Någonstans bland inläggen under rubriken 'Flyg' finns en kommentar från någon att han inte
vet så mycket om Rotax. Jag har haft viss erfarenhet av en Rotax 912UL från 1993. Här
kommer ett försök att beskriva den motorn.
********************
En grov allmän beskrivning av motorn:
Fyrcylindrig fyrtakts boxer med luftkylda cylindrar och vätskekylda toppar. Kuggväxel för
att få lägre varvtal på propelleraxeln. Stötstänger och toppventiler, hydrauliska lyftare.
Dubbla tändsystem. Slagvolym 1,2 liter. Maxeffekt 80 hkr.
Vevhuset består av en höger- och vänsterhalva av gjuten aluminium. Där finns tre vevaxellager
med lagerskålar. I mitten i ena halvan finns C-formade plana lager som ger axeln dess
läge i längdleds. I vevhuset underdel finns en kamaxel som är direkt lagrad mot det gjutna
aluminiumet. I vevhuset främre ände finns uppåt, utskott som bildar del av baksida på
kuggväxelns hus och som håller ett nållager för propelleraxelns bakre ände.
På framänden av motorn finns växelns hus. I den finns en lagerbussning som extra stöd,
framför vevaxelns kugghjul, och ett kullager för propelleraxeln. Det lagret tar upp både
radiella och axiella krafter från propellern.
På bakänden av motorn finns ett annat växelhus som innehåller kamaxeldrivningen och
startmotordrivningen. Även detta hus har en lagerbussning för vevaxeln. Det är alltså en
vevaxel med tre ramlager och extra lagringar i båda ändarna. På den bakre änden finns ett
litet svänghjul.