Sida 14 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 08:35:46, 01-02-2019
av Janson1
En annan grej, serviceintervaller. Förr så var det +-10% på intervallet som man skall göra sina 50 resp 100 tim servicar på av gammal vana och hävd. Helt plötsligt togs detta bort om inte det stod uttryckligen i dess Service manual vilket det gör på dom flesta lite nyare plans manualer, men inte på gamla Cessnor´s och Piper´s manualer mfl. Så helt plötsligt gällde 50,00 tim och 100,00 tim mellan servicarna. Servade man för tidigt blev man tvungen att tidigarelägga nästa service, servade man för sent så var kärran inte luftvärdig efter tiden gått ut. Ett fullständigt ohållbart system! Alla försöker ju träffa så nära servicen som möjligt på rätt sida. Det var inte ovanligt att man var tvungen att vända pga dåligt väder inför turen till service då ofta flygplanet stod på ett fält och verkstan på ett annat, (en timma flygvägen var inte ovanligt på nåt sett) under tiden i luften blev flygplanet icke luftvärdigt pga tiden gick ut... Nu är detta med +-10 % tillbaka, men jag som CAMO måste skriva in det i AMP:n (Aircraft Maintenense Program) per individ, så nu är detta gjort!
Jag känner att allting kring "småflyget" är på väg åt ett bättre håll, må logiken segra! Och sunda förnuftet vinna!
Det är bra när myndigheten (TS) faktiskt tar tag i dom här skapade problemen! En eloge!
Och vindarna blåser åt många förenklingar/förbättringar nu inom snar framtid.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 11:35:45, 03-02-2019
av Janson1
Igår fick vi även monterat ut höger ytter- tankcell. Den var mjuk och fin, bara ett litet hål och ett på väg bredvid som jag tror går alldeles utmärkt att laga? Får se vad tredje ägaren TH säger... Så en tank skall lagas och två skall bytas ut är vad vi får det till just nu! En anmärkning var ju etiketten som saknades på fartmätarna, här är lappen på plats:
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 13:53:36, 03-02-2019
av kimmen
Hur är det med isbildning vid den här årstiden

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:04:35, 03-02-2019
av JPEG
Hade inte ni ur tanksäckarna vid renoveringen? Vad är det som orsakar hålen?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 15:11:20, 03-02-2019
av Janson1
Så länge man håller sig utanför molnen är det bara is i förgasaren som gäckar.
Vi hade inte ur tanksäckarna vid renoveringen mest bara för att dom kan gå sönder av det fast dom var hela från början, ju mindre man måste ta i dom ju bättre... Den första tanksäcken var gjord 1971 så den är förlåten. Den andra är från 2005, det är väl mera underligt att den skulle vara läck vilket var fallet.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:57:10, 18-04-2019
av Janson1
En uppdatering: Tre säcktankar beställda, just nu väntar vi på dem. Under tiden så flyger vi och testar olika saker samtidigt som min kompis ANFA gör sin inflygning, dvs lär sig typen, dess starka och svaga sidor, lite "nödträning" vad man bör göra vid ett givet nödläge, typ motorn stannar, landstället vill inte komma ut, brand mm. Å så lite tips och trix rent allmänt. Generellt sett så blir allt bättre och bättre, vi lagar och fixar det som inte fungerar perfekt, nästa steg (förutom säcktankarna) är nog autopiloten som inte vill koppla in, jag vet felet men inte riktigt hur det skall fixas...
Bilder ja, nu har vi fotat en del redan, det blir svårt att få nån variation på det hela men är det nåt speciellt som önskas i bildväg så skriv det!
När planet är färdigt (tillräckligt) så skall vi börja inflygning av andra intresserade piloter. Jag tänker mig först en eller två teorikvällar uppe på klubben för dom som känner sig manade.. Och sedan blir det en rejäl inflygning, jag skall känna mig trygg av att andra flyger planet och veta att jag gjort vad som står i min makt för att få så säkra piloter som möjligt... Detta plan räknas som komplext (ev high performanance) så det krävs en inflygning och en signatur i certet/dagboken? (tror jag, då detta ändrar sig då och då).

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:33:53, 19-04-2019
av Jim_the_one
Sträckläst denna mycket intressanta tråd. Faktiskt andra "gamla" tråd på några månader som dyker upp. Den andra var "en annorlunda landning"

Härligt med energigivande trådskrivare.

Själv orkar jag inte ens kladda på lite färg när jag byggt något. Haha

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 23:19:10, 03-05-2019
av Janson1
Råkade hitta ett youtubeklipp på en av dom första turerna med Comanchen och dess tredje ägare.
https://www.youtube.com/watch?v=jWUVBioBmTU&t=235s

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:10:06, 10-05-2019
av Janson1
I måndags kom tre stycken tankar och i dag fredag var det dags för byte. Vi hann med alla tre denna dag och här kommer lite bilder på sista tankbytet. Först lite oskyldigt själva tankpåfyllningen
Bild

Här har vi lossat första plåten, själva tankpåfyllningen, innanför sitter tanklock och tankmätare
Bild

Här har vi lossat stosen som håller själva säcktanken, man kan se insidan på tanken nu. Förutom att säcktanken är intryckt i hålet så är den fixerad med små klipps som dels håller den på plats och dels hindrar den att kollapsa när den är tom.
Bild

Här är den nya tanken redo för inmontering (9000 kr)
Bild


En bild på den gamla tanken, man kan se att den är reparerad nån gång i dåtiden med ett vitt klet som nu ser ut som ödleskinn, det har separerat från det ordinarie gummit och den läcker som ett såll...
Bild

Vi känner oss nöjda nu efter byte av tre säcktankar och att även fått bränslemängdindikeringssystemet att fungera UA.
edit: felstavning

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 00:03:10, 11-05-2019
av Ptr
Tänkte på det med bränsle - tankade ni akrylatbensin nu. Men dessa säckar var väl en gång gjorda för vanlig bensin, om än i flygtappning. Hur är det då med hållbarheten - jag tänker på hur fort membranen till förgasaren i motorsågarna kan bli kassa när man tankat nåt skit som någon spillt vanlig bensin i, och resonemanget att det skulle vara illa även tvärtom.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 05:58:59, 11-05-2019
av Janson1
Ja, bra fråga. Både tankarna och bensinen är certifierade för användning i flyg och jag har inte sett några tendenser till problem på andra tankar förut. Dom här säcktankar har ju en begränsad livslängd och två av tankarna är från 1971 och reparerade ett par gånger. Nu återstår det att se om tankar ala 2019 står sig...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 08:30:54, 11-05-2019
av kimmen
Hur avluftas tankarna, faller dom ihop när bränslet tar slut?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:06:50, 11-05-2019
av torbjorn_forsman
Ptr skrev:Tänkte på det med bränsle - tankade ni akrylatbensin nu. Men dessa säckar var väl en gång gjorda för vanlig bensin, om än i flygtappning. Hur är det då med hållbarheten - jag tänker på hur fort membranen till förgasaren i motorsågarna kan bli kassa när man tankat nåt skit som någon spillt vanlig bensin i, och resonemanget att det skulle vara illa även tvärtom.


Menar du inte alkylatbensin? Akrylat är en slags plast.
Sen har det visat sig att när gummidelar som kommer i kontakt med bensin blir "tvärslut" när man byter bränsle, så brukar det INTE bero på det nya bränslet. Utan det beror på att det bränsle man har kört med länge, har fällt ut hartsavlagringar som fyller igen porerna som har uppstått när gummit vittrar med åren. Byter man sedan till ett bränsle med bättre hartslösande egenskaper, så får man klart för sig hur dåligt gummit egentligen har varit sedan länge.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 10:07:20, 11-05-2019
av Janson1
Kimmen: det sitter clips i tankens överdel som håller den på plats när bensinen är slut, se bild 4 och 5 i inlägg # 204. På bild fyra syns clipsen och på bild 5 syns det var clipsen suttit.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 14:12:04, 11-05-2019
av Göran Ekman
Dom där clipsen , kan dom vara lite pilliga att få på plats?
Hur vanligt är det med säcktankar kontra att ha en metall tank i vingen?
Göran i Björnarbo