Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

En annorlunda landning

240 inlägg • Sida 7 av 16
Diskutera flygteknik här

swetom2011 (trådstartaren)

#91 » 21:32:50, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit lite upptagen på senaste tiden och därför har det inte blivit några inlägg på senaste tiden. Skriver för närvarande på en bruksanvisning till en satellit som måste vara färdig till jul. Ett större verk, inte litterärt kanske men omfattande, totalt blir det säkert över 10000 sidor. Som tur är måste jag inte skriva allt själv.

Dessutom spelar jag som hobby i en symfoniorkester där vi har en konsert om cirka 3 veckor (http://www.friedrichshafen.info/veranst ... 9096d77e1).

Tillbaka till tekniken, Eldriven tittade vi på för några år sedan. Mycket kufisk kille som håller på med det hela. Kan inte bevisa att det verkligen fungerar och det matematiska bevisläget står på mycket bräcklig fot, strider ju också mot Newtons tredje lag. Det är möjligt att Airbus kommer att titta på det dela igen om nya fakta presenteras men då är jag nog pensionär :eat:

1 person gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)



63an

#92 » 22:07:45, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara olika regler med beskattning om man tar pension, här är det dyrt att ta pension! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Palle500

#93 » 23:05:19, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

10.000 sidor bruksanvisning. Ja vad säger man, imponerande produkt med sådan manual.
En fråga. På dina fina satellitbilder och i andra sammanhang ser man ofta olika guldglänsande (polyesterfilm ?) "svepningar" runt olika komponenter. Är detta ett skydd för strålning i rymden?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

swetom2011 (trådstartaren)

#94 » 06:55:38, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En satellit sveps alltid i någon slags folie. Strålningsskydd, på sätt och vis ja men gentemot värmestrålning. En satellit tar ju upp (avger också för den delen) värme från omgivningen genom strålning. Ta solen som ett exempel, den värmer upp satelliten. Den guldfärgade folien fungerar som en den guldfärgade räddningsfilten (det är faktisch samma material) som ni kanske har i bilen, den förhindrar att strålningsvärme tas upp eller avges. På en satellit måste folien inte vara guldfärgad men man måste uppgående en bra kompromiss mellan hur mycket av strålningen reflekteras eller absorberas (på vår fackkinesiska kallas det för alfa och epsilon-värdene).

BepiColombo som flyger nära solen blir utsatt för mycket solenergi, så mycket att de normala folierna skulle smälta. Därför sveper vi in satelliten ett vitt tygliknande material (Nexel) där ytan är försedd med en högreflekterande keramiskt skickt, alfavärdet som definierar hur mycket som reflekteras ligger på cirka 0.93, dvs 93% av den infallande strålningen reflekteras och epsilon-värdet som bestämmer hur mycket som tar upp ligger på ca 0.1.

Folierna hat ett flertal lager (Multi Layer Insulation = MLI). På Bepicolombo har vi dubbelisolering, det yttre tygliknande "filten" är ungefär 10cm tjock (25 skikt) och den inre som består av vanlig guldfärgad MLI ca 5cm (10 skikt). Temperaturen på solsidan är ungefär 400 C, mellan de båda lagren 200C och på insidan lite under 100 C. Det är naturligtvis också för mycket och den värmen leds bort till "baksidan" med hjälp av så kallade heatpipes.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

busholle

#95 » 07:13:39, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklara följdfrågan blir då hur kallt det är på ''baksidan''?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Michael Meier

#96 » 09:19:40, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS skrev det i inlägg nr:4 swetom2011 @ En annorlunda landning

Det blir olika temperatursiffror hela tiden eftersom det är en oexact uppskattning..

Oräknat tempförändringen på grund av värmetillförseln så blir diffen mellan fyra och femhundra grader C
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#97 » 09:43:44, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Palle500 skrev:10.000 sidor bruksanvisning. Ja vad säger man, imponerande produkt med sådan manual.

Om man ser att en vanlig kopieringsmaskin idag har upp till 2.500 sidor manual totalt så trodde jag att en satellit har mycket mer! :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#98 » 09:45:40, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätter att det finns exacta uppgifter , dock så är det int relevant i frågeställningen :)

Så, en liten fråga, evakuering av gas, inneslutning av gaser, kondensation vid hastigt flöde av gas, inströmmande gas vid atmosfärinträde .. alla som drömmer och filmar, berättar och beskriver hastig komponentförflyttning har inget problem med sådant,

Om något är inneslutet, riskeras läckage, oftast ut, sedan så påverkas den femtonde komponenten av en händelse.. till frågan, hur ska man lyckas med att tänka det som man inte tänker på ? det som inte finns i begreppsvärlden.. än .

Här nere på markytan trollar vi ihop fyra säkerhetssystem som ska kliva in efter varandra samt en gardering på hjärnsläpp som sista räddningen och sedan visare det sei att vi har glömt bort samverkan och detaljer som påverkar våran världsuppfattning om hur "fel" uppträder, räcker det att mata in en säck med pengar i ett projekt för att det ska lyckas eller vad är konceptet för felfri färd?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

swetom2011 (trådstartaren)

#99 » 09:50:50, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt riktigt att det inte är helt enkelt att ange vilka temperaturer vi har på en satellit. Det beror ju på många faktorer, avståndet till solen, satellites reflektions och absorptionsförmåga vilken kan vara helt olika beroende på vilken sida av satelliten vi tittar på. Sedan tillkommer naturligtvis också den värme som satelliten själv genererar inte bara genom så kallad dissipation utan också på att vi måste ha "värmemattor = heater mats" för att elektriskt värma upp ytor som annars skulle bli för kalla.

Ett par bilder kan kanske vara intressant.

Den första bilden visar solsidan, den som blir som sagt omkring 400°C.
Bild

En närbild på "Nexeltyget"
Bild

Baksida på satelliten tittar ju ut i den tomma Rymden(Deep Space). Den har den då kallade abosoluta nollpunkten, dvs -273.15°C eller 0 Kelvin.
Kopplingen till satelliten sker även i detta fall genom strålning. I detta fall vill vi ha det omvända från den varma framsidan, så lite reflektion som möjligt men maximal absorption. Det åstadkommer man med en så kallad radiator.

Temperaturen på baksidan är därför någonstans mellan -50C och -100C.

Här en bild på radiatorn. Ni har rätt, det ser ut som "gamla" persienner.
Bild

Och till sist en närbild på radiatorn. Det svarta hålet är stjärnsensorn som vi använder till navigationen av satelliten. När jag hinner kommer jag att skriva mer om det.
Bild

Det som gör det komplicerat är att BepiColombo flyger nära Jorden och nära solen. Omkring Jorden är instrålningen från solen 1500 W/m2 medan den vid Merkurius är 15000 W/m2 plus 5000 W/m2 som värmestrålning från den varma planeten, dvs mer än en faktor 10 skillnad.

När vi är nära jorden måste vi därför värma satelliten med elektriska element (heater mats) för att den inte skall frysa (raketbränsle fungerar inte så bra i isform :mrgreen: och vissa fryser redan vid -5°C. Nära Merkurius måste vi göra oss av med värmen, framför allt den som vi får på grund av solen och Merkurius.

3 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Holger

#100 » 10:15:32, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

swetom2011 skrev:En närbild på "Nexeltyget"
Bild

Vad är det för "sytråd"? Smälter/brinner den inte upp? Eller är den av samma material?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#101 » 10:44:42, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nexel sytråd är under 3M's vingar, används till packningsmaterial och värmeskydd här nere på backen också, upp till trettonhundra grader med kärna av nexelkermiktyg och Rayon om det är kliniskt rent, så fort man får på skit typ grafit eller kol på den sjunker den fina siffran ordentligt, så med lite marginal funkar den för sjuhundra grader C.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#102 » 10:48:40, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

busholle

#103 » 14:12:23, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förtydliganden men det är en sak jag inte får ihop. Om du ska studera en planet med hjälp av en satellit så vill du ju att satelliten ''tittar'' på planeten, hur löser ni det när endast den ena sidan är anpassad för att vara riktad mot solen? Jag förutsätter att satelliten kretsar runt planeten när den studerar densamma men det är kanske inte fallet? Eller ligger omloppsbanorna i en annan riktning än den vanligen gör med satelliter som kretsar kring jorden (utmed ekvatorialplanet)?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

swetom2011 (trådstartaren)

#104 » 14:47:27, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sytråden består av samma material som väven (Nexel), dvs micrometertunna keramikfibrer med teflon på utsidan (http://www.3m.com/3M/en_US/company-us/a ... 3%23Nao24).

Dessa fibrer har en smältpunkt på 2300C :screwy:

3 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

swetom2011 (trådstartaren)

#105 » 15:23:37, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@busholle

Din fråga är berättigad.

När vi har kommit fram till Merkurius flyger vi en bana där satelliten är inriktad mot nadir, dvs en sida (samma naturligtvis) tittar alltid ner mot mitten av Merkurius. TV och vädersatelliter flyger för övrigt också så.

När vi flyger runt Merkurius ändrar ju planeten också sin position i förhållande till solen (ett Merkuriusår är 87 Jorddagar). Det betyder att vi efter halvt Merkuriusår (43 dagar) måste gära en så kallad flip-over manöver för att få solen på rätt sida igen. Det betyder naturligtvis också att vi hela tiden måste styra solpanelerna så att de hela tiden tittar mot solen, annars får vi ju ingen ström.

Det finns en video på http://www.esa.int/spaceinvideos/Videos ... to_Mercury där man kan se lite om det här.

3 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se