Inspirerad av Torbjörn kommentarer har jag grävt lite till i den gamla
tändsystemsmodulen. Där hittade jag fyra halvledare i TO-220-kapsling.
En av dessa har jag identifierat som en MOSFET för 400V. De övriga tre
ser ut att vara identiska tyristorer. Två av tyristorerna är de som
laddar ur kondensatorer då gnista skall komma.
Jag har sökt rätt på de principschemor jag utgick från då jag för fyra
år sedan försökte få till modul i egen variant. Det jag då lyckades
med var en som fungerade ned till ca 1500 v/m. För att man skall kunna
starta måste modulen fungera till klart lägre
varvtal. Jag fick dock
fram en konstruktion som kunde skifta tändläge till förtändning då ett
visst varvtal passerades.
Efter grävning i modulen
Schema på det mesta av motorns elsystem
Del av schemat, en tändmodul, två tändspolar, fyra stift.
Stiften är pilarna som pekar mot varandra i högerkanten.