Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Ignorerade instruktioner - är detta vanligt?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

Holger (trådstartaren)

#1 » 10:53:35, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är detta verkligt? Rätt skrämmande i så fall:

https://www.youtube.com/shorts/50i1oqf4 ... ture=share

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Michael Meier

#2 » 00:05:06, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Murre o2

#3 » 09:48:01, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Problem med radion" Tro det :uupps:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#4 » 10:32:41, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätter att händelsen innefattar mye mera än man kan läsa sei till.

En person i tornet.
Tidigare kommunikation "klart för inflygning/landning.
Väldigt sen kontraorder, dvs flygledare var upptagen med annat, alltså saknas det en person i tornet.
Röd lampa på tornet syns enbart om man tittar på den, den används för sällan, det är inte den normala kommunikationen hos denna typ av trafik
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Valter.Öhman

#5 » 12:19:14, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Animeringen ger nog en bild av att det var närmare än det var i verkligheten.
Air Canada uppfattade nog aldrig att framförvarande flygplan var lite för nära utan såg nog att dom som var framför skulle hinna av innan landning.
Vet inte hur det fungerar i San francisco men bla i Paris och på Heathrow får man oftast ”clear to land” innan framförvarande landat. Får man då radioproblem kan man landa ändå. På Arlanda vill dom alltid att framförvarande svängt av i god tid innan man får ”clear to land” och släpper aldrig planen närmare än 2,5nm på finalen men Arlanda är ju en hyfsat liten flygplats.
Att se lampan från tornet är nog liten chans.
Fokus ligger ju på landningen i det läget.
Så utredningen gäller nog mest radioproblemet som uppstod.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Holger (trådstartaren)

#6 » 12:31:00, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är ju att Southwest ser ut att göra en nödsväng av från banan för att ge plats åt Air Canada planet.
Visst, perspektivet är dåligt, och varför taxar Southwest så långsamt där Air Canada precis landar och fortfarande har mycket hög fart?

STOPP! Det där är Microsoft Flight Simulator 2020! Tyckte väl att filmen var mycket simulerad. Det var alltså inte verkligt och den reala händelsen såg givetvis mycket annorlunda ut.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Valter.Öhman

#7 » 12:52:10, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis det är MSFS!
I det här fallet ser nog Air Canada planet på banan.
Skulle det varit IMC(moln dimma) och man fått radioproblem som man vet om skulle man nog inte landat. Sen ser man ju planet på banan på sin TCAS oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se