Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

En annorlunda landning

240 inlägg • Sida 1 av 16
Diskutera flygteknik här

swetom2011 (trådstartaren)

#1 » 20:23:39, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske inte riktigt passar i det här forumet, men igår landade „min satellit“ Rosetta på kometen Churyumov-Gerasimenko. Efter ha byggt och testat satlliten för över 12 år sedan (byggtiden var 5 år) sköts den upp 2004 från Korou. Det tog 10 år att komma fram och för 2 år sedan började vi flyga runt kometen och satte också ner en liten landare Philae på kometytan.

Nu var det dags att avsluta missionen, vi kommer för långt bort från solen och satelliten får ingen ström. Igår morse sköts satelliten in på en kollisionskurs med kometen 22km ovan för ytan (kometen är bara 1 x 4 km stor och befinner sig för närvarande ungefär 700 miljoner km från jorden).

Eftersom jag var ansvarig för attityd, navigationssystem och all tillhörande mjukvara för navigation och kommunikation var det otroligt spännande att föja Rosettas sista resa från Europas kontrollcentrum (ESOC) i Darmstadt.

Efter inskjutningen på kollisionskursen föll Rosetta „som en sten“ mot kometen (0.5 m/s, dvs ungefär en halv gånghastighet). Målet var en 40 m stor cirkel på kometytan som träffades perfekt.

Det var inte utan vemod vi tog emot den sista bilden 10 sekunder, 5 meter ovanför kometytan, innan tuchdown, se min min bild nedan. Ett par sekunder senare förlora vi radiokontakten, detta var planerat efter all rymdfarkoster måste passiveras när de tas ur bruk. Tuchdown skedde 13:19:19 UTC. Europa har här visat att vi är enormt långt framme inom rymdverksameheten, inget land i världen har lyckat med något liknande.

Sista bilden
Bild

Här är vi alla förevigade, jag står längst upp till höger
Bild

40 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)



63an

#2 » 20:34:40, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar perfekt här! :thumme: All rymdforskning är intressant å det mesta är ju tillgängligt för de flesta om de önskar följa resorna, den utveckling som skett sista tiden sedan Nasa landade på månen är ju ett jätteskutt å kanske inte alldeles lätt för en del att ta in :skriva2: Nu är de så långt kommet att det handlar kanske om ljusår i fortsättningen...Tack för en bra bragd i rymden :rock_on: mvh kjell
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jope

#3 » 23:33:58, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta får gärna skriva mer om..
Bara tanken att bygga något som man ska skickas iväg och som 10år senare ska börja göra det den är tänkt för är ju lite hissnande..
Just kommunikation och programvaran ombord vore ju grymt intressant att få veta mer om
/Jörgen

4 personer gillar det här inlägget.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

swetom2011 (trådstartaren)

#4 » 10:18:23, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag kan ju skriva lite om vad jag håller på med just nu.

Satelliten kallad för Bepicolombo och skall flyga till Merkurius. Vi (Airbus DS GmbH) håller just på att färdigställa satelliten. Starten kommer att ske under April 2018. Flygtiden är 6 år. Sedan flyger vi 2 till 3 år runt planeten för att utforska den.

Merkurius ligger när solen, det blir med andra ord väldigt varmt för oss. Den sida av satelliten som ser solen uppnår en temperatur på 200 - 300 C medan den som är i skuggan är -100C eller mindre. I mitten av satelliten (avståndet mellan den varma och kalla sidan är 1.5m) behöver vi en temperatur på 20C för att allt skall fungera.

Energin som en jordnära satellit ser är 1500W/m2 medan vi vid Merkurius har 20000W/m2.

Detta s ställer höga krav på satellitens styrsystem och naturligtvis på alla delar som inte kan skyddas bakom tjock (15 cm eller mer i vårt fall) isolering. Blad annat är motorer och växellådor vi behöver för styra parabolantennen utsatt - det är svårt att ta fram en stepper motor och en växellåda med kullager att fungera bra vid 300C. Dessutom tillåter vi knappast något spel (max 0.01 grad) för att kommunicera med jorden.

Jag kan ju skriva något mer om detta i framtiden. Om det finns speciella frågor så kan ni ju ställa dem.

I Bepicolombo projektet är jag för övrigt ansvarig för, nu blir det engelska för jag vet inte riktigt vad det heter på svenska, Mission, Avionics and Operations. Jag gör naturligtvis inte allt själv utan har ett team under mig på 15 personer vid Bodensjön där firman ligger och 45 i Toulouse som designar och testat kontrollsystemet och mjukvaran.

Nog för idag, jag återkommer om det finns intresse, för nu skall jag gå på en vinfest.

Tommy

23 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Norpan

#5 » 11:16:07, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohh, en insider i satellitvärlden.
Klart att det passar på detta forum, maskin som maskin, avståndet spelar ingen roll. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Mikkel

#6 » 11:47:17, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant :thumme: här är vi vana med högt flygande planer i det blå och 10 år är inget mot projekt man aldrig vill ska ta slut,
- tänk om man skulle lära sig att avsluta något, hemska tanke :svettas:

Rosettakometen ser på bilden ut som en skärva (= läs reservdel) från en större kropp, vad vet man om originalet och årsmodell ?
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magirus

#7 » 12:01:06, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

swetom2011 skrev: Ok, jag kan ju skriva lite om vad jag håller på med just nu.

:hurra: :thummar:

swetom2011 skrev:Nog för idag, jag återkommer om det finns intresse, för nu skall jag gå på en vinfest.


Klart att det finns intresse!! :mon:
Sånt här får man ju aldrig höra om annars mer än (ibland) kort notis om att man lyckats sätta ner nån pryl på nån rymdkropp nånstans.. men inget sammanhang eller med en minsta hum om hur mycket arbete det ligger bakom!!
Skriv mer!! :eat: :dancing_geek:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Norpan

#8 » 12:21:28, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skyddas elektroniken mot partiklar och strålning, satelliterna runt jorden har ju problem med södra atlanten där strålningsbältena går lite djupare, och jag gissar att klimatet runt Merkurius inte är bättre?
En partikel med hyfsad energi på rätt ställe antar jag kan förstöra rätt mycket för er, med ändrade bits i minnesceller och annat.
Vikt brukar väl vara lite begränsande vad gäller saker som ska skickas ut från jorden, så ni får nog inte ha vad som helst som skydd.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

tortap

#9 » 13:11:44, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så många frågor. Bäst man tar chansen :-)

Hur håller man reda på farkostens riktning och vad har man för referenser? Säg att man tappar kontakten en stund, hittar den själv jordens position och riktar in sin parabol för att ta emot kommandon? Vilket språk använder man för att programmera satelliter? Vad har man för datorkapacitet ombord? Standardkomponenter eller är allt special för varje satellit?

Sen kan man kanske fråga mer om uppdraget, sensorer m.m. men kanske får ge sig där.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Norpan

#10 » 13:46:59, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att det var minst två riktsystem som fallerade på Stereo B när NASA tappade kontakten med den strax innan den försvann bakom solen, dels lasergyrot och dels stjärnföljaren.
Största problemet de hade, och har vad det verkar, https://stereo-ssc.nascom.nasa.gov/behind_status.shtml , var att solpanelerna inte var riktade mot solen så det blev energibrist ombord, så den går ned i standby.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

swetom2011 (trådstartaren)

#11 » 14:04:07, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var många frågor, svarar under dagen, tror jag i alla fall. Sitter just nu på en vinfest i närheten av Mainau, varmt och skönt.

Tommy :cool:

4 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Norpan

#12 » 14:35:35, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett stort utrymme du håller på i så det får plats många frågor. :vissla: :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Tjocksmocksjocke

#13 » 14:37:47, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl svara som dom gör i andra trådar, behöver du delar till den kan du kolla med Olsson i Ellös, eller TK:s, de har det mesta.. :uupps:

Skämt åsido, det här är hur intressant som helst att läsa om.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

CountyBruff

#14 » 16:39:10, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och har ni problem med hållfastheten finns det en Finne....

5 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

lagun49

#15 » 17:48:45, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du anger Kungsbacka som hemort. Jag har bott där i 40 år, men aldrig kommit i kontakt med något rymdforsknings bolag. Du har väl din verksamhet på annan ort? Vad är du mest engagerad i; är det mekanisk, elektronisk konstruktion, eller är det programmering/projektledning?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se