderade på om det var ett specialuttryck som användes inom flyget.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:46:02, 02-12-2018
av SC252
Sträckläst tråden, fantastiskt jobb med att få alla små och stora detaljer fixade :thummar:
Bor inte så långt från Öresten så nästa gång det brummar i luften ska jag se om det är ni som provkör :grin:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:45:54, 06-12-2018
av Janson1
I dag, dagen D! Vi har nu provflugit SE-IKF två vändor. Först jag vi en utökad daglig tillsyn och tankade upp tank 1 med 40 liter, kollade ev. läckage, sen tank 2 med 40 liter till, inga läckage upptäckta där heller. Sen gjorde vi en utökad markkörning och alla värden var ua. Rätt bränsletryck även utan backupp elpumpar vid fullgas. Efter några fullgasvändor på fältet till nästan lättningsfart så hoppade ANFA ut (en annan maskinist) och filmade några sekvenser på första start-stigning. Allt förlöpte bra, alla motorvärden låg på grönt, rätt maxvarvtal (5575 RPM) erhölls. Den flög enligt mitt tycke helt rakt i luften efter intrimning av sidoroder/kulan i mitten. Jag lät stället vara ute hela första flygningen och flög med ganska låg effekt för att inte flyga för fort med stället ute. (Max fart tror jag är 125 miles?) Sen återvände jag för landning och det gick bra. Sedan så gjorde vi lite kontroller och såg ett mindre oljeläckage längst fram på motorn runt propelleraxeln (vevaxeln) Vi torkade av det vi kom åt utan att bränna igäl oss, jag uppskattar mängden till 50 droppar... Vi bestämde oss för att göra en flygning till så vi gjorde en tiominutare till, denna gång med stället inne, det känns hur planet skjuter fart när man tar in stället, vi låg på ganska låg effekt (2200 RPM 20 tum ingastryck vilket jag uppskattar till 55-60% effekt) i 140 knop en stund, sen landade vi åter. Oljeläckaget hade inte fortsatt så jag misstänker det låg lite olja på remskivans insida som då rann ut när jag steg? Nu har vi torkat av oljan och får göra ett nytt test en annan gång.
Bild
Bild
Ja filmen vet jag inte hur man får till men ett par bilder från dagen D, Comanche:ns andra ljungfruresa... Första flygningen 1964, haveriet 2008 och nu återuppstånden 2018 med 2 gånger 10 minuters flygning! Nu väntar lite justeringar och dekalerna av aluminium skall dit på huven, idag är det bara några hål för detta...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:59:34, 06-12-2018
av jonnordvall
Coolt!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:08:23, 06-12-2018
av mimeck
Vi väntar på filmen!!

Är det där planet från -64:a ? Det ser ju sproilarns nytt ut.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:42:21, 06-12-2018
av Ptr
Kom att tänka på tråden då det kom en liknande maskin förbi här.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:03:14, 06-12-2018
av igelkottar
Den är ju ursnygg nu Janson1 :thummar: :buga:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:48:50, 06-12-2018
av Janson1
Tackar allihopa! Grejen är den att egentligen uppfanns linjer, fart, prestanda, redan på 50 talet... Väldigt mycket mer pengar/tid/ork gör bara en liten prestandaförhöjning. Detta plan står sig gott bland alla nya 2,3,4 miljoners aerodyner när det gäller prestanda. Men när det gäller komfort så finns det bättre även om man sitter bra i detta plan med. Jag tror detta plan slår det mesta när det gäller kortfältsstart, kortfältslandning, marschfart, nyttolast, förmågan att klara gräsfält, räckvidd, underhållskostnader och ägande, dessutom är det ganska lättfluget trots lite högre farter, konstantspeedpropeller, elpump och infällbara ställ. Jag har flugit andra liknande plan som jag bedömer mer totalt sett "svårflugna" fast dom bara har en motor... (Sen finns det ju vissa Twin (Diamond DA-42) som är ännu mer lättflugna men nu gäller det ju singel-Engine.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 14:18:18, 07-12-2018
av MN
Mycket snygg och sportig kärra!
MN

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:34:11, 07-12-2018
av kimmen
hur styr man noshjulet?

Måste kännas skönt att ha provflugit den

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:39:54, 07-12-2018
av Janson1
Noshjulet är kopplat till pedalerna (normalt om det inte frisvängande typ kundvagnshjul) När man trampar på höger pedal går den till höger och vise versa. Första gången man markstyr ett plan skall man tänka på pulkaåkning, kör ut vänster fot och pulkan går till vänster...
Jo, det känns bra att gjort första provflygningen, lyckat dessutom!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 01:14:22, 08-12-2018
av PerÖ83
Janson
Jag älskar eran renovering av planet :thummar: och all info om allt, som jag är glad för :grin: men fattar knappt hälften :screwy: men en skitbra tråd :thummar:

Jag hoppas inte att du har missat denna på YT

Coolt bygge :thumme:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 01:32:45, 08-12-2018
av PerÖ83
Jag hittade de absolut fränaste klippet med DRACO.
Parkera :thumme:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:42:14, 08-12-2018
av Janson1
Jag har nog sett detta och det är imponerande. Dom arbetar i en helt annan dimension ekonomiskt sett, bara motorn i Wilgan kostar väl 4-8 Commancheplan. PerÖ83: Roligt att du tycker om min Commanchetråd!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 10:13:23, 08-12-2018
av kimmen
Finns det nytillverkade Commancheplan i din storlek?