Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Vi flygintresserade här på maskinisten

117 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#91 » 21:59:26, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag tror det beroende på vilket cert du tar men fråga detta på Sunne flygklubb om du ändå skall göra ett besök där. Det händer ganska mycket med våra cert just nu, det blir eller är redan nya regler och en del välkomna förändringar. Transportstyrelsens hemsida går också bra att besöka, där står en del matnyttigt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



alex.johansson

#92 » 16:16:15, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortfarande inte gjort slag i saken men har lite nya funderingar som npgon kanske kan hjälpa mig reda ut för jag har googlat mig trött..
Har börjat överväga motorseglare lite mer. Men hittar inga bestämmelser ang. Vikt och dyligt för tgm.. Finns inga vikt bestämmelser kopplade till tgm cert på samma sätt som ul utan det är planet som avgör? Hur är det med antal passagerare?
Och plan, är dom mycket dyrare i inköp än ett ul-b?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#93 » 17:49:11, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motorseglare TMG har nog ingen övre viktgräns men den är en eller tvåsitsig. Motorfalke eller Slingsby är en sort, Diamond HK-36 Dimona är en annan. Diamond är nog dyra, en gammal bergfalke är billig, sedan finns även Grob 109 som ett bra alternativ. Dessa plan kan man antingen flyga på sitt vanliga PPL-cert eller segelflygcert med komplettering TMG (Touring Motor Glider)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#94 » 18:22:53, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tmg menade jag ju inte tgm, blir vilsen när man jobbar natt 18-06:p
Låter intressant! Finns som du säger såklart olika prisklasser, så är det ju även i ul, finns ju allt från begagnade byggsatsplan för 50tusen upp till jag vet inte hur dyra plan.. Jag siktar väl på att lägga runt 150-200 tusen för inköp av plan. Får man någon vettigt motorseglare för dom pengarna? Gissar att man inte får bygga eget motorsegelflyg som man får med ul-b?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#95 » 20:25:24, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo i princip får du bygga vilket plan som helst men det är nog både billigare och framförallt lättare att köpa ett färdigt plan. En SF-25 motorfalke kan du nog få till hyfsat pris (i princip samma som Slingsby).
Kolla på nätet. Men jag rekommenderar att ta ett cert först, och du måste ha en hangar om du skall köpa ett flygplan!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#96 » 00:13:43, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jo i princip får du bygga vilket plan som helst men det är nog både billigare och framförallt lättare att köpa ett färdigt plan. En SF-25 motorfalke kan du nog få till hyfsat pris (i princip samma som Slingsby).
Kolla på nätet. Men jag rekommenderar att ta ett cert först, och du måste ha en hangar om du skall köpa ett flygplan!!

Att det är lättare är ju självklart men det är ju inte det som är grejen med att bygga själv.. Billigare kan ju alltid diskuteras, beror ju mycket på vad man har för utrustning..

Varför måste man ha en hangar? Har sett på många ul-b som har enkelt avtagbara vingar och kan fraktas på släp, vad är det då som hindrar från att ha planet hemma i maskinhall eller liknande? Å andra sidan finns möjligheten att hyra plats i hangar i närheten men vore kul att höra anledningen till varför man måste ha en..

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

alex.johansson

#97 » 00:39:20, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

alex.johansson skrev:
Janson1 skrev:Jo i princip får du bygga vilket plan som helst men det är nog både billigare och framförallt lättare att köpa ett färdigt plan. En SF-25 motorfalke kan du nog få till hyfsat pris (i princip samma som Slingsby).
Kolla på nätet. Men jag rekommenderar att ta ett cert först, och du måste ha en hangar om du skall köpa ett flygplan!!

Att det är lättare är ju självklart men det är ju inte det som är grejen med att bygga själv.. Billigare kan ju alltid diskuteras, beror ju mycket på vad man har för utrustning..

Varför måste man ha en hangar? Har sett på många ul-b som har enkelt avtagbara vingar och kan fraktas på släp, vad är det då som hindrar från att ha planet hemma i maskinhall eller liknande? Å andra sidan finns möjligheten att hyra plats i hangar i närheten men vore kul att höra anledningen till varför man måste ha en..

Skickat från min F5121 via Tapatalk

Att ta certet först kan såklart va bra, men det är ju en fördel att bestämma sig för vilket cert man ska ta först:) därav mina frågor.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#98 » 08:04:37, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du skall köpa en tex Bergfalke, den är gjord i trä och duk = skall stå inomhus.
Om du skall köpa tex en Diamond Dimona, den är så dyr så den vill du inte ha utomhus...
Visst, sen kan man plocka av vingarna varje gång om man är ett par tre stycken, men det blir nog ohållbart i längden. Så egentligen inte hangar men inomhus för planet när det vilar.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#99 » 15:36:28, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja inomhus förstår jag absolut.

En fundering bara när vi är inne på ämnet, säg att man flyger till en avlägsen stad och stannar över natten. Skulle tex en bergfalke klara av en regn natt utomhus eller är det extremt känsligt och måste torkas upp eller liknande?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

alex.johansson

#100 » 17:13:22, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inte i köpar tagen, och det kan säkert va besvärligt att importera. Men jag hittar inga plan i sverige för att kolla av läget så jag får kolla utomlands.
http://www.planecheck.com/index.asp?ent ... 4021&cor=y
Detta är alltså ett bra plan?


Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#101 » 17:55:38, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men detta är ett väldigt gammalt plan med sporrhjul och en konverterad folkvagnsmotor i nosen. Propellern verkar saknas i köpet? Över natten ute är inga problem om dom är förankrade bra men månader/år utomhus är dåligt för alla plan.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck

#102 » 19:20:26, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar en propeller? Blev lite nyfiken.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#103 » 19:23:47, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte men en gissning... Jag tror den är mekanisk ställbar i läge låg, hög och flöjning. Jag gissar på 35000 Kr. Är det en fast propeller så lite mer än halva priset.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#104 » 19:24:59, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som man (iaf jag) resonerar med finbilen då, någon dag går bra men skulle aldrig långtidsförvara utomhus. Kanske inte behöver förankra den men:p

Angående ålder på plan. Är det några problem med att köpa ett äldre plan eller är det som med allt annat att man får göra mer underhåll och dom kanske inte är fullt så bekväma?
Jag är lite skruvad när det kommer till det där, jag älskar äldre maskiner/fordon av alla slag. Vill helst inte ha nya grejer, en modifierad typ 1 motor låter i mina öron alldeles utmärkt. Sporrhjul får jag erkänna att jag inte ens vet vad det innebär:p

Finns det någon sida där man kan läsa på mer om dom olika komponenter som skiljer mellan gammalt och nytt?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#105 » 20:43:29, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligtvis "annorlunda teknik i flyg?" här på M. behandlar sporrhjul. Annars finns det spaltmeter av text, på engelska heter det "taildragger". Läs gärna på om olika plans bra och dåliga sidor men till sist så behöver du ett cert av något slag, helst med certet i hand innan fpl-köp.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se