Sida 12 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:36:53, 08-12-2018
av Janson1
Nej, fabriken som låg i lock haven, Pennsylvania blev översvämmad precis in på -72 talet av ån som tydligen rinner bredvid så alla verktygen försvann i den vevan. Piper hade då redan börjat tillverka en "ersättare" PA-28 serien som bara innehöll en tredjedel så många detaljer i kroppen på den gamla PA-24 serien. Eftersom PA-24 Comance var ett dyrt plan att tillverka så blev det ingen mer produktion efter denna översvämning.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:28:35, 11-12-2018
av Håkan Frid
Hur bedömmer du flygegenskaperna på PA-24 jämfört med PA-28 då? Finns ju 28or med infällbara ställ också.
Har bara flugit "väl inkörda" PA-28 med lite av Volvo-142 känsla.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 10:14:14, 11-12-2018
av Janson1
Först och främst bedömer jag PA-24 som mycket halare än PA-28, även dom RG-modeller som jag flugit. Sen är väl det totala användbara fartspannet högre på PA-24 (från lite under 50 knop till 180-185 knop) Däremot så stallar en PA- 24 lite mer bryskt än motsvarande PA-28 om den har den nya vingen i alla fall. Om man jämför mot den PA-28 med den gamla vingen sk metervaravinge så slår PA-24:an den ganska bra...
En PA-24 kan bedömas som lite mer svårlandad speciellt om man landar med lite överfart så småhoppar (inte studsar) den på banan en stund innan den sätter sig. Höjdroderverkan är nog lite bättre på backen än motsvarande PA-28.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 16:24:52, 27-12-2018
av Janson1
Vi har fått ett bränsleläckage... Det är säcktankar i vingarna och pga. åldern så har denna tank gett upp. Tanken tas upp och ner genom detta hål.
Skall väl förtydliga, nu sitter överdelen av tankarmaturen kvar i hålet
Bild

Så ser en tank ut när den är urplockad.
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:03:21, 05-01-2019
av Janson1
I dag var det så fint väder och tiden fans så en liten tur på 50 minuter blev det. Min kompis (Yucon, Maskinist) och jag var ute och provade div funktioner, vi trodde först att horisontgyrot var felinställt men efter att flugit helt rent med "kulan i mitten" så visade gyrot helt rätt.
Bild

Nu är det snart fullbordat, tom märkningen har kommit på plats på huven.
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 11:58:24, 06-01-2019
av Janson1
Den 23-25 januari kommer Transportstyrelsens representanter ut och gör en besiktning av IKF och även klubbens Cessna. Då gäller det att ha alla papper i ordning... Jag känner mig hyfsat trygg för alla papper just nu för både IKF och Cessnan som jag också har ansvaret för. Jag är sk CAMO för bägge planen (och några andra) CAMO står för Continuous Airworthiness Maintenance Orgination och denna organisation som jag är en kugge i har hand om planets fortsatta luftvärdighet. Från början är det fabrikanten som intygar luftvärdigheten och mitt jobb är att se till att det bibehålls år efter år.
IKF skall bara flygas privat utan kommersiellt syfte och går i ett regelverk, Cessnan som flygs i halvkommersiellt syfte går i en annan del av samma regelverk, så därför gäller olika regler för samma pryl beroende på vad flygplanet används till. Själva regelverket är ytterst föränderligt, just nu är det många lättnader på gång vad gäller gångtidsbegränsningar, kalendertidsbegränsningar. Men för några år sedan var regelsystemet på väg att begrava privatflyget pga av alla åtstramningar på allt runt flygmaterialet. Vi har väl inte riktigt hämtat oss än och det är tveksamt om vi nånsin är tillbaka riktigt. Jag började flyga 1992 och allt var faktiskt enklare då. Fast det är samma luft, samma flygplan, (ja antalet flygplan har gått ner) så är det mycket mer papper och byråkrati och väldigt många mer människor som skall vara inblandade för att ha ett luftvärdigt flygplan = fler som skall avlönas = dyrare för ägaren/brukaren/flygaren...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 12:01:04, 06-01-2019
av igelkottar
Lycka till Janson1 :thummar:

Ett himla bra och fint arbete ni gjort. :thummar: :thummar:

Edit:
stavfel i nicket :shake_hands:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:20:41, 06-01-2019
av Ptr
Numera reagerar man när det kommer något surrande i luften. Var trevligt att titta på segelplanen med, men de ser man inte ofta numer.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:46:19, 06-01-2019
av kimmen
Janson1 skrev:Den 23-25 januari kommer Transportstyrelsens representanter ut och gör en besiktning av IKF och även klubbens Cessna. Då gäller det att ha alla papper i ordning... Jag känner mig hyfsat trygg för alla papper just nu för både IKF och Cessnan som jag också har ansvaret för. Jag är sk CAMO för bägge planen (och några andra) CAMO står för Continuous Airworthiness Maintenance Orgination och denna organisation som jag är en kugge i har hand om planets fortsatta luftvärdighet. Från början är det fabrikanten som intygar luftvärdigheten och mitt jobb är att se till att det bibehålls år efter år.
IKF skall bara flygas privat utan kommersiellt syfte och går i ett regelverk, Cessnan som flygs i halvkommersiellt syfte går i en annan del av samma regelverk, så därför gäller olika regler för samma pryl beroende på vad flygplanet används till. Själva regelverket är ytterst föränderligt, just nu är det många lättnader på gång vad gäller gångtidsbegränsningar, kalendertidsbegränsningar. Men för några år sedan var regelsystemet på väg att begrava privatflyget pga av alla åtstramningar på allt runt flygmaterialet. Vi har väl inte riktigt hämtat oss än och det är tveksamt om vi nånsin är tillbaka riktigt. Jag började flyga 1992 och allt var faktiskt enklare då. Fast det är samma luft, samma flygplan, (ja antalet flygplan har gått ner) så är det mycket mer papper och byråkrati och väldigt många mer människor som skall vara inblandade för att ha ett luftvärdigt flygplan = fler som skall avlönas = dyrare för ägaren/brukaren/flygaren...


Låter dyrt :uupps:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:51:28, 06-01-2019
av Janson1
Ja, det är resultatet.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:59:07, 06-01-2019
av Göran Ekman
Vad står 250 för?
Ett tyckande från min sida. Jag tycker att Comanche är ett vackrare plan en Cherokee .
Lycka till med pappers jobbet.
Göran i Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:02:01, 06-01-2019
av Janson1
250 hp… Hästkrafter. Jo exteriört sett så vinner nog Comance:n över många plan...
Tackar Göran.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:35:26, 06-01-2019
av gute84
stämmer det att man inte få flyga planet om det inte finns en loggbok?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:42:35, 06-01-2019
av Janson1
Ja och nej, mest nej... Alla plan skall ha en loggbok som tillhör individen. Den kan ta slut (fullskriven) och då skall man i god tid ha beställt en ny av TS (gratis än så länge) har man torskat på det så kan man lite tveksamt göra en egen tillfällig loggbok som man sen överför till den nya när den kommer. Om man råkar tappa sin loggbok (vilket jag gjorde under flygning en gång...) så var det bara att beställa en ny och skriva att den gamla förkommit. Jag hade rätt tider att fylla i och kunde återskapa senaste service-tillfällena.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:53:09, 06-01-2019
av gute84
jag satt och kolla nån engelsk tv serie om kronefogden och då skulle dom inkassera ett plan och dom sa att det räckte med att plocka loggboken för att planet inte skulle kunna smita att det fungerade som ett registrerings bevis