Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Boeing och Sitkagranen

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 15:23:42, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade av en slump kategorin "Flyg" och började läsa Jansson1's oerhört intressanta tråd om flygplansteknik. Jag är själv ingen pilot men har spakat ett par sportplan under nån minut och jag tror jag nöjer mig med det så här på ålderns höst. Jag själv har förflutet från skog och skogsmaskinsteknik med ett brett allmänintresse för teknik. Så när jag läser Jansson1's tråd så kommer jag osökt in på likheter och olikheter, speciellt i styr och kontrollsystem. Återkommer ev med frågor om detta.

Efter att ha tillbringat helger under ett tiotal år i trakterna på Olympiahalvön så har jag ett flertal gånger stött på historisk information om den berömda Sitka-granen, Picea sitchensis. Fann småningom en koppling till flygplansindustrin i Seattle WA, 150km- 200km sydväst om de gamla urskogarna av Sitka-gran m fl trädarter. Resultatet av min lilla "hobby-forskning" har jag skrivit ner i en "artikel" som finns på denna Google-länk.

//Per A

PS. Jag har flera, 4 st, goda vänner här i staterna som är eller har förflutet som piloter för det största flygbolagen här i USA och ingen av dem hade en susning om den här trädelen av Boeing's historik
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



bonnen513

#2 » 16:14:56, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant.

Jag uppfattade som att han ändrade stavningen från Böing till Boeing men att det ska uttalas likadant men det gör det väl inte nuförtiden?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan (trådstartaren)

#3 » 16:47:46, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Intressant.

Jag uppfattade som att han ändrade stavningen från Böing till Boeing men att det ska uttalas likadant men det gör det väl inte nuförtiden?

Nej, och ÅÄÖ finns inte på de amerikanska "stämbanden", så det kan ha varit en del av anledningen till namnändringen. De allra flesta namn med stavningen "oe" härstämmar i regel från Tyskland eller Österrike, och uttalas idag "Boing" med en diftong dragning mot "oe". Samma sak men namnet "König" vilket stavas "Koenig" och uttalas "Konig" med samma lätta diftongdragning mot "oe". Dock så är svenska namn med ursprungligt "ö" alltid stavat med "o". T ex klädbjässen "Nordstrom"...
Har nån gång sett "oe" skrivas ihop till "œ". Ser även svenska företag på webben som har ett "ö" i namnet och eftersom "ö" inte fungerar så bra i en URL web-adress så ändrar man till "oe", själv tycker jag "o" räcker för så kommer en engelsktalande ändå att uttala det. Går jag på posten här i USA så knappar tjänstemannen in alla "åäö" i paketets adressuppgifter som "aao", och det funkar även på den svenska sidan. Även Google sök tolkar t ex "o", "oe" eller "œ" som "ö" om det känner av att det är ett svenskt ord
En annan anledning är ju att tangentborden på gamla skrivmaskiner, t ex with immigrationsmyndigheten på Ellis Island utanför New York för 100-150 år sedan, inte hade ÅÄÖåäö. Många namn ändrades där vid ankomsten till Nordamerika. Om en immigrant sa att han hette Johansson så kunde officeren säga att "vi har redan haft 3st Johansson idag, du får heta Joansen, Joanson, Johanson eller Johansen".

Ursäkta utvikningen :cool:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Trondos

#4 » 11:09:05, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Et lite sidespor, som ikke har noe med flygplansproduksjon å gjøre, er at vi har plantet mye sitkagran langs vestkysten av Norge. Det ble plantet sitkagran allerede rundt år 1900, men det ble plantet veldig mye sitkagran på 1950 og 1960 tallet. Etter krigen var det brist på bygningsmaterialer i Norge, og det ble satt i gang store progammer for å få plantet mer skog på områder det ikke fantes skog tidligere. Ungene hadde fri fra skolen og gikk rundt og plantet sitkagran. Folk fikk støtte for å plante trær.
Sitkagran ble valgt på grunn av at den tåler vind og salt i luften bedre enn skandinavisk gran. Nå viser studier at den vokser utrolig snabbt:

http://trenytt.no/enorm-forskjell-p%C3% ... anlig-gran
Vestlandsk sitkagran vokser best i Europa

– På tilsvarende voksested i kyststrøk viser feltforsøk at sitka vokser mer enn tre til fem ganger raskere enn bjørk og dobbelt så raskt som vanlig gran, forteller han.

At sitkagran vokser så godt i kyststrøk kommer blant annet av at den er relativ nøysom og at den tåler vind og sjøsprøyt godt. Få arter tåler saltvann og blest så godt som sitkagran, og det var en av årsakene til at sitkagran ble plantet langs kysten under den såkalte skogreisingsperioden mellom 1950 og 1980.


Jeg kommer fra en liten øy ytterst på kysten. For 70 år siden var her nesten ikke trær. Ku og sau beitet i utmarken og spiste opp de små trærne som prøvde seg. Nå har her blitt store sitkagraner.
Enkelte miljøvernere vil fjerne sitkagranen, fordi den er en fremmed art som ikke hører hjemme her. De kaller den for pøbelgran. :mrgreen: De får et forklaringsproblem når det blir snakk om at den binder opp dobbelt så mye CO2 som vanlig gran. :lmao:

Her er noen bilder fra Harøy: Det første bildet er tatt ca år 1900, gården som min oldefar bygde til høyre i bildet. (Gården er fortfarande i slekten)
Det andre bildet er tatt på nesten samme sted, men fotografen har snudd seg mot venstre. Man ser ikke et tre noen steder. :uupps:
Det tredje bildet er ikke tatt på samme sted, gården ligger til høyre i bildet, så langt bak man kan skimte, men det viser beplantningen med sitkagran som ble gjort på 1960-tallet.


Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#5 » 11:42:38, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant artikel om Sitkagranen.
Hur är kvaliteten på virket i de norska Sitkagranarna jämfört med de amerikanska.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Trondos

#6 » 12:24:16, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvordan kvaliteten er sammenlignet med de amerikanske vet jeg ikke. Men det har blitt gjort studier her i Norge som sier at man kan bruke samme regler for sortering av trelast av sitka som vanlig gran, men styrken og tettheten er noen prosent lavere enn for vanlig gran.
Det finnes noen pdfer på nettet:

Denne er på 4 sider, summerer opp det meste: http://www.trefokus.no/resources/filer/ ... kagran.pdf
Denne er på 72 sider, mer grundig: http://www.treteknisk.no/resources/file ... ort-70.pdf

4 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Holger

#7 » 13:12:10, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddar upp dokumenten här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jac

#8 » 13:14:20, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fula rektanglar med granplanteringar upp på de norske fjellsidene men jag finner ingen bra bild på det nu.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#9 » 13:40:55, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Intressant artikel om Sitkagranen.
Hur är kvaliteten på virket i de norska Sitkagranarna jämfört med de amerikanska.

Den kvalitet med, täta årsringar, rakvuxenhet och kvistfritt virke kan nog inte uppnås med vanlig skogsodling som vi tillämpar idag. Vi ska komma ihåg att den nordamerikanska Sitkagranen var naturligt föryngrad för 400-700 år sedan. Naturlig selection gav möjlighet för de genetiskt starkaste träden att överleva under lång tid. Det högkvalitativa flyplansvirket kom från urgamla 400-500 år gamla träd som var 2-4+ meter grova med årsringar på 0.5-1.0 mm på det yttersta virket
Senast redigerad av akkamaan 14:48:25, 27-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Trondos

#10 » 14:43:52, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Disse to sitkagranene har jeg saget ned i det siste. Begge to vokste ca 40 meter fra huset på gården til oldefar, og var mellom 45 og 50 år gamle, det var noen årringer som var litt utydelige. Det er klart at får treet vokse i flere hundre år får man en helt annen kvalitet på virket. Sånn som det er nå, så bruker jeg sitkagranen til ved. Det er så langt til sagbruk herfra at det lønner seg ikke, og det er for mye jobb med å bruke kjedesag og såkallat "Alaskan sawmill".

Trondos @ Motorsåg vilken kedja
Trondos @ Motorsåg vilken kedja
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos

#11 » 14:48:56, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tilbake til sitkagran og flygplan: Dokumentet ditt om Boeing sin tidlige flyproduksjon var interessant! Der lærte jeg mye nytt! :D

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se