Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

En annorlunda landning

240 inlägg • Sida 5 av 16
Diskutera flygteknik här

Norpan

#61 » 20:20:08, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur beräknar man hur mycket strålning elektronik tål?
Det enda jag kan komma på lite snabbt är att en viss kiselyta borde tåla ett visst antal träffar innan den ger upp, gissar att ni har nån mer genomtänkt metod?

Är det fortfarande milliNewton ni räknar dragkraften från jonmotorer i, eller har det blivit mer med nya uppfinningar?
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige



swetom2011 (trådstartaren)

#62 » 23:05:55, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag återkommer angående hur man beräknar strålningskänsligheten.

Jonmotorer, i vårt fall använder vi xenongas som joniseras. GOCE satelliten som jag byggde för ett tiotal är sedan hade två motorer. Bara en användes, den andra var redundans om en skulle gå sönder. Varje motor levererades en dragkraft mellan 1 mN och 20 mN. Anledningen var att GOCE ville flyga en mission där påverkan av atmosfärenen kompenserade kontinuerligt av jonmotorn , på engelska kallas det "dragfree control ".

Bepicolombo har fyra jonmotorer men bara två används samtidigt. Varje motor levererar 50 - 135 mN. När två motorer kör på fullt drar de ungefär 35 kW.

5 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

swetom2011 (trådstartaren)

#63 » 10:44:04, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför används jonmotorer?

En del av er kanske u ndrar varför jonmotorer över huvud taget används eftersom de trots allt är komplexa och kräver mycket energi..

På satelliter används raketmotorer för att t.ex. förändra en satellits bana som i stort sett betyder att man ökar eller saktar ner hastigheten. Denna förändring brukar kallas deltaV.

Jag tar därför BepiColombo satelliten som ett exempel för at jämföra vilka fördelar en jonmotor har men först lite teori.

I ett tidigare inlägg talade jag om den ideala ideala raketekvationen (Tsiolkovsky ekvation).

    Bild

Denna gäller naturligtvis också för en satellit som oftast har ett eget raketsystem. Efter lite matematik, kan man skriva den som

    Bild

Där M0 - Me är den bränslemängd som behövs. Jag vill nu inte gå in i detalj på det här, men den stora skillnaden mellan den specifika impulsen för en kemisk raket (ungefär 300 s) och en jonraket (ungefär 4000 s) gör att man kan spara mycket på bränslemassan.

För BepiColombo behöver en hastighetsförändring på ungefär 5600 m/s för att komma till Merkurius.

Med en konventionell kemisk raket behövs då ungefär 20 000 kg raketbränsle medan man med en jonraket bara behöver 550 kg Xenongas. Bilden nedan visar en jonmotor under test (i vacuum naturligtvis) Skulle den bara startas i atmosfären, skulle den gå sönder med en gång. Det är som en gammaldags glödlampa utan glaskolv.

Bild

I verkligheten låter detta enormt pessimistiskt för konventionella raketmotorer. Till viss del kan denna nackdel kompenseras med "smarta" inskjutningsstrategier, så kallade swing-by eller gravity assist manövrar, där gravitationen av planeter används för att åstadkomma hastighetsförändringar. Något som talar för konventionella kemiska raketer är också att de är relativt enkla och billiga jämfört med en jonmotor som också behöver mycket energi, d.v.s. solgeneratorena blir mycket större.

11 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Palle500

#64 » 11:17:41, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste fråga. Vi pratar krafter på endast milli Newton (tusendelar av 1Newton) för jonmotorer. Som behöver 30 kilowatt? Vad är det jag missar?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Patrik Stenbäck

#65 » 13:03:40, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

helt otroligt spännande och bra förklarande tråd, alla tummar upp.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

swetom2011 (trådstartaren)

#66 » 18:02:50, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart tar all ström vägen?

Först av allt vill jag tacka för alla gilla inlägg. För kommentarer och frågor natrurligtvis också. En av de sista kommentarena fick mig att titta in i dokumenten en gång till och då märkte jag att jag hade läst och tolkat strömförbrukningen lite fel.

Jag är själv bara en användare av jonmotorn precis som en gör när han kör bil, man använder motorn och vet kanske det viktigaste om den men inte allt. Det visade sig att jag tittade den maximala kortslutningsströmmen som kan uppkomma (den är 350A men då är ju spänningen också nära 0 och inte 100V som jag antog) och det hände för övrigt för några dagar sedan när vi höll på att testa. Strömmen låg på under 30 sekunder innan något brände igenom, undersökningar pågår. Jag ber om ursäkt för detta och borde kanske korrigera mina siffror i de tidigare inläggen.

För att fungera behöver en jonmotor ett antal moduler som levererar ström / spänning till motorn. Maximal spänning och ström i systemet sträcker sig till ungefär 20A och 2000V. Totalt sett har vi följande huvuddelar i strömförsörjningen (engelska begrepp för jag vet inte vad de heter på svenska):

• Beam Supply
• Anode Supply
• DC Heater Supply
• Magnet Supply
• Acceleration Grid Supply
• Neuatraliser Cathode Heater and keeper Supply

Totalt sett förbrukar dessa ungefär 7.5 kW. Därav levereras till motorn och ungefär 1 kW går förlorad som förlustvärme i strömförsörjningen. Motorn i sin tur omsätter ungefär 5 kW till plasma och joner som accelereras ur motorn, resten (1.5 kW) går förlorad i värme.

Elektroniken, den så kallade kallade "power processing unit" har på ingångssidan 100V / 140A. Därför är också strömförsörjningsenheten (väger för övrigt ungefär 50 kg per styck och vi har två stycken på satelliten) och raketmotorena är monterade på ett stort antal heatpipes vilket leder bort överskottsvärmen direkt till en radiator som strålar ut värmen i rymden.

Det är naturligtvis riktigt att det låter mycket i förhållande till det som fås ut av motorn men å andra sidan, av de förbrukade 7.5 kW per motor går det åt 5 kW för att generera ett plasma som kan accelereras och ge den dragkraft som behövs. Detta är ju fysikaliskt betingat och det finns inga "billigare" genvägar att åstadkomma detta.

Å andra sidan, jämför med en plasmaskärare, den förbrukar ju också upp till 28 A vid 380V (7 kW) men det vet säkert många på Mekanisten bättre än jag.

Nu får jag lägga av för idag, har repetition i en synfoniorkester i kväll och jag måste öva lite grann :grin:

11 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Norpan

#67 » 19:38:10, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas ni har mängdrabatt på xenon, inte den billigaste gas man kan köpa.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

J.K Nilsson

#68 » 12:45:17, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:Hoppas ni har mängdrabatt på xenon, inte den billigaste gas man kan köpa.

Bara att köpa lampor till bilen på eBay och öppna.... :lmao:

J.K Nilsson

1 person gillar det här inlägget.
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

Holger

#69 » 15:17:47, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt-otroligt-vad-spännande!
Tack för dina förklaringar!
Bor själv i Tyskland. Får boka företagsbesiktning hos dig! ;-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#70 » 15:35:14, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

AH ah a! Ställ dej sist i kön :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#71 » 15:36:52, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jope

#72 » 15:37:49, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes!! Maskinisten ordnar Studiebesök i satellit fabriken

3 personer gillar det här inlägget.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger

#73 » 15:40:12, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

swetom2011 (trådstartaren)

#74 » 16:40:36, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En eller ett par personer på besök går bra, även till ESOC (Europas kontrollcentrum) när jag är där. Hela "skolklasser" skulle däremot behöva lite planering för då måste jag förmodligen blanda in de som har ansvar för besök.

Det finns ju också andra intressanta ställen att besöka, http://www.traktormuseum.de, http://www.dorniermuseum.de, http://www.mainau.de
eller varför inte bara gå på någon vinfest som det finns många av här i området. Österrike och Schweiz ligger ju inte heller långt bort. Det tar bara lite över en timma att köra bil till Arlberg (Lech, St Anton, etc om man är intresserad av skidåkning. Till Medelhavet tar det cirka 5 timmar med bil.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

lagun49

#75 » 16:44:38, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att läsa en tråd som bara innehåller fakta och förklaringar, och inte är översvämmad med tyckande, anekdoter och diverse tvivelaktiga källor! :thummar: :thummar:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se