Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 07:03:18, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får nog bli en ny tråd om detta... 2005 bestämde jag mig för att ta ett hkp-cert och gjorde detta, pga av div mycket så blev mitt cert ogiltigt 2011. Nu har jag beslutat mig för att återuppta mitt hkp-cert. Eftersom jag jobbar (fortfarande) på en flygskola så var det ganska enkelt att skriva in sig, först trodde dom jag skojade men insåg snart att jag verkligen vill detta. Vi har Robinson 22 och 44 på jobbet (bla.), det är 44:an som är intressant då jag har tillgång till en hemmavid. Jag börjar på måndag med en teknisk teorikurs om 6 timmar (!!) och sen ett tekniskt prov där man har flightmanualen (hkp:s instruktionsbok) öppen för att ta reda på alla svar, tror jag annars får det väl bli från minnet... Nu lagar jag ju R-44 till vardags ibland (har teknikercert på modellen) så jag känner till funktionerna ganska väl men nåt nytt bör man väl lära sig på 6 timmar. En Robinson 44 är en fyrsitsig personhelikopter med en 6 cylindrig Lycomingmotor.
Den heter O-540- någonting och är en boxermotor på 540 kubiktum och är mellan 235 till 300 hp beroende på modell/utförande. Motorn i denna hkp är "deratad", dvs. man använder bara ca 75% av tillgänglig effekt som max, mer om detta senare. Den har tvåbladig huvudrotor och tvåbladig stjärtrotor med servo på styrsystemet (ej stjärtrotorn då det inte behövs) Den som jag skall skola på har förgasare men den som jag senare skall flyga har insprutning mod. flinta.
Jag tänker ta lite kort på dels hkp, detaljer och dels på själva flygeriet under min utbildning.
Förutom 6 timmars teori så är det 5 timmar träningsflygning och en timma uppflygning som minikrav.

18 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



PeterR

#2 » 07:36:05, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här verkar intressant! Förklara gärna vad som skulle krävts för att behålla Ditt cert, och vad som nu skulle ha krävts för en novis.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stefan1972

#3 » 08:25:29, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För de flesta flygcert behövs det till att börja med flygtimmar konstant antar jag.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#4 » 11:52:20, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar jag det rätt om man behöver 6 tim teori, 5 timmar övningsflygning och en timme uppflygning för att ta ett hkp certifikat ?
Att jag sen kan kliva in nånstans och hyra en likadan maskin för en "tur till farmor på landet."

Jag har nollkoll på regelverket runt flygning.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#5 » 12:01:33, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, är det inte de timmarna för att uppdatera sig och få flyga igen?
Jansson1 tog ju sitt cert 2005, men det blev ogiltigt 2011. Troligen pga utebliven update.
Eller är jag ute och trampar?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 13:37:48, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man knackar på hos en flygskola och aldrig har flugit förr så krävs en massa timmar teori och minst 45 timmar flygning plus uppflygning. När jag tog mitt cert så hade jag flygplan (fixwing) sen förut och då behövdes bara 39 timmar plus uppflygning. Detta är kraven. Dom flesta som flyger hkp har bortåt 50 tim eller mer innan uppflygning, det är lite svårare att flyga hkp jämfört med fpl, men bara lite. När man sen har sitt cert så gäller den bara på modellen. Om man vill flyga en annan modell så krävs just minst fem timmar till plus uppflygning för kontrollant.
När man väl har sitt cert så måste man göra en träningsflygning en gång/år (PC =Proficiency Check), PC kort och gott. På PC:n kan man bli kuggad och tvingas öva inför en ny uppflygning men det vet jag ingen som blivit... Man måste ha flugit en timma mellan två PC annars får man flyga först en timma med lärare sedan PC. Men om man nu skaffar ett hkp cert så skall det ju användas.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterR

#7 » 18:03:51, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kommer självklart frågan: vad kostar varje lektionstimme? (Ungefär)

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#8 » 18:57:39, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Fick just bevittna ganska avancerad flygning över byn. Jag tror det är en YAK-52. Ursäkta de dåliga mobilbilderna, men jag vill dela med mig. Ruskigt duktig den där Rune!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är något gammalt reportage om honom.
https://www.sn.se/personligt/nykopingsb ... tflygning/

:back_to:
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an

#9 » 20:35:01, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore kött om vad färdigt cert. kostar OM de går bra med utbildningen så några kan sluta drömma maybee :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 23:21:57, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hkp flyglektion. 2006 när jag började på mitt jobb, flygskolan. Då kostade det en krona i sekunden från det att oljetrycket kom på motorn tills huvudströmmen stängdes av, med lärare då... I dag kostar det något mer, kanske 4500 kr/timma för en Robinson 22. Robinson 44 som jag skall flyga in mig på kostar 6000 kr/timma tror jag. Jag räknar hur som helst på 50000 kr för att bli färdig, och det tjänar jag lätt in på nåt år eller så det är bara att bita i det sura äpplet...
Rune L pilot tror jag jag känner förut om det är en Nyköpigsbo.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterR

#11 » 07:51:53, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde nog att kostnaderna låg i det häradet. Stor investering. Sen kostar det sannolikt en del att antingen hyra hkp eller köpa/underhålla. Då återstår att flyga som anställd eller hitta en bra nisch?
Jo, Rune bor i Nyköping.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an

#12 » 08:12:24, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att starta upp ett cert HKP hamnar snarare 250 000 skr idag är min aning sen är man inte duktig så blir de nog dyrare + man ska vara frisk också! :huh: , så lättare att tacka för sej +billigare! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 08:19:45, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har många förväntansfulla ungdomar hos oss som tar sitt cert, först PPL som är ett privatflygarcert och sedan utbildar dom sig vidare till CPL (kommersiellt cert som man måste ha för att kunna ta betalt för sitt jobb som flygare) och sedan ev. mörkerbehörighet och ev. instrumentbehörighet och dom flesta flyger även turbinhkp några timmar för att ha just turbinmotor i sitt cert. Vi har en EC-120 för detta.
Är man i senare halvan av sitt flygarliv så skall man tänka både en och två gånger innan men jag har bestämt mig för detta i alla fall och hoppas jag får flyga några år till.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 21:54:57, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag gick det av stapeln. Först teori, vi går igenom POH Pilot Operations Handbook, hkp:s instruktionsbok helt enkelt. Sen gick vi igenom hkp fysiskt, tittade på dom olika systemen.
Sen blev det ett 40 frågors skriftligt prov med POH:n som hjälp (open book test), så det var enkelt att hitta svaren om man har förstått grunden av alltihopa...
Bilder? ja kanske nån på 44:an på backen då. Skall flyga två pass i morgon om inte stormen sätter stopp?

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 20:49:53, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mästerfotografen in action... Ingen bra bild men detta är instrumentbrädan på den hkp som jag flyger just nu. (Robinson 44)
Bild
I dag blev de två pass, pass1: Vi flög ut i terränglådan och gjorde två utelandningar där man avslutar 2 meter över mark. Vi gjorde även fartökning, fartminskningar med bibehållen höjd, sväng med 20 graders bankning och med 45 graders bankning i höger och vänstervarv med bibehållen höjd, allt detta känner jag att det sitter trots mer än 5 års utebliven träning/flygning.
Pass 2: Vi gjorde flygning i trafikvarvet där man över sig att komma in rätt, rätt fart, rätt powersetting, och försöker träffa en given sättningspunkt, det gick också bra, tycker själv jag kom in lite flackt på slutet... Vidare gjorde vi tre "autorotationer" vilket innebär att man trycker ner stigspaken i botten så rotorbladen tappar lyftkraften och helikoptern "faller" med stil mot marken med ca 60 knops framfart, sen på slutet så bromsar man upp framfarten och byter ut den mot ökat rotorvarv och sist så tar man lyftkraft och kan landa fullt kontrollerat på moder jord om man gör allt rätt, och det är viktigt att få till detta!!
För att som oinvigd förstå autorotation så krävs nog en del teori och en del förklaringar. Jag kommer vid tillfälle att fördjupa detta ämne...

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se