Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Vi flygintresserade här på maskinisten

117 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#76 » 01:33:28, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och Gott nytt år, man måste ha fyllt 17 för att få flyga upp men får övningsflyga innan.
En hkp kostar ca 3200-4000 kr per timma med lärare x 45 tim som minimum vilket blir ca 200 000 kr lite drygt med alla tillkommande avgifter.
För ett litet flygplan under ett par ton så finns det ett nytt cert som man kan ta i Sverige/Europa LAPL Light Airplane Pilot Licens. För det behövs bara minst 30 tim och det blir ganska mycket billigare
ca 1500 X 30 tim plus lite avgifter blir i runda slängar ca 60000 kr
//Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Piloten

#77 » 15:16:07, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: Hej Jens :wave:

/M
Piloten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:03, 25-11-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX
Raider 13
Dremmel

Janson1 (trådstartaren)

#78 » 18:20:29, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju gissa, säger Rallye dig nåt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#79 » 21:38:15, 02-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte ställa några frågar i denna tråd innan jag reggar mig på nått flygplansforum då det verkar finnas gott om kunnigt folk här.
Jag har i flera år haft ett väldigt sug av att någon gång i livet ta flygcertifikat. Har väl gått i vågor hur stort suget vart men i somras tog jag mc-kort och känner att nästa självklara steg är nu att ta flygcertifikat. Jag har läst om de olika typer av cert. Under åren och kommit fram till att det kommer bli ul-b certifikat, mest pga. Det ekonomiska men även då jag anser det va vad jag är ute efter, kunna göra "kortare" flygningar i hyfsat närområde och tanken på att navigera mig i mörker helt enkelt inte lockar mig, och mer än en passagerare har jag inget behov av, jag gör detta för mig precis som med hoj åkandet.

Det jag undrar över handlar om valet av plan. Jag är lagt åt det hållet att jag vill bygga mina egna grejer för att känna dom utan och innan och även kunna stoltsera med att "det här har jag satt ihop själv, jag känner varje skruv och nit!" så har jag gjort med alla motorcyklar och lika stor som drömmen att få flyga är just drömmen att ha byggt mitt egna plan. Det jag skulle behöva hjälp med är tips på vart man kan kolla efter kit, i Sverige och övriga Europa, nya som påbörjade, övergivna byggsatser. Är även lite insnöad på det estetiska och något som verkligen tilltalar mig är gamla stridsplan. Några sådana i ul-size förstår även jag blir svårt men en modell som jag hittat bild men ingen info på är den på bifogad bild. Finns det något liknande man kan tänkas få tag på som byggsats? ("hytt"? Är inget måste, bygger gärna ett öppet plan!)Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/EDDQQ/screenshot-2015-12-02-20-35-36.png
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

alex.johansson

#80 » 21:54:11, 02-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite googlande fann jag planet på bild. Borde det inte gå att få klassat som ul? Även info/upplysning om vad man kan tänkas kalla modellen mottages! Jag har aldrig ens sett ett ul-b plan i verklighet så är det någon med tillgång till ul plan eller annat mindre plan som skulle kunna tänka sig bjuda på ett studiebesök i värmlandstrakten vore jag ytterst tacksam (bor i Säffle)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jurca_Tempête
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

treaser2

#81 » 00:12:54, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär började jag mitt flygande https://www.youtube.com/watch?v=aaI3wPnm8e4

Billigt och härligt för själen :thumme:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Janson1 (trådstartaren)

#82 » 00:19:39, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Arvika, säffle och brattforsheden finns i värmland, jag tror dom har UL-B plan på samtliga platser. Mitt råd är att ta en "provlektion" hos någon UL klubb med skoltillstånd. Man kan ringa till KSAK (Kungliga Svenska AeroKlubben) och fråga dom var den närmaste flygskola UL finns.
Om det är lika trevligt att flyga som det nu verkar så är det bara att boka sig på flygskola för UL
Teorin är ganska mastig, det är 9 ämnen där varje ämne är lite mer än körkortsbokens teori.
Sedan måste teorin (tror jag) vara lärarledd till en viss procent, men om man tillgodo se sig innehållet så ökar ens totalkännedom mycket om väder, fördplanering, flygtekniska ämnen, aerodynamik. vikt o balans, reglerverket kring flyg mm. mm.
Sedan så tar man sitt cert på skolans tvåsitsiga maskin med läraren ibland i sätet intill, ibland ståendes på backen, bitandes på sina naglar när man som elev flyger enkelkommando (EK)
efter 20-25 timmar räknas man som godkänd och får flyga själv, man har fått sitt cert!
Sen så skall man leta fpl... Titta och provflyg, provkläm på olika plan innan du bestämmer dig.
Sen finns det från en brädhög/plåthög till halvfabrikat till färdiga plan att köpa, du får som ägare sköta allt underhåll själv oavsett. (gäller UL)
Lycka till.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#83 » 22:05:16, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall kontakta Sunne flygklubb då det va närmsta flygklubb med utbildning för ul-cert. Mottager dock mer än gärna tips på plan man kan dregla över:) angående teorin så lät det mastigt, dock läste jag lite om dom olika ämnena och det är ju tämligen intressanta saker så det ska nog gå fint, man får väl helt enkelt räkna med att det tar lite tid.
Hittade ett plan kallat mini max, modellen med VW motor verkade va en trevlig liten maskin helt i min smak.
VW 4cyl boxer är det den samma motorn som sitter i typ1 bilarna som används? Och hur bygger man om den för att fungera bra och säkert i luften?
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#84 » 22:43:31, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är typ 1 VW vet jag inte men 1600 cc är minimum. Räkna med att det tar allt från typ två år till tjugo år att bygga ett eget plan. Det är bättre att köpa ett färdigt och flyga med det under tiden då bygget blir till, och drar det ut på tiden så har man ju ett plan att flyga med så länge...
Jag skaffade ett bygge som en annan hade byggd på i 25 år innan mig och jag gjorde "bara" det sista, det tog tre år och då var vi två stycken som la ner ganska mycket tid...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#85 » 23:15:32, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl räknat med runt 2-5 år. Hade väl dock tänkt att man kan hyra plan att flyga med under tiden man bygger. Men vem vet hur det blir. Men förstod jag dig rätt i att man inte får bygga ett plan innan man har certifikatet att flyga det? Vore ju annars smidigt att kunna köpa en byggsats, bygga planet, och när det är färdigt, eller näst intill färdigt ta certifikatet. Jag har skruvat och byggt motorcyklar sen jag va 16 men tog inte kortet förens i år. 9 år senare. Men cykeln jag byggde för två år sen utan kort va inge sämre en den jag färdigställde nu.
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#86 » 08:46:31, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får bygga sitt plan utan cert, det är inget krav på att ha flygcert. Men om man inte har flugit förr så kan det va svårt att veta vad som är kritiskt eller ej i bygget. En mc kan man ju alltid provköra utan körkort men ett flygplan går det inte med mer än markkörning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#87 » 09:46:59, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att flyga utan motor ( segelflyga)
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

alex.johansson

#88 » 12:35:55, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är såklart sant. Ska sätta mig in mer i byggprocessen och se på hur det känns. Flyga utan motor vet jag inte om det lockar mig, är ju till stor del motorintresset som gör att jag vill ta flygcertifikat.
Läste dock något om att ta cert för motorseglare, vilken ju säffle flygklubb har. Får man flyga ul-b på motorseglar certifikat (tmg?) finns det några fördelar att ta tmg istället för ul-b mer än då närheten till utbildningen i mitt fall.
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#89 » 18:02:39, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara mycket lättare att ta UL-B om du redan har ett TMG cert i bakfickan, likaså är det mycket lättare att ta ett PPL eller LAPL och sedan få flyga normal och X-klassade plan.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#90 » 21:00:17, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men man har alltså ingen "rabatt" vid uppgradering från TMG till Ul? Isf finns det ju ingen anledning i mitt fall att ta TMG först.
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se