Vill man nörda ned sig i stjärnmotorer, kan kamskivorna och deras drivning vara en nisch.
Börja med att titta på en animation. En stillbild från den:
Animationen finns här en bit ner
https://hangflygning.se/?p=3923Observaera att kammarna roterar åt motsatt håll mot motoraxeln.
Det finns fler animationer på samma adress.
Här kommer några skisser för olika cylinderantal. Antalet lober på kammarna varierar med
sambandet [antal lober] = (cylinderantal -1) / 2
Jag har pusslat med kuggtalen på inblandade
kugghjul så att hjulet på axeln respektive
hjulet på kammen har lika kuggtal i alla tre exemplen, för att lättare kunna jämföra.
Det finns fler varianter på hur det kan göras. Rotec R2800 har fler kugghjul och utvändiga
kuggar även på kamskivorna. Se bild
På nätsidsn för Rotec
https://www.rotecaerosport.com/Kan man där se mer av deras motor Rotec R2800
En specialare är HCI R180 som bara har en
kamskiva, som används både för insugs- och
avgasventil. Man har då placerat kamföljarna lite extra glest.