Sida 15 av 15

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:26:22, 11-05-2019
av Janson1
Ang clipsen så va dom ganska lätta att få på plats, så länge armarna räckte till. I vårat fall så gick det lätt men jag kan tänka mig större tankar... Jag tror säcktankar tillhör mest det förflutna, jag vet ingen ny flygmaskin som har säcktankar i dag. Den "nya" PA-28 serien fick metalltankar från början. Men det verkar som säcktankar är på väg tillbaka inom helikopteriet, Robinson som tillverkar helikoptrar har pga att få bättre haveriutgång installerat säcktankar i befintliga aluminiumtankar för att just undvika bränsleläckage vid så hårda landningar att strukturen ger vika. Att ha tank i tank kostar både vikt och mängd men dom har ändå valt denna lösning.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:56:54, 13-06-2019
av Janson1
Ja nu anser jag att denna flygmaskin är så pass klar att nu finns det inte så mycket mer att skriva... Två instrument är fortfarande dåliga och skall bytas. Dels turn&bank indikatorn och dels så saknar varvräknaren fungerande timräknare. Vi har väl funderingar på att byta dessa, sen så blir de mest flyga!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 00:21:22, 14-06-2019
av Skru'are
Och då finns det mycket att berätta om! Äventyr i det blå..."Så upp och pröva dina vingar..."

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 08:20:47, 14-06-2019
av Janson1
Får nog tänka på saken...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 09:45:23, 14-06-2019
av kimmen
Om du kommer förbi Vallentuna flygfält kan du väl hojta till

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 10:21:44, 14-06-2019
av magirus
..å Hallviken :shake_hands:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:51:08, 27-06-2019
av Janson1
OK jag lovar att hojta till... Men ett äventyr kan jag väl bjuda på. I dag hade jag "arbetsdag" att reparera två plan på Torsby flygplats i Värmland. Först åkte vi (Yocun) och jag till Näsinge flygfält i Strömstad och hämtade upp ägaren till dom två planen som skulle rep/servas. Sen bar det vidare till Torsby där vi först fixade ena planet (fixat transpondern, radion, propelleromställningen, fixat lite givarfel och konstaterat fel i klaffsystemet, temporärt fixat plus lite allmän service). Det andra planet, en sjö-Cessna på flottörer har stått still i ca 10 år och behöver en allmän genomgång av motor, skrov, jag gjorde en korrosionskontroll på motorn i dag (man tar av x antal cylindrar och tittar på cylindrarna och framför allt kamaxel och lyftare, dom var ok) och jag kollade av lite andra grejer i farten. Sen i slutet av eftermiddagen bar det hemåt igen, Torsby- Öresten på 1 timma 7 minuter, det ger en fart på lite under 300 km/h.
Jag är ganska nöjd med min arbetsdag...
Edit: räknade på farten och det blev nästan 300 istället för 280 km/h, det ser betydligt bättre ut dessutom!!!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:02:41, 27-06-2019
av Ove.G
Häftigt,
När du gör korrisionskontroll, behöver du inte öppna vevaxel håligheten och inspektera.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:31:30, 27-06-2019
av Janson1
Det beror lite på vilken motor det gäller. Om det är en Lycoming med fast propeller så skall vevaxeln öppnas i propellerändan, om den är korrosionsbehandlad enligt en servicebullentin xxx då slipper man det. Om samma motor har konstantspeedpropeller så slipper man det också. Så det är lite olika på olika märken/modeller. Denna motor som jag kollade i dag är en gammal Continental O-470 H och den har ingen vevaxelkontroll mer än allmänt på utsidan. (konstantspeedpropellervevaxel).

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 23:09:19, 29-06-2019
av Janson1
Det här med bränsleåtgång kontra sträcka är en het potatis inom flyget. Jag tror vi kom helt bang on i torsdags när vi flög från Torsby till Öresten. Vi steg tills ingastrycket blev 23 tum kvicksilverpelare vilket sammanfallde vid ca 6300 fot över backen, där har denna kärra den mest optimala farten kontra förbrukning. Stiger vi mer så drar den mindre men går långsammare, sjunker vi så drar den mer och går tyngre i luften pga luftens densitet (luft väger) vilket ger lägre hastighet. Det här med lufttryck kanske kräver sin förklaring? På jordytan (havsnivå) så är medellufttrycket 1013,25 hpa och medeltemperaturen är + 15 grader. 1013,25 hpa (hektopascal) är samma som 29,92 tum kvicksilverpelare (760 mm kvicksilverpelare på svenska, någon kanske har sett en sådan barometer?) När man startar med ett flygplan så stämmer motorn effekt bara vid havsnivå (0 fot höjd) och + 15 grader Celsius. Är det kallare/högre lufttryck så blir motorn starkare, är det varmare/lägre lufttryck så blir motorn svagare (detta gäller motorer utan turbo/kompressor) Så när vi startar så är motorn på 250 hkr (+ - temp/tryck) och när vi når 6300 fot denna 25 gradiga dag så har lufttrycket sjunkit till 23 tum kvicksilverpelare och effekten har sjunkit till ca 75 % (ca 188 hkr) samtidigt som ett lägre lufttryck ger en tunnare luft så går flygplanet lättare i denna tunnare luft vilket ger snabbare fart. Det finns givetvis ett lufttryck/temperatur som ger mest fart för soppan och det verkar vara 6300 fot denna 25 gradiga dag, är det kallare så är det lite högre höjd och vice versa.. Sen så använder vi inte hpa som mätvärde utan tum kvicksilverpelare så vårat ingastrycksinstrument är graderat i tum kvicksilverpelare och det mäter undertrycket som blir mellan förgasaren och insugsventilerna, låg effekt ger lågt värde (högt vacuum/undertryck) och hög effekt ger högt värde (lågt vacuum/undertryck). När motorn är avstängd så visar instrumentet ca 29-30 tum (det aktuella lufttrycket) JA ja, summan av detta är att det är mer ekonomiskt att flyga med denna kärra än tex min Cessna, både i tid/pengar och total förbrukning...
Jag hoppas detta blir förståligt, annars fråga!