Sida 13 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 23:28:27, 06-01-2019
av Janson1
Registreringbeviset är ett annat papper. (Nu kan alla flygplan flyga utan nåt som helst papper, det är bara vårat påhitt) Men för att ett flygplan skall enligt lagen vara luftvärdigt (förutom flygbart) så skall det ha: Nationalitet och registreringsbevis, luftvärdighetsbevis, gällande försäkringsbevis. Gällande radiotillstånd om den har radio, (inte lagkrav) miljövärdighetsbevis (inte på äldre plan) ARC Airworthiness Review Certificate = granskningsbevis och loggbok. I loggboken om inte någon annanstans står senaste servicetillfället, totaltid, tid kvar till service, kända anmärkningar/fel och kvarstående anmärkningar. Mycke papper blir de...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 23:53:18, 06-01-2019
av gute84
tack för svaret :grin:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:35:23, 07-01-2019
av Göran Ekman
På Arlanda står det en B747 Jumbo , det finns en historia om att dokumentationen som fanns hos luftfartsverket skulle ha åkt i sopen av misstag, därför vart det planet kvar. F-n tro det. Kanske bara är bra historia.
Göran i Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 12:25:06, 07-01-2019
av Janson1
Stämmer säkert...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 03:54:00, 26-01-2019
av Janson1
Nu är Comanchen besiktigad av TS. det blev två anmärkningar, den ena var att jag glömt föra ner AD-noter från 1959 och fram till ca 1970, alla skall vara med fast inte kärran är byggd än. (som N/A = Not Aplictical). Den andra anmärkningen var att det saknades en etikett på fartmätaren som det skall stå "Not exeed 203 MPH", den skall vara klistrad över mätaren precis så man inte kan se siffrorna efter 203 MPH. Nu är rödstrecket på 230 MPH men pga förmodat roderfladder så är maxfarten sänkt, först till ca 170 MPH, men gjorde man en modifiering på sidorodret, en dubbelvikt pekandes framåt så fick man höja max fart till (VNE) till 203 MPH. Hade vi gjort även nästa mod, två vikter till på höjdrodret så hade vi fått behålla 230 MPH. Jag har varit uppe i 190 MPH och kärran är ändå inte speciellt intresserad av att gå fortare så 203 MPH blir bra.
MPH = Miles Per Hour. 203 MPH = 326 Km/tim vilket blir ca 177 Knop vilket jag är van vid som fartangivelse.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:51:44, 26-01-2019
av kimmen
Hur långt kommer du med en fart av, ex. 190 MPH

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 11:53:49, 26-01-2019
av Janson1
190 MPH är dykfart, den flyger med ca 160-165 MPH som "normal" marchfart. men rent matematiskt så kommer man: 160*1.609 =257 km så man kommer ca 25 mil per timma fågelvägen. Men en tripp på säg 25 mil går lite fortare då man stiger i >100, flyger i 160 på höjd plus den ev merfarten man får pga tunnare luft och sen 190 nerför och bara bromsar in inför landningen. Så en resa gbg-sthlm tar lite under 2 timmar +- vinden.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:48:21, 26-01-2019
av kimmen
Hur långt kommer du med ett fulltankat och fullastat plan i normal marchfart

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:56:29, 26-01-2019
av Janson1
Minst 150 mil fågelvägen plus reservbränsle motsvarande en halv timma till.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:02:23, 26-01-2019
av kimmen
Janson1 skrev:Minst 150 mil fågelvägen plus reservbränsle motsvarande en halv timma till.


Det var inte dåligt, måste vara roligt att ha en sådan räckvidd

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 01:04:14, 27-01-2019
av Ptr
Vad blir uppskattad kostnad för en sådan 150-milatur?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 07:57:09, 27-01-2019
av Janson1
6 immar blir 6 * 50 liter = 300 liter * 21 kr = 6300 kr plus flygplanets slitagekostnad plus försäkring, luftvärdighetsbevis, mm. mm. Vi räknar med en totalkostnad på minst 1700 kr / timma vilket då blir 1700 * 6 = 10200 kr Mao finns det billigare sätt att ta sig fram på... men man kan åka 4 st samtidigt.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:53:09, 27-01-2019
av kimmen
21kr litern för bränslet :uupps:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 12:34:05, 27-01-2019
av Janson1
Ja, vi kör på alkylatbensin (miljöbensin?) och den kostar ca 15 kr plus skatt från början, jag tror t.o.m. bensinen kostar 22 kr i dag då skatten gick upp 1 jan 2019... Reklamen säger att denna bensin är 50 gånger renare än vanlig bilbensin. (Se Hjelmco)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 13:09:49, 27-01-2019
av kimmen
alkylatbensin, då vart det helt plötsligt billigt