Sida 2 av 2

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 21:16:57, 13-06-2017
av 63an
Har en gammal bekant som blev avpolleterad en bit norr om mej, han hade börjat lukta gott (alko) å blev påkommen så han var utan jobb! Nu bar de sej inte bättre än att i Nordnorge sökte de 1 förare å han fick jobbet, bl. a. så frågade de om han hade problem med spriten? Nej ingen fara med det å då var allt klart då! Nu skulle han köra söder till tror de var runt Kiruna å efter ett tag så studsade han fram med maskinen å de visade sej att "problem med spriten existerade inte han hade tagit in för lopporna å slagit sönder maskinen riktigt illa! Man kan ju bara skratta för alla klarade sej, å visst han ljög ju inte vid interljuven han hade hur mycket sprit som helst :skratta3:

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 06:46:09, 14-06-2017
av Janson1
För den som vill titta på hur en Robinson 44 ser ut så har youtube hur mycket som helst.

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 22:41:20, 27-06-2017
av Janson1
Ja i dag var det lektion 3 och i morgon blir lektion 4 och 5. Lektion 3 bestod i först ett par start och landningar sedan några landningar där man simulerar "stuck pedals" -fastlåsta pedaler till stjärtrotorn. Läraren håller pedalerna i det läge man har vid planflykt med ca 80-90 knops fart och man skall landa. Normalt: På en helikopter så snurrar rotorn åt ena hållet, samtidigt vill kroppen vrida sig åt andra hållet. Stjärtrotorns uppgift är att hålla emot med samma moment som rotorn kräver, alla förändringar såsom högre eller lägre lyftkraft resulterar i en ändring av motkraften, man måste alltid kompensera med stjärtrotorn via två fotpedaler. Trycker man höger vrider sig kroppen åt höger och vice versa. Nu simulerar vi ju fel på pedalerna så vi kan inte ändra bladvinkeln och därmed motkraften. Detta innebär att när man drar ner stigspaken för kunna ta sig neråt då girar hkp åt vänster och man åker på sned hela vägen ner. Nu tar man hjälp av ev vind, vinden skall då komma från snett fram/vänster. Med rätt teknik och lite vind kan man komma ända ner och sedan bara bra av gasen och därmed rotorvarvtalet så den inte börjar snurra runt sin egna axel och sen är det bara att sätta ner den...
Nästa övning var flygning utan hydraulik men först lite teori: En hkp styrs med tre styrsystem, stjärtrotorn har vi redan gått igenom. Stigspaken reglerar rotorns bladvinkel lika på alla bladen i detta fall två blad. lyfter man spaken så ökar bladvinkeln och hkp ökar lyftkraften och stiger, minskar man så vice versa. Samtidigt så när man tar ut högre lyftkraft så går det tyngre så därför finns det ett stag till förgasarens trottel/spjäll så man ökar även tillgänglig effekt på motorn, detta finjusteras via en varvtalsregulator (governor). Sedan finns styrspaken eller "cyklik stik" som man väljer vilket håll man vill åka åt. Med styrspaken styr man rotorbladen lite individuellt per varv så det ena bladet lyfter mer eller mindre än det andra åt en speciell riktning för att få hkp att flyga åt önskat håll. Att hålla på att styra och ändra huvudrotorbladen kräver kraft så därför är stig och styrspaken servoassisterad precis som på en traktor. Man kan koppla ur detta vid ett ev fel och i träningssyfte. Att flyga utan hydraulik går men det är tungt och oexakt, men vi kom ner i alla fall...
Mycket av både fpl och hkp träning är just nödträning, man tränar inför olika scenarier så man ev kan ta sig ur om det blir på riktigt.

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 23:11:40, 27-06-2017
av Lind1977
Hej Janson! Intressant tråd, jag har bara flugit modellhelikopter men mycket verkar vara ganska likt. Använder man någon form av gyro för att slippa styra upp stjärtrotorn hela tiden?
Finns det någon autopilot på hkp, en spak för s
Höjd och den andra för cyclic. Om man behöver göra något är det bara vänsterhanden man tillfälligt kan få ledig?

Spännande tråd :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 16:26:54, 28-06-2017
av Janson1
Tackar.
Det finns förmodligen hkp med gyro men det har vi inte på våra.
Det finns faktiskt autopilot till R-44 men jag har aldrig sett någon. Normalt sett kan man släppa stigspaken och få vänsterhanden ledig för frekvensbyte, ändra någon knapp mm. Att kunna läsa en karta från en hkp är nästan utopi...

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 23:27:57, 28-06-2017
av Lind1977
Då vill det till att man inte får kramp i höger handen ;). Hur länge kan man/får man flyga utan vila?

Skickat från min ifive_mini_3GS via Tapatalk

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 06:48:31, 29-06-2017
av Janson1
En R-44 går väl i två och en halv timme, sen måste den tankas. Den är extremt lätt i både styr och stigspak så det bör inte bli kramp om man medvetet inte spänner sig hela tiden...
Hur länge man däremot får flyga i ett streck kommer jag inte ihåg rakt av men det är mer än vad som är roligt.

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 08:53:00, 29-06-2017
av Scania bonden
Mycket intressant läsning, har aldrig funderat på hur det funkar innan. Varit nöjd med att det funkar- för nån annan....

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 21:14:26, 05-07-2017
av Janson1
I dag gick det av stapeln, först sista lektionen där vi övade autorotationer och flygning utan hydraulhjälp, det gick ganska bra, inte så jag var riktigt nöjd själv men hyfsat. Sen en timma senare var det dax för uppflygning, vi gick först igenom alla papper och lite ströfrågor om helikoptern i fråga. Sedan bar det i väg, uppstart, checklistan, hovring, avdrag hovring, snurra runt egen axel mm. Sedan så iväg mot ett utelandningsfält, det finns en Ö med hkp-platta men den var redan upptagen så vi nöjde oss med att hovra in och kolla läget... Sen så hem till fältet igen där vi övade autorotationer, omställarfel, start med begränsad effekt, landning med hydraulbortfall, normal start och landning hanns med också. Sen var det färdigt, godkänd för att fortsätta öva...
Totalt sett känner jag mig trygg i en hkp, jag tror jag kommer klara både mig och hkp om det blir nöd på riktigt, men sånt vet man aldrig innan. Jag har i alla fall fått motortopp i hovring en gång själv och det gick bra, så nåt sitter i alla fall...

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 22:23:51, 05-07-2017
av 63an
Du klarar de där fint :thummar:

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 23:31:27, 05-07-2017
av PeterR
Jo, Jansson får det att låta som det är plätt-lätt! Men dyrt....
/Peter R

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 23:44:20, 05-07-2017
av 63an
Ja den som ska börja från zero då ska man ha garanterat jobb oxå den saken är klar! Konstigt men de står i Bibeln hur de nu kunde veta: I världens sista tider mister saltet sin sälta å det ska bli omöjligt att leva! Nu är inte jag nån religiös sate men hur fick de till den texten? Har det vart lika eländigt alltjämt å man tror att just nu är allt så dyrt? :skratta3:

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 06:24:40, 06-07-2017
av Janson1
Det är inte plättlätt men man kan lära sig det... Nu har jag bara 95 timmar hkp så det blir ganska mekanisk flygning men snitsen kommer om man bara får hålla på. Jag får väl ta någon bild på den hkp som jag skall flyga nu i fortsättningen också.

Re: Att återuppta sitt helikoptercertifikat.

InläggPostat: 07:45:03, 22-07-2017
av Janson1
I går kom certifikatpappret med posten så har jag det även på skrift. Nu är det snart dax att se om det funkar också...