Sida 7 av 22

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:28:36, 17-11-2017
av Janson1
En annan grej, höjdrodret är av stabilatortyp, dvs. hela roderytan vrider sig. Detta system måste man balansera tills man får jämnvikt. MAO. Ett frikopplat roder får inte vrida sig mot stopp framåt eller bakåt utan det skall råda jämnvikt. Det finns en balansarm framför rodret där man kan lägga till/ta bort stålplattor tills jämnvikt råder. Vårat var för baktungt efter målningen så jag fick göra en platta på ca 60 gram för att just få jämnvikt. Foto på det kommer, nån gång.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 00:34:37, 23-12-2017
av Janson1
I dag var det comanchedag! V fick satt dit bränslerören mellan tankarna (4 st) och bränslekranen och fyllt på några liter bensin, givetvis läckte det men det vara bara att dra åt alla anslutningar så blev det tätt. Höjdrodret fick sina balanseringsvikter installerade så nu är det klart. Vi justerade om klaffwirerna och låste dom, skevroder och höjdroder likaså. Vänster landningsljus blev också monterat och provat i dag. En antenn hittade på plats med, likaså skevroderservot till autopiloten men det är injustering kvar på servot.
En bild på ställmotorn och bränslekranen, för att visa nåt...
Bild

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 12:53:06, 23-12-2017
av igelkottar
Sitter bränslerören utan genomförningsskydd? (stavning) pga. utrymmet i hålet?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 14:12:08, 23-12-2017
av Janson1
Det är nog inget original men jag kommer att sätta dit där det behövs. Däremot skall det nog sitta gummin mellan ytterskrov och vinge som just skavskydd (syns inte på bild).

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:58:32, 23-12-2017
av Janson1
Autopilotservot, jag tror det skall sitta här då det finns fyra borrade hål som stämmer och även elkabeln vill ligga efter servots läge och inga närliggande wirar skaver på.
Bild
Själva servot har en egen wire som klämms fast parallellt med en av skevrodrets wirar. Sedan har servot en elektromagnetsmanuvrerad koppling som läggs ur vid strömavbrott, som extra säkerhetsåtgärd finns även en friktionskoppling som man skall kunna övermanna om servot inte vill/kan kopplas ur vid tex fel.
(Jag har en luftfartshändelse där detta servo som var trasigt råkade kopplas in ofrivilligt och friktionskopplingen satt näst intill fast, då kunde det gått illa...)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 18:34:30, 24-12-2017
av gute84
vad är det med äldre flygplan som gör att dom har så bra andrahands värde?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 19:43:43, 24-12-2017
av Janson1
Nu vet jag inte vad som avses äldre plan då nästan hela våran privata flotta är uråldrig... Comanchen från -64, äldre än mig. Men jag tror du menar gamla Piper Cub av olika slag, dom är ganska rejält dyra att införskaffa. Det är väl dels kulturvärde i dom och sen finns det faktiskt inte jättemånga kvar och mindre till antalet blir dom. Man köper en liten bit historia när man köper ett gammalt plan och den historien kostar. I fallet Comanche-250 så är det svårt, ja nästan omöjligt att hitta ett plan i dag med motsvarande prestanda utan att det koster några miljoner i inköp, detta gör ett gammalt plan med hög prestanda attraktivt, ett bra reseflygplan helt enkelt.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 11:43:32, 25-12-2017
av Skru'are
Är det inte så att en stor del av kostnaden för ett nytt plan är försäkringspengar/risker betingade av hur juridik bedrivs i USA?
Det är mycket kostsamt att ta fram ett nytt plan.
Det fanns planer på ett svenskt plan, B3LA tror jag det kallades, men det stupade på det.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 13:17:51, 25-12-2017
av Janson1
Den amerikanska juridiken höjer prislappen helt klart men även ett plan från Österrike är alldeles för dyrt i mina öron (Diamond). Det är på gång lättare certifieringsregler för plan i Europa som har börjat gälla, får se om det gör något i längden.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 16:29:32, 25-12-2017
av Skru'are
Nu var jag ute och cyklade!
Det var inte B3LA såklart. Det var ett sportflygplan naturligtvis.
Problemet är att var man än tillverkar, så kan det hamna i USA.
Det påverkar priset och hämmar utvecklingen.

(Jag kommer inte ihåg namnet för tillfället.)

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 17:30:16, 25-12-2017
av 63an
Nostalgi genererar lite också men är trots allt säkert enklare att göra service å billigare på äldre plan Föreställer mej att nyare är mera instrument å databeroende?
Å snart är de Påsk igen men då måtte du väl vara klar att köra igen? :thumme:

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 20:55:38, 25-12-2017
av Janson1
Jaa, får se... närmare påsk? ja, det finns en liten chans denna gång. Vi har nu nästan alla grejer och mycket är redan på plats. Skall nog sikta på det, påsk alltså.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 21:37:43, 25-12-2017
av gute84
var det ni själva som buklandade eller köpte ni den så?

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 22:39:05, 25-12-2017
av Janson1
Den tillhörde våran flygskola och blev av misstag buklandad, lärare och elev som övade bedömningslandningar.
Det sista som hördes i tystnaden efter buklandningen var ställvarningshornet...
Sedan efter div. turer så köptes kärran loss av mig och två andra som ett renoveringsobjekt som nu faktiskt ser ut att bli ett plan igen.

Re: Min Piper PA-24 Singel Comanche

InläggPostat: 23:39:38, 25-12-2017
av magloman
Är ju bra att gamla fungerande flygplan har annorlunda värde jämfört med datorer iaf :grin:

De verkar va tämligen tidlösa så länge de funkar