Sida 6 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 08:43:29, 20-08-2017
av Göran Ekman
Då har du några timmars jobb lyfta topp med mera , är lyftarna hydraliska? Är det lösa toppar?
Görans Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:13:59, 20-08-2017
av Janson1
Topp och cylinder är en enhet, går ej att ta isär och sen få ihop igen... Dom har hydrauliska lyftare. Däremot är det ett 10 minutersjobb att fixa tätningen. Av med ventilkåpan, loss med klämman som håller rören, ut med röret och om O-ringen är hel så tillbaks igen med allt i hopa. Om O-ringen är skadad så får man ta ut vipparmsaxeln och sen komma åt att byta O-ringen, fast då tar det väl 12-15 minuter istället...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 01:16:51, 23-08-2017
av Adam.Stenholm
Hej

Du gör ett jäkla fint jobb på maskinen din. Vart håller du till och flyger?

//Adam

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 07:14:27, 23-08-2017
av Janson1
Tack. Flygplanet står på Örestens Flygklubb (ESGM) som ligger i Marks Kommun ungefär mitt emellan Borås, Varberg och Göteborg, jag flyger mest därifrån och även från Säve lite grann.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:31:36, 23-08-2017
av Janson1
Här hänger motorn fast via gummikuddar i motorfundamentet, inget draget. Jag har letat upp luftledplåtarna och skall passa in dom nu.
Bild

Nu har några luftledsplåtar hittat sin plats, jag har även kopplat in "snappsrören" på 5 av cylindrarna, man ser på dom två främsta två stycken små koppar-rör precis där insugsrören går in till topparna. På den bakerta cylindern är istället anslutet ett lite grövre rör som går till MAP (Manifold Absolut Pressure) Ingastrycksmätare på svenska, på den kan man se indirekt effektinställning.
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:25:40, 23-08-2017
av Göran Ekman
Motorn ser ny ut har den varit på renovering/ översyn?
Göran i Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 07:19:11, 24-08-2017
av Janson1
Jag tror den har gått 12-14 hundra timmar. Efter buklandningen 2009 eller så blev motorn konserverad, sen tog vi fram den förra året och ev isär den och lät göra en sprick och skevkontroll eftersom propellern varit i backen och rotat. Då blev delarna sandblästrade och målade på nytt, därav ser den ny ut. Normalt sett så målas hela motorn i samma "grållegrå" färg, vi har målat bla ventilkåporna och insugsrören i en annan färg som avbryt till jämngrått.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 07:27:12, 25-08-2017
av Janson1
Hittade rester av blästersand i det kombinerade insuget/oljetråget, det blir nog till att plocka ner insugsrören och på nåt sätt göra rent inuti... Alternator, startmotor, avgassystem är provmonterat nu så länge. Vi skulle justerat in höjdrodertrimmern i går kväll för att kunna väga in höjdrodret men vi orkade inte läsa och översätta manualen så det fick bero så länge. Klaffarna är nu i alla fall kopplade och grovjusterade. Bilder blev det tyvärr inte denna gång...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:24:07, 13-09-2017
av Janson1
Det blev en heldag i dag. Insugs-systemet rengjort, förgasare med dess reglage monterat och varmluftspjällhuset likaså. Avgassystemet monterat men den sista kröken är inte fastsatt för gott, jag måste passa in den med underkåpan på plats först. Oljekyl och dess slangar mont så länge, alla slangar skall loss igen och bytas för 5 eller om det var 8 års gräns på slangar. Nosstället är nu ihopskruvat och alla bultar är låsta med antingen saxpinnar eller låstråd. Då jag var själv i dag så är det en del som jag fick vänta med pga. antalet händer räckte inte till...
Fota, det glömde jag alldeles bort, men jag lovar: Nästa gång!

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:36:55, 13-09-2017
av Micke Härnta
Inga? :photograph: :slag: :mrgreen:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:43:01, 13-09-2017
av Janson1
Bara lugn nu...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:52:04, 13-09-2017
av Micke Härnta
Hur lugn som helst, skojade bara liiiite...

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:50:08, 13-09-2017
av Göran Ekman
Med flera händer följer flera styrenheter , är inte alltid den ultimata lösningen.
Göran i Björnarbo

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:45:22, 17-11-2017
av Janson1
Bilder ja... I dag har vi fått till både landstället och klaffsystemet. Landstället drivs av en elmotor, vinkelväxel och kulmutter tror jag det heter. en bild på maskineriet.
Bild

Detta system har bara två lampor, en grön när stället är ute och låst och en amber (bärnstensfärgad) när stället är innfällt. När stället är i rörelse så lyser ingen av lamporna. Vidare så finns det en switch som känner av om planet står på backen, om man försöker fälla in stället då så tutar det ilsket, om man drar av motoreffekten under ett visst värde tutar det också om man glömt ta ut stället. Alla system fungerade vid test efter lite rep.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:10:36, 17-11-2017
av Janson1
Skall väl förtydliga lite ang gröna lampor. Dom flesta flygplan med infällbara ställ har tre gröna lampor i en triangel motsvarande hjulens placering. Om en lampa inte lyser när stället SKALL vara UTE så kan man på vissa fpl väldigt lätt byta plats på lamporna för att se om själva lampan är kass, på andra kan man trycka på lampan ett sk lamptest för att utröna om det är lampan eller något annat. På denna Piper som är byggd för att gemene pilot skall kunna flyga den enkelt så har den bara en grön vilket innebär att man vet inte om det är en del i stället som fallerar eller hela stället eller bara signalfel när lampan inte vill lysa grönt. Däremot kan man göra lamptest, tryck och kolla. Om nu stället verkligen inte vill komma ut så finns det en sk. nödfällning. På bilden i inlägget ovan så finns det ett rött handtag, genom att dra i det kan man frikoppla motorn från stället och via en teleskåparm manuellt tvinga ut stället och få grön lampa.