Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Rotax 912

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera flygteknik här

Bygert

#31 » 12:05:37, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med tändstiften var lite dunkelt. Seriekopplade tändstift, hur? Borde de inte var parallellkopplade om något? Och varför tändning vid avgasslag, har det nån funktion utöver att man slapp mixtra med en nedväxling eller annat för att få bort det?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



torbjorn_forsman

#32 » 12:35:57, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Det där med tändstiften var lite dunkelt. Seriekopplade tändstift, hur? Borde de inte var parallellkopplade om något? Och varför tändning vid avgasslag, har det nån funktion utöver att man slapp mixtra med en nedväxling eller annat för att få bort det?


Om tändstiften vore parallellkopplade skulle det ju inte bli någon gnista alls om det är kortslutning i ett av dem (t ex om det är igensotat eller har fått en "loppa").
Seriekopplingen är gjord på samma sätt som på alla personbilar, snöskotrar mm med en dubbeltändspole per två cylindrar - tändspolens sekundärlindning är ojordad, och vardera änden av den är ansluten till ett tändstift, tändstiften är förbundna med varandra genom "jord" i motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#33 » 13:55:15, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändning varje varv är en följd av att givarspolarna sitter vid svänghjulet, för tillförlitlighetens skull vill man inte ha någon fördelare för att begränsa gnistan till varannat var. Ett flyg plan kan inte stanna på vägrenen om det blir motor krångel :grin: Så ju mindre som kan krångla ju bättre.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#34 » 14:09:58, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det genast så mycket begripligare.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

OlleGunnar (trådstartaren)

#35 » 22:02:20, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inspirerad av Torbjörn kommentarer har jag grävt lite till i den gamla
tändsystemsmodulen. Där hittade jag fyra halvledare i TO-220-kapsling.
En av dessa har jag identifierat som en MOSFET för 400V. De övriga tre
ser ut att vara identiska tyristorer. Två av tyristorerna är de som
laddar ur kondensatorer då gnista skall komma.
Jag har sökt rätt på de principschemor jag utgick från då jag för fyra
år sedan försökte få till modul i egen variant. Det jag då lyckades
med var en som fungerade ned till ca 1500 v/m. För att man skall kunna
starta måste modulen fungera till klart lägre varvtal. Jag fick dock
fram en konstruktion som kunde skifta tändläge till förtändning då ett
visst varvtal passerades.

Efter grävning i modulen
Bild

Schema på det mesta av motorns elsystem
Bild

Del av schemat, en tändmodul, två tändspolar, fyra stift.
Stiften är pilarna som pekar mot varandra i högerkanten.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OlleGunnar (trådstartaren)

#36 » 21:55:50, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorinstrument och reglage:

Temperaturmätare för cylindertopp, elektrisk, givare vid cylinder tre
(Klocka)
Temperaturmätare för olja, elektrisk, givare intill oljepumpen
Oljetryck, elektrisk, givare vid oljepumpen
Nyckel för att slå på spänning till instrument och körning av startmotor
Varvräknare, elektrisk
Två switchar för att slå på och av tändsystemen
Ett av två gasreglage, för pilot och copilot

Bränslekran
Spänningsmätare på elsystem/batteri
Kallstartreglage (choke)

Bild

Bild
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#37 » 22:17:00, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför vill ni bara starta motorn på ett tändsystem? Dom tänder väl exakt lika om det inte är en turbomotor?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#38 » 22:45:15, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har man dubbla tändsystem? Är systemen så dåliga att man inte kan lita på dom.
På en bil är det just tändsystemen som är det säkraste, varför är det inte det på ett flygplan.
Kan förstå om man vill överlappa systemen med längre brinntid, men för säkerhet tycker jag det är lite märkligt. eller....
Undrar vad jag inte förstår :coffee:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#39 » 22:53:52, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har "alltid" (nåja, åtminstone sedan drygt 100 år tillbaka) haft dubbla tändsystem på flygmotorer. Och flygbranschen, i synnerhet när det gäller småflygplan med kolvmotorer, är mycket konservativ av sig. Att ett modernt CDI-system kanske är något mer driftsäkert än en tändmagnet från 1915 spelar ingen roll.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OlleGunnar (trådstartaren)

#40 » 13:15:08, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den version jag hört eller läst om tidiga dubbla tändsystem är att man tidigt använde cylindrar med stor volym och låg kompression. Med två tändstift fick man bättre förbränning och därmed högre effekt.

Då jag använder båda tändsystemen får motorn 50 till 200 v/min högre varvtal än på enbart ett system, med samma läge på gasreglaget.

Om det var önskan om redundanta system eller bättre förbränning som kom först är väl som med hönan och ägget.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#41 » 14:25:12, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla tändsystem kom just bara för att ev så funkade ett system klanderfritt då för länge sedan när det begav sig. Sen så är tändstiftens placering inte optimalt på dom vanligaste flygmotorerna typ Lycoming/Continental. Stiften sitter i kanten på förbränningsrummet, ett på varje sida. Då många flygmotorer är av boxertyp innebär det att ett tändstift sitter högt placerat och det andra stiftet sitter lågt placerat och i det lågt placerade stiftet så samlar sig all skit, olja och förbränningsrester, kör man blyad soppa så hamnar även blyrester där. Inte ovanligt med tändstörningar pga för mycke blyrester...
Edit: fick ändra så det blev mer förståeligt!
Senast redigerad av Janson1 23:18:25, 17-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#42 » 15:19:30, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om att få bättre förbränning med flera tändstift (eller snarare: öka chansen att laddningen i cylindern hinner brinna färdigt innan avgasventilen öppnar), så hade ju stora stationära gasmotorer vid 1900-talets början (sådana som ofta fanns vid stålverk och drevs med masugns- eller koksugnsgas) ibland upp mot 4 eller 6 tändstift per cylinder (eller snarare per förbränningsrum). Men då var ju cylinderdiametern ibland över en meter!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OlleGunnar (trådstartaren)

#43 » 19:30:35, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgassytem:
Det är ganska enkelt. Från varje topplock går ett rör till en ljuddämpare, men den är så
enkel att man kanske skall kalla den för en avgassamlare. I den finns bara två perforerade
väggar och ett rör ut. Utloppsänden på det röret är snedkapat. Snedkapningen gör ljudet
lite mindre skarpt, lite mjukare.

Bild

Detta jag beskriver är det som Rotax har som standard. Det är inte helt ovanligt att
flygplansbyggare har egna lösningar för att passa i deras motorkåpor.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OlleGunnar (trådstartaren)

#44 » 23:59:59, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Historia:
Nu ger jag mig ut på svag is. Detta är sammansatt av hörsägen, något jag råkat hittat på nätet, gissningar. . .

Motorn var från början avsedd till en bärbar/kånkbar brandspruta. (hörsägen)
Den kom att användas till militära förarlösa spaningsplan. (nätet)
Kan det vara nu man införde nedväxlad propelleraxel? (gissning)
Begagnade motorer (militära) hamnade i hemmabyggda lätta plan. (nätet)
Någonstans här skrämdes den nog upp och vätskekylda toppar infördes. (gissning)
Den började produceras direkt för lätta flygplan.
Man gjorde certifierade varianter.
Tidsmässigt är detta nog slutet på 1980-talet

2 personer gillar det här inlägget.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#45 » 17:31:22, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flygmotorer är intressanta :grin: Jag funderar på om jag skall starta en ny allmän tråd om flygmotorer med start med de roterande stjärn motorerna från första värdskriget. Men här är en bild på en lite nyare stjärn motor av en typ som licens byggdes i Sverige.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se