Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Vi flygintresserade här på maskinisten

117 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera flygteknik här

alex.johansson

#106 » 20:49:54, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det egentligen någon fördel med att ta ul-b framför tmg? Certen verlar ju va i samma prisklass, planen skiljer ju inte mycket i inköp och bör väl inte skilja mycket på underhåll.

Du är inte begränsat av någon viktgräns och aktionsradien borde ju bli betydligt längre med motorsegelflyg än ul-b?

Är det mycket känsligare för väder med tmg än ul-b?

Har gjort en helomvändning och har svårt att se några direkta fördelar med ul-b?
Inte lika stort behov av längd på start/landningsbana.


Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78



alex.johansson

#107 » 21:08:17, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Möjligtvis "annorlunda teknik i flyg?" här på M. behandlar sporrhjul. Annars finns det spaltmeter av text, på engelska heter det "taildragger". Läs gärna på om olika plans bra och dåliga sidor men till sist så behöver du ett cert av något slag, helst med certet i hand innan fpl-köp.

Absolut ska jag ha ett cert, och jag kommer ta cert före jag köper plan. Men jag tycker det är dels roligt att lära mig om de olika planen och dels för att lättare bestämma mig för vilket certifikat jag faktiskt borde satsa på.

Jag ställer inte frågorna för att jag är i köpartagen men innan jag te.x tar cert för tmg är det ju bra att veta att jag kommer ha råd med ett vettigt plan.
Känner ingen som flyger eller har någon kunskap i ämnet så därför vänder jag mig hit, jag har inte för avsikt att köpa ett plan och tro att jag ska kunna "fulflyga". jag har även lagt ned planerna på att bygga mitt första plan, anledningen till frågan om hurvida man får lov att bygga sitt eget motorsegelflyg, är för att jag känner mig själv. Tar jag certifikat och köper mig ett plan så vet jag att någon gång kommer jag vilja bygga mitt eget. Och då är det bra att veta före jag tar certifikatet, att den möjligheten finns. Annars hade det varit en grund till att välja ul-b framför tmg, för möjligheten att någon gång få bygga sitt egna flygplan måste finnas där.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Janson1 (trådstartaren)

#108 » 21:10:48, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

UL är mest väderkänsliga av alla flygetyg, inkl UL-b (ja ballong undantaget)
Om du tar ett PPL så får du efter inflygning flyga rubbet!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

alex.johansson

#109 » 21:17:49, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:UL är mest väderkänsliga av alla flygetyg, inkl UL-b (ja ballong undantaget)
Om du tar ett PPL så får du efter inflygning flyga rubbet!

Ja det vore ju självklart det ultimata, men det håller inte kostnadsmässigt.. Det skiljer för mycket i pris..

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Adam.Stenholm

#110 » 12:02:07, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är nyinvigd för detta fantastiska forum men va kul med ett seriöst flygforum bland alla maskiner också.
Jobbar som flygmek sen tio år tillbaka så det ska bli spännande att följa denna del av forumet.

Med vänlig hälsning,
Adam

1 person gillar det här inlägget.
Adam.Stenholm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:10, 18-08-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1500 4WD

Janson1 (trådstartaren)

#111 » 17:00:51, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju lite mera aktiva trådar också. Jag har "min Piper PA-24" någonting och "annorlunda teknik i flyg?"
Adam.Stenholm: Är du mekaniker eller tekniker?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#112 » 19:01:45, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyfiken på skillnaden mellan tekniker och mekaniker.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1 (trådstartaren)

#113 » 19:30:48, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag har förstått rätt så: Har man ett teknikercert på fickan är man tekniker med rätt att friskförklara aerodynen, om man inte har cert så är man mekaniker men kan i vissa fall få göra vissa komponentbyten inom en viss mall, tex byta lampor, bromsklossar och däck och sen skriva för det i loggboken. Detta gäller nog bara inom privat luftfart.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Adam.Stenholm

#114 » 20:05:21, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Jag är flygmekaniker och där jag jobbar gör jag allt som jag behärskar. Vi har ju en AMM (Aircraft Maintenance Manual) att följa så det brukar oftast inte finnas några hinder om man kan läsa engelsk facklitteratur dvs. Men jag måste alltid ha en tekniker som skriver under mina jobb. Det betyder dock inte att jag har en hök bakom min axel hela tiden som tittar att jag gör rätt. Jag behöver däremot signera mina jobb som mekaniker så det blir lite av redundancy i processen.Underbart jobb med mycket skruvning och inte en dag lik en annan.

//Adam

4 personer gillar det här inlägget.
Adam.Stenholm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:10, 18-08-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1500 4WD

Janson1 (trådstartaren)

#115 » 21:21:07, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka kärror jobbar du med Adam?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

qqq

#116 » 21:30:57, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå dåligt väder och flygmaskiner... kan inte låta bli att länka till följande klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=Z0Jzb8dfcC4
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Adam.Stenholm

#117 » 23:47:01, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Vilka kärror jobbar du med Adam?


Hej

Jag jobbar för tillfälligt med Saab 340 och British Aerospace ATP. Tidigare skruvade jag 4 år med Crj-200. Och innan det va det MD-80,B737A320,A330/340 och Dash8.

2 personer gillar det här inlägget.
Adam.Stenholm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:10, 18-08-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1500 4WD


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se